رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

توسعه کشت گلخانه راه برون رفت از بحران کم آبی دریاچه ارومیه است

توسعه کشت گلخانه راه برون رفت از بحران کم آبی دریاچه ارومیه است

آراز آذربایجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی توسعه کشت گلخانه و نیز توسعه آبیاری تحت فشار را راه برون رفت از کم آبی دریاچه ارومیه عنوان کرد.
رسول جلیلی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی به خصوص در آذربایجان غربی افزود: با توجه به بحران آب موجود و پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی در استان، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای مهمترین راهکار برون رفت از بحران کم آبی دریاچه ارومیه و کاهش خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه در استان است و موانع موجود برای تخصیص تسهیلات اعتباری و صدور مجوز برای این واحدها باید رفع شود.
وی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای جایگزین خوبی برای کشت سنتی برای مقابله با خشکسالی است و با کشت گلخانه‌ای تا ۱۰ برابر در مصرف آب صرفه جویی می‌شود اظهار کرد: آموزش و ترویج کشت گلخانه‌ای، پرداخت تسهیلات بانکی برای احداث گلخانه، اصلاح و نوسازی گلخانه‌ها، تسهیل در دریافت پروانه تأسیس گلخانه‌ها بدون محدودیت از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان است.
جلیلی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی در کشور است افزود: برای ارتقای علمی بخش کشاورزی باید با فراهم کردن ساز و کارهای لازم و ایجاد فضای کسب و کار و فرصت‌های جدید سرمایه گذاری، کشاورزی سنتی موجود در استان را به سمت مکانیزه و مدرن و مقرون به صرفه بودن برای کشاورزان سوق دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۲ گلخانه در استان به مساحت ۵۰ هکتار فعال است خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی در آنها سبزی و سیفی، توت فرنگی، گل گلدانی، گل شاخه بریده، نهال پایه رویشی، نشاء گیاهان دارویی و گیاهان دارویی و درختان میوه است.
وی ادامه داد: طی سال گذشته بیش از پنج هزار تن انواع سبزی و سیفی و ۱۸۷ تن توت فرنگی، ۱۴۶ تن گیاه دارویی، ۱۰۰ تن میوه درختی، سه میلیون اصله نهال و ۱۵ میلیون نشاء سبزی و صیفی در گلخانه‌های استان تولید شد.
جلیلی با بیان اینکه مساحت گلخانه‌های استان پارسال به میزان ۳۰ هکتار افزایش یافت و ۳.۸ هکتار از گلخانه‌ها نیز اصلاح و نوسازی شد ادامه داد: برای ۱۳۲ فقره گلخانه نیز در مساحت ۱۰۰ هکتار مجوز صادر شده که ۴۰ مورد از متقاضیان تسهیلات گلخانه‌ای نیز جهت دریافت ۹۱۹ میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
وی گفت: صدور مجوز گلخانه به تعداد ۵۰ مورد در مساحت ۱۷ هکتار، اصلاح و نوسازی گلخانه‌های استان به مساحت سه هکتار، برگزاری پنج دوره آموزشی گلخانه برای متقاضیان احداث گلخانه به تعداد ۲۴۰ نفر و برگزاری چهار دوره آموزشی گلخانه برای کارشناسان مرتبط با گلخانه سازمان به تعداد ۲۵۰ نفر از سایر برنامه‌های در دست اجرای جهاد کشاورزی استان است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵ ب.ظ

دیدگاه


1 + = هشت