گروه فرهنگي:يک کارگردان تئاتر گفت: وقتي ميشنوم تماشاگري به فکر فرو رفته و يا بعد از تماشاي اثر سعي ميکند درباره مشاهيري که ديده بيشتر بداند و تحقيق کند، حس ميکنم به هدف مشترکمان نزديک شدهايم.
نمايش »قضيه تفنگ چخوف« نوشته احسان بدخشان و کارگرداني اشکان پير دلزنده؛ در سومين دور اجراهاي خود، از 15 ارديبهشت، ساعت 20 در سالن هما روي صحنه رفته است.
بازيگران اين اثر به ترتيب ورود عبارتند از محمدعلي الحمد، محمدعلي براتي، مريم بصيريفر، احمد صميمي، سعيد زارعي، شيده غفاريان، يگانه منصوري، حسام زرنوشه، سارا عزيزي، سارا موسوي. از ديگر عوامل اين اثر نمايشي ميتوان به بابک کيواني (طراح صدا و موسيقي)، رهام بيگلو (طراح گريم)، دينا يوسفپور (طراح لباس) اشاره کرد. در خلاصه نمايش »قضيه تفنگ چخوف« آمده است: 9 تن از مشاهير بزرگ جهان براي اولين بار در دنياي پس از مرگ با هم وارد مسابقهاي ميشوند.
اشکان پير دلزنده کارگردان اين اثر نمايشي درباره جزييات اين اتفاق گفتگو کرد.
اجراهاي دور سوم نسخه دومي از اثر است
اشکان پير دلزنده، در ابتداي صحبتهايش دور سوم اجراهاي اين نمايش را به نوعي نسخه دوم دانست و درباره تغييرات ايجاد شده در اجرا توضيحاتي ارائه کرد. او گفت: ما در تمام طول اجراها از روز نخست، به نظرات هنرمندان و تماشاگران توجه کرديم و سعي کرديم نقاط ضعف را رفع کنيم.
مثلاً زمان اجرا حدود 20دقيقه کاهش يافته و قالب کار به کلي تغيير کرده است.
اين نسخه جديد، نسخهاي پويا و زنده است که هر روز ممکن است با روز قبل فرق کند، بازيگران جديدي به کار اضافه شدهاند و به عنوان کارگردان دستشان را باز گذاشتم تا خلاقيت و نو آوري خود را روي صحنه نشان بدهند و همچنان و همواره با بازيگران مشورت ميکنم و آنها بسيار باهوش و خلاق هستند به پويايي اثر کمک ميکنند
بدون هيچ حمايتي به اجراي صدم رسيديم
پير دلزنده، درباره رسيدن اين اثر به اجراي صدم گفت: با تمام مشکلات و سختيها، و بدون هيچ حمايت خاصي، اين تيم با تلاش و ايمان قوي به کار خود ادامه داده است و حالا که صدمين اجرا را پشت سر گذاشتيم بايد بگويم اين ماندگاري به دليل اعضاي گروه است که مثل خانواده هستند؛ از کوچکترين عضو گروه که 19ساله است تا بزرگترين نفر، همه با هم رفيقاند و انرژي بسيار خوبي دارند که روي صحنه هم منتقل ميشود.
پير دلزنده درباره تغييرات متن نمايش نيز گفت: در ابتدا طرح کلي ذهنيام که در رابطه با مشاهير در جهان مردگان بود را به احسان بدخشان دادم و او با هوشمندي و تسلط متن را نوشت.
نويسنده با بازيگران همکاري نزديک داشت
او افزود: متن بارها تغيير کرد و بخشهايي حذف يا تبديل به اجرا شد و در اين مسير نويسنده اثر تماما کنار ما بود و همکاري نزديک با او و بازيگران باعث شد کار به اين شکل درآيد.
وقتي ميشنوم تماشاگري به فکر فرو رفته و يا بعد از تماشاي اثر سعي ميکند درباره مشاهيري که ديده بيشتر بداند و تحقيق کند، حس ميکنم به هدف مشترکمان نزديک شدهايم. او تماشاگران امروزي را منتقداني فهيم دانست و افزود: به نظر من احترام به مخاطب مهمترين بخش يک اجرا است.
اشکان پير دلزنده با تاکيد بر اينکه نبايد تماشاگر را فريب داد، بيان کرد: مخاطب امروز بسيار هوشمند است و گاهي ما نظراتي دقيق و با جزييات از تماشاگران دريافت ميکنيم که نشان از ظهور نسلي هوشمند از تماشاگران دارد که ديگر صرفا به دليل حضور سلبريتي به سالن نمايش نميروند.
تماشاگر با دانش امروز، وقتي پويايي و خلاقيت کار را ببيند، خودش به جزئيات و نقد کار ميپردازد و جذب اثر ميشود.
مديران فرهنگي فضا را براي هنرمندان باز کنند
اين کارگردان درباره مشکلات و کمبود حمايتها اظهار داشت: جمع کردن يک گروه جوان، تمرين دادن و نگه داشتن آنها بسيار سخت است.
مديران فرهنگي بايد فضا را براي هنرمندان باز کنند و شرايط مناسبي فراهم کنند تا با آرامش کار کنند.
متأسفانه فضاي موجود بيشتر به حاشيه اختصاص يافته تا حمايت از هنر!
خصوصيسازي سالنها کامل انجامپذير نيست
او ادامه داد: مدتي هست به موضوع خصوصيسازي تئاتر پرداخته ميشود ولي در واقع همين موضوع هم به طور کامل انجامپذير نيست چون به هرحال بخش عمدهاي از مراحل روي صحنه رفتن هر نمايش به ارگانهاي دولتي وابسته است.
اين فعال عرصه تئاتر در ادامه توضيحاتش گفت: من تمام اين بيش از صد اجراي نمايش »قضيه تفنگ چخوف« را در سالنهاي خصوصي رفتم و در دور سوم هم اگر حمايت دوست عزيزم صهبا خلد برين نبود اين اجرا به ثمر نمينشست.
او اذعان داشت: هزينههاي اجرا کم نيست و بايد برنامهريزيهاي درستي انجام شود که چرخه اقتصاد تئاتر به درستي بچرخد؛ چراکه بسياري از هنرمندان اين عرصه شغلشان تئاتر است و منبع درآمد ديگر ندارند.
عشق مرا به سمت تئاتر سوق داد
اشکان پير دلزنده، درباره انتخاب مسير تئاتر در زندگي خود گفت: تئاتر براي من جنون و عشق است و هيچگاه براي پول وارد آن نشدم، من شغل ديگري دارم و اگر تمام تمرکزم را روي آن ميگذاشتم قطعا درآمد قابل توجهي کسب ميکردم؛ اما به خاطر عشق و علاقهام به تئاتر اين مسير را انتخاب کردم.
او در پايان گفت: با وجود همه مشکلات، وقتي ميبينم بچهها با شوق و ذوق روي صحنه هستند، نميتوانم کنار بکشم. وظيفه خود ميدانم تا جايي که ميتوانم اين افراد با شرافت را در عرصه تئاتر نگه دارم.
[email protected]