گروه فرهنگي:مرتضي حکاکيان معتقد است که تهيهکنندهها با حضور در جشنوارهها ميتوانند استعدادها را کشف کنند و به همين دليل حضور تهيهکنندهها در رويدادهايي مثل جشنواره فيلم کوتاه تهران اتفاق بسيار مهمي است.
مرتضي حکاکيان نويسنده و کارگردان فيلم کوتاه »لونا« که در چهلودومين جشنواره فيلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره اين فيلم کوتاه گفت: من بيشتر به عنوان فيلمبردار در جشنواره فيلم کوتاه حضور داشتم ولي امسال اولين باري است که به عنوان نويسنده و کارگردان در اين رويداد حضور دارم.
»لونا« اولين ساخته جدي من است و اين فيلم در آخرين پيک کرونا فيلمبرداري شد اما به دليل مشکلات سرمايه نتوانستيم کارهاي پست پروداکشن فيلم را انجام دهيم و به همين دليل آماده نمايش شدن »لونا« تا چند ماه قبل از جشنواره به طول انجاميد.
حکاکيان خاطرنشان کرد: فيلم ما در جهاني سوررئال و در ژانر درام روانشناختي ساخته شده است. ما در سينما قصههاي عاشقانه را خيلي کليشهاي روايت ميکنيم، در جهان امروز روابط خيلي زودگذر و هيجاني شدهاند، من معتقدم که عشق انسان به انسان در سينماي ما بايد پر رنگتر شود، نگاه ما آدمها به هم بايد عاشقانهتر باشد و اينقدر درگير مباحث منطقي و سخت نباشيم.
قصه فيلم ابتدا در فضاي آپارتماني روايت ميشد که در پروسه بازنويسي آن را وارد محيط کار کرديم و عناصري که فضاي سوررئال را در قصه قويتر ميکرد را پر رنگ کرديم.
وي افزود: لوئيجي پيراندلو نويسنده و نمايشنامهنويس ايتاليايي قصه فوقالعاده خوبي به نام »لاک پشت« دارد که ما مونولوگ اول فيلم را با الهام از اين داستان نوشتيم ولي قصه به طور کل با اثر پيراندلو تفاوت دارد.
من حدود 6 يا 7 سال پيش که هنرجوي انجمن سينماي جوان بودم با لوئيجي پراندلو آشنا شدم و آثارش بر من تأثير زيادي داشت و همانجا به اين نويسنده علاقهمند شدم.
اين کارگردان درباره شرايط جذب سرمايه در ساخت فيلم کوتاه گفت: در فرايند جذب سرمايه شما نميتوانيد هر قصهاي را به نهادهاي دولتي بدهيد و انتظار سرمايهگذاري داشته باشيد؛ اگر قصه متفاوتي داريد احتمال حمايت بخشهاي خصوصي از اثرتان بيشتر است و البته اين مسئله طبيعي است که نهادهاي دولتي از هر محتوايي حمايت نکنند و در همه جاي دنيا محدوديتهايي وجود دارد ولي نکته سخت و پيچيده اين است که کسانيکه ميخواهند سرمايهگذاري کنند اگر دغدغه هنري و سينمايي نداشته باشند به دنبال اين هستند که از ساخت فيلم به سود برسند يا حداقل فيلم در فستيوالهاي مهمي شرکت کند و جايزه بگيرد اما کسي که از اهالي سينما است يا ميخواهد در سينما کار کند همينکه فيلم ساخته شود و در چند جشنواره حضور داشته باشد و براي او رزومه آبرومندي براي ادامه فعاليتش شود، کافيست.
وي افزود: تعهد براي بازگشت سرمايه در سينماي کوتاه کار پر ريسکي است. اگر يک فيلم کوتاه نتواند سرمايه خود را برگرداند به اين معنا نيست که اثر ضعيفي بوده، ما حتي فيلمهاي بسيار خوبي داريم که اصلاً وارد جشنواره نشدهاند.
از آنجا که فيلم کوتاه تريبون خاصي به غير از جشنوارههاي فيلم کوتاه ندارند و همين رويدادها هم محفلي براي حضور علاقهمندان و دغدغهمندان اين عرصه هستند، نميتوان از فيلم کوتاه انتظار چنداني براي بازگشت سرمايه داشت.
توليدکنندگان آثار کوتاه هميشه با چالش سرمايه روبرو هستند و کاش کسانيکه فيلم کوتاه ميسازند راحتتر و بيشتر با تهيهکنندگان آثار بلند ارتباط داشتند.
در سينماي ايران اگر يک فيلمساز ارتباط نداشته باشد و نتواند از دوستانش براي گستردهتر شدن ارتباطاتش استفاده کند در دفتر تهيهکنندهها به روي او بسته است و هيچ شانسي براي جذب سرمايه ندارد.
شرايط ايدهآل در جشنوارهها اين بود که تهيهکنندهها به رويدادهاي فيلم کوتاه بيايند، فيلمها را ببينند، استعدادها را کشف کنند و از آنها براي ساخت آثار بعديشان حمايت کنند.
اين حمايت براي تهيهکنندهها هم اتفاق خوبي است چرا که آنها ميتوانند استعدادهايي را کشف کنند که امکان سرمايهگذاري روي آنها وجود دارد و همين مسئله باعث ميشود که توليدکنندگان آثار شوق و انگيزه بيشتري هم براي حضور در جشنواره داشته باشند و فيلمهاي بهتري بسازند.
حکاکيان درباره استفاده از بازيگر کودک در فيلم کوتاه گفت: براي من در فيلمي که ساختم اين حس وجود داشت که اتفاقاً پسربچه »لونا« بايد نسبت به ديگر بازيگران راحتتر بازي کند، چون ما رئاليسم را در اين کاراکتر ميبينيم ولي ديگر شخصيتها مثل دکتر يا پرستار حس و حال خاصي را ميبينيم که عامدانه است تا در خدمت فضاي سوررئال قرار بگيرند و اين دو رابطه ايزوله و متفاوتي دارند اما پسر بچه در اين قصه يک شخصيت کاملاً واقعي است.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايلنا،وي در پايان درباره عنوان فيلم گفت: »لونا« در فرهنگ لاتين به ماهي گفته ميشود که کامل است و اوج جادوگري در آن شب اتفاق ميافتد و در آن شب حيوانات تبديل به انسان ميشوند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com


فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی: انسجام ملی در جنگ ۱۲ روزه تقویت شد
شکوفايي اقتصاد محلي در شمالغرب ايران با کشت طلاي سرخ
ماجراي هارپ و ابر دزدي از آسمان ايران
نوشتن براي بچهها بايد تکليف باشد نه اختيار
اعتياد؛ پناهگاهي که آرامش دروغين به ارمغان ميآورد
درياچه اروميه به مرگ نزديکتر شد
ليتري چند؟ کليديترين پرسش سياسي ايران
سايتهاي دفن پسماند در استان وضعيت مطلوبي ندارند
خواهرخواندگي سردشت با شهر ايپر بلژيک
بحران مسکن کارگري؛ چالش بزرگ معيشتي در سايه طرحهاي نيمهتمام
