رسالت پيامبر اسلام بعد از هجرت به مدينه توسعه يافت
رسالت پيامبر اسلام بعد از هجرت به مدينه توسعه يافت
گروه فرهنگي:يک کارشناس علوم قرآني، هجرت را درمان استضعاف فکري و عقيدتي افراد در جامعه دانست و هجرت را زمينهساز رشد و توسعه رسالت پيامبر اسلام خواند.
محمد طاهرعباسي کارشناس علوم قرآني درباره اهميت و علت هجرت پيامبر اسلام (ص) گفت: مهاجرتها سرچشمه برکات فراواني در طول تاريخ اديان است و رهبران الهي هنگامي که رسالت خويش را در يک نقطه به اجرا ميرساندند و يا محيط را آماده براي گسترش دعوت به خدا پرستي نميديدند، دست به مهاجرت زده تا در ادامه بتوانند رسالت خود را اجرايي کنند. اين امر در مورد حضرت محمد (ص) نيز وجود داشت.
وي علت مهاجرت پيامبر اسلام (ص) را مورد ارزيابي قرار داد و افزود: از آنجا که سران قريش از وجود خاتم النبيين (ص) احساس خطر شديد کرده بودند ادامه دعوت وي از مردم براي حق پرستي را يک کابوس در نظر گرفته و تلاش داشتند تا ايشان را به شهادت برسانند. به قتل رساندن حضرت محمد (ص)، تا زنداني کردن ايشان براي هميشه و يا تبعيد از مکه، همگي تصميماتي بود که سران قريش براي مقابله با خاتم النببين (ص) مد نظر قرار داده بودند.
عباسي شرايط مسلمانان را در ابتداي ظهور اسلام در مکه مورد بررسي قرار داد و گفت: مسلمانان مکه در سالهاي اوليه ظهور اسلام تحت فشار فراوان کفار و مشرکان بودند، دشمنان به شيوههاي مختلف مختلف مسلمانان را آزار و اذيت ميکردند، بدين ترتيب مسلمانان دربرخي مواقع توانايي بر اداي وظايف اسلامي خود نداشتند. توطئه قتل پيامبر اسلام (ص) از سوي خداوند متعال به حضرت محمد (ص) اطلاع داد شد و در اين مسير اميرالمومنين علي (ع) براي حفظ جان خاتم النبيين (ص) به همراهي پرداخت و شبي که مشرکان تصميم داشتند نقشه قتل را اجرايي کنند حضرت عل (ع) در بستر پيامبر خوابيدند و سبب شد تا مشرکان در اين هدف شکست بخوردند.
اين کارشناس علوم قرآني هجرت را يک رويکرد براي توسعه اهداف الهي خواند و تاکيد کرد: قرآن کريم در آيه 26سوره عنکبوت؛ از زبان حضرت ابراهيم بيان شده است »وَقَالَ إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَي رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَکيمُ، (ابراهيم) گفت: من به سوي پروردگارم هجرت ميکنم که او عزيز و حکيم است.« هجرت هدفدار، وسيلهي رشد و تربيت محسوب ميشود پس ميتوان با ياد الطاف الهي، روحيه هجرت را در خود تقويت کنيم. وي ادامه داد: هجرت ميتواند اهداف خاصي را با خود به همراه داشته باشد. هجرت از دست ظالمان، هجرت براي حفظ دي نو يا هجرت به سوي خداوند که اين امر عموما براي رسيدن به مقام نبوت يا مقام بالاتر رويکردي مهم و ضروري است.
عباسي درباره نتايج هجرت پيامبر اسلام (ص) افزود: هجرت خاتم النبين (ص) ازچند جهت از مهمترين رويدادهاي تاريخ اسلام به شمار ميرود درابتدا «مبدأ تاريخ اسلام قرار گرفت» و در مرحله بعد، مفهوم جديدي از جان فشاني آن هم توسط حضرت علي (ع) و با خوابيدن در بستر پيامبر اسلام (ص) در شب هجرت را مطرح ميکند و در ادامه تشکيل پايههاي حکومت اسلام در مدينه رقم ميخورد که از مهمترين و تاثير گذارترين رويدادها در جهت تثبيت و تقويت اسلام در آن دروران محسوب ميشود.
اين کارشناس علوم قرآني ديدگاه حضرت علي (ع) در معرفي هجرت را مطرح و تصريح کرد: اميرمومنان حضرت علي (ع) درباره اهميت هجرت فرمودند: »نام و ياد رسول خدا (ص) به واسطه هجرت به مدينه، اوج گرفت و آواي توحيدياش بر نقاط عالم طنينانداز شد.« پيامبر اسلام در روايت در مورد هجرت فرمودند: »برترين هجرت، هجرت از چيزي است که خدا آن را خوش ندارد.«
وي سرزنشهاي قرآن کريم در مورد کساني که حاضر به هجرت نشدند را مورد بررسي قرار داد و گفت: خداوند متعال در آيه 97سوره نسا ميفرمايند: »إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ المَلائِکَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِم قَالُوا فِيمَ کُنتُم قَالُوا کُنَّا مُستَضعَفِينَ فِي الأرضِ قَالُوا أَلَم تَکُن أَرضُ اللهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِکَ مَأْوَاهُم جَهَنَّمُ وَسَاءَت مَصِيرًا، کساني که بر خويشتن ستمکار بودهاند، (وقتي) فرشتگان جانشان را ميگيرند، ميگويند: »در چه (حال) بوديد؟« پاسخ ميدهند: »ما در زمين از مستضعفان بوديم.« ميگويند: »مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت کنيد؟« پس آنان جايگاهشان دوزخ است، و (دوزخ) بد سرانجامي است.
عباسي ادامه داد: خداوند در آيه 97 سوره نسا ترک هجرت واز دستدادن هدف وعقيده، را ظلم به خويشتن قلمدا ميکند. خداوند متعال سبک زندگي درست را در قالب اين آيه اعلام کرده است و تاکيد دارند که هجرت از محيط کفر واجب است، زيرا هجرت، يکي از درمانهاي استضعاف فکري و عقيدتي محسوب ميشود.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ميزان، پس اگر ميتوانيد، محيط را تغيير دهيد، وگرنه از آنجا هجرت کنيد تا مؤاخذه نشويد.
Azarbaiijan.farhangi@gmail.com
تاریخ:
1403/06/17 10:12 ق.ظ
|
دفعات بازدید: 42 |
چاپ