نماينده مردم اروميه در مجلس:

حیات و ممات آذربایجان در گرو احیای دریاچه ارومیه است

حیات و ممات آذربایجان در گرو احیای دریاچه ارومیه است

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از اینکه دریاچه ارومیه با اعتبارات قطره چکانی احیا نمی‌شود، گفت: مسئولان ستاد احیا به دلیل مشغله‌کاری فرصتی برای رسیدگی به دریاچه ندارند.
به گزارش آرازآذربایجان ، سیدهادی بهادری با بیان اینکه دریاچه ارومیه در بدترین شرایط قرار دارد، گفت: دریاچه در اواخر شهریور و اوایل مهر وضعیت نابسامانی پیدا می‌کند اما از آبان تا اردیبهشت ماه به دلیل بارش‌های مناسب وضعیت بهتری دارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تراز دریاچه ارومیه را ۱۲۷۰٫۲۷ دانست و افزود: دریاچه نسبت به سال گذشته در وضعیت یکسانی قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه از مطالبات جدی مردم ارومیه است، ادامه داد: حیات و ممات مردم در گرو احیای دریاچه است و اگر احیای دریاچه مورد توجه قرار نگیرد معیشت و حیات مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد.
اشتغال مردم ارومیه متکی به کشاورزی است باید به دنبال معیشت جایگزین باشیم
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه به دلیل بی‌توجهی به سرمایه گذاری صنعت خاصی در استان وجود نداشته و اشتغال تمامی مردم متکی به کشاورزی است، تصریح کرد: این در حالی است که صنعت کشاورزی آب بر است و اگر به دنبال کاهش مصرف آب کشاورزی هستیم باید به دنبال معیشت جایگزین برای کشاورزان باشیم.
بهادری ادامه داد: هر چند از ستاد احیای دریاچه درخواست توجه به معیشت جایگزین را کردیم اما متاسفانه تاکنون در بحث معیشت جایگزین اقدامات مناسبی را انجام نداده و در این رابطه بسیار ضعیف عمل کرده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: اگر قرار است به کشاورزان بگوییم آب مصرف نکنند باید به فکر معیشت جایگزین و استفاده از سیستم‌های مدرن آبیاری برای آنها باشیم و امنیت شغلی و غذایی آنها را تامین کنیم.
دریاچه ارومیه با اعتبارات قطره چکانی احیا نمی‌شود
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه با اعتبارات قطره چکانی احیا نمی‌شود، گفت: احیای دریاچه نیازمند صرف اعتبارات زیادی است؛ متاسفانه برخی از پروژه‌ها مانند انتقال پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب احیا به دلیل چند میلیارد تومان معطل مانده‌اند.
ستاد احیا نیاز به نظارت مجلس ندارد و به دنبال فرافکنی است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعتبارات احیا در اختیار دولت است و مجلس نقشی در آن ندارد، تصریح کرد: ستاد احیا نیاز به نظارت مجلس ندارد و به دنبال فرافکنی است؛ هر چند نمایندگان نیز باید پای کار باشند اما ستاد احیا برای انجام اقدامات احیا تشکیل شده و وظیفه آن هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان محلی و نمایندگان است.
مسئولان ستاد احیا به دلیل مشغله‌کاری فرصتی برای رسیدگی به دریاچه ندارند
وی یادآور شد: آقای کلانتری که دبیر ستاد احیا است پست گرفته و معاون رییس جمهور شده؛ تجریشی که در گذشته دبیر علمی ستاد بود در حال حاضر مسئولیت معاون کلانتری را بر عهده دارد؛ رییس ستاد آقای جهانگیری بوده و دبیر ستاد کلانتری است و به طور قطع این افراد به دلیل مشغله‌کاری زمان و فرصتی برای رسیدگی به احیای دریاچه ندارند.
عملکرد نامطلوب ستاد احیا طی دو سال گذشته
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ادامه داد: عملکرد ستاد احیا در سال‌های گذشته مطلوب بوده اما طی این دو سال اخیر عملکرد مناسبی نداشته است؛ در این رابطه می طلبد ستادهای استانی برای احیای دریاچه باید تقویت شود؛ منطقی نیست که دریاچه در ارومیه باشد و ستاد در تهران فعالیت کند./همچنین دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مشکل دریاچه ارومیه تنها مختص به ارومیه و آذربایجان غربی نیست، بلکه مشکل کل ایران است که تنها با اختصاص بودجه و صرف پول هم این مشکل حل نمی شود.روح الله حضرت پور طلاتپه؛ ، با اشاره به نامه ای که برای بیان مشکلات احیای دریاچه ارومیه به رهبر معظم انقلاب نوشته است، تصریح کرد: حدود هفت ماه پیش نامه ای به رهبری نوشتم که از طرف بیت رهبری این نامه به دستگاه های ذیربط و در ادامه به ریاست جمهوری ارجاع شد و قرار است بودجه ای برای بحث احیا در نظر گرفته شود.
انتقاد از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با مسوولان استانی، امام جمعه، استاندار و نمایندگان هماهنگی لازم را ندارد و در واقع این ستاد حرف شنوی لازم را از مسوولان استانی ندارد.وی با بیان اینکه در قدم اول باید ستاد احیا استانی شود، خاطرنشان کرد: کارشناسانی که در حال حاضر روی بحث دریاچه ارومیه کار می کنند، شناخت کاملی از منطقه و حوزه های آبریز آن ندارند. حتی جلساتی که برگزار می شود و مصوباتی که از این جلسات خارج می شود هم با مشکلات منطقه همخوانی ندارد؛ به همین دلیل انتظار می رود از مسوولان بومی در این عرصه استفاده شود.
اهمیت تعیین روند هزینه کرد بودجه
حضرت پور با اشاره به اینکه نحوه هزینه کرد بودجه باید مشخص شود، بیان کرد: درست است که بودجه ای برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرده ولی نحوه عملکرد دست اندرکاران و چگونگی هزینه کرد این بودجه باید مشخص شود.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: بودجه باید در اختیار سازمان یا نهادی قرار بگیرد و آن سازمان نحوه هزینه کرد بودجه را به اطلاع مردم و مسوولان برساند. با این روش مشخص می شود بودجه خرج برگزاری کنفرانس و نشست شده یا صرف کارهای زیرساختی برای دریاچه شده است.
مشکلی که با پول حل نمی شود
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: مشکل دریاچه ارومیه تنها مختص به ارومیه و آذربایجان غربی نیست، بلکه مشکل کل ایران است که تنها با بودجه و پول هم این مشکل حل نمی شود. ضمن اینکه برگزاری نشست و کنفرانس هم راهگشا نیست و کار از این حرف ها گذشته است.وی افزود: بودجه هایی که داده می شود صرف ساخت و سازهایی در اطراف دریاچه شده یا صرف خرید تجهیزات اداری و خرید ماشین و … می شود که عمدتا هم ربطی به دریاچه ندارد. باید در نظر داشت که اختصاص بودجه به تنهایی کافی نیست بلکه باید نظارت و برنامه ریزی درستی در بحث هزینه کرد بودجه به وجود بیاید./

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 10