رئيس جمهور در آذربايجان غربي:

خوشحالیم که دریاچه ارومیه در شرایط بهتری قرار دارد

خوشحالیم که دریاچه ارومیه در شرایط بهتری قرار دارد

گروه خبر: رئیس جمهور گفت: احیای دریاچه ارومیه از مهم‌ترین آرزوهای دولت‌است و امروز خوشحالیم که دریاچه ارومیه در شرایط بسیار بهتری نسبت به گذشته قرار دارد .
به گزارش آرازآذربایجان ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) به منظور بهره‌برداری از چند طرح و پروژه زیربنایی و اقتصادی در استان آذربایجان غربی به شهرستان ماکو سفر کرد.
عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخرنی و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد در شهرستان پلدشت به عنوان یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو در شمال غرب کشور با دستور رئیس جمهور آغاز شد.
وی در بخشی از این سفر با حضور در محل احداث سد مخزنی کرم آباد، ضمن بهره‌برداری از این پروژه، با توضیح مسوولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند احداث طرح سد و شبکه زهکشی و آبیاری کرم آباد و چگونگی مهار آبهای مرزی شمال غرب کشور توسط این سد قرار گرفت.
طرح جامع ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۰۰میلیارد تومان از سال ۹۴ آغاز شده که مشتمل بر سد، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد خطوط لوله و تلمبه‌خانه‌های اصلی انتقال آب و پست‌های فوق توزیع و خطوط انتقال برق است.
سد مخزنی کرم آباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر حجم عملیات خاک ریزی حدود ۵ میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب است؛ ظرفیت تنظیمی این سد حدود ۵۷ میلیون متر مکعب است.با بهره برداری از طرح کرم آباد علاوه بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای ۱۵ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.سد کرم آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره_برداران از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می‌ شود.
همچنین امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می‌رود.در جریان این سفر همچنین طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.
روحانی در جریان سفر به استان آذربایجان_غربی و در آئین رسمی آبگیری سد مخزنی کرم آباد، به طور همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس طرح های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی این استان را افتتاح کرد.
رئیس جمهور احیای دریاچه ارومیه را یکی از برنامه‌های مهم عنوان کرد و گفت: احیای دریاچه ارومیه از مهم‌ترین آرزوهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که با سلسله برنامه‌هایی از سوی ستاد احیا دریاچه ارومیه در حال انجام است.امروز خوشحالیم که دریاچه ارومیه در شرایط بسیار بهتری نسبت به گذشته قرار دارد و بهره‌برداری از این طرح‌ها نیز می‌تواند به تداوم و بهبود این شرایط کمک بسزایی داشته باشد. سد انحرافی و شبکه آبیاری و زهکشی بویلاپوش شهرستان خوی، کانال انتقال آب و شبکه آبیاری جلدیان(سد سیلوه) پیرانشهر، ساختمان سد سردشت و تصفیه خانه آب سردشت چهار طرح مهم توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی است، که با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.
روحانی هنگام دستور بهره‌برداری از این طرح‌ها با تقدیر از تلاش‌های مدیران، مهندسان و کارگران تلاشگر در اجرای این پروژه‌ها، اظهار داشت: مطمئناً افتتاح این پروژه ها موجب آبادانی بیشتر استان آذربایجان غربی و توسعه کشور خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۴:۳۰ ب.ظ

دیدگاه


× 4 = شانزده