ARAZAZARBAIJAN

تاثيرسوابق تحصيلي در کنکور صداي المپيادي‌ها را درآورد


تاثيرسوابق تحصيلي در کنکور صداي المپيادي‌ها را درآورد تاثيرسوابق تحصيلي در کنکور صداي المپيادي‌ها را درآورد
گروه اجتماعي: سهم سوابق تحصيلي در کنکور موضوعي سرنوشت‌ساز براي دانش‌آموزان است چرا که آينده آن‌ها را رقم مي‌زند؛ اين سهم در کنکور امسال ?? درصد تعيين و مصوب شد تا در کنکور سال آينده، سهم 60 درصدي به خود بگيرد اما در اين بين به گفته دانش‌آموزان المپيادي اين مصوبه لطمه بزرگي به سرنوشت آنان خواهد زد چرا که زمان کافي براي خواندن همزمان دروس المپياد و امتحانات نهايي در پايه دهم و يازدهم را ندارند. حنانه خرمدشتي دارنده مدال طلاي المپياد نجوم ، با بيان اينکه سختي‌هايي در مسير المپيادي‌ها با اجرايي شدن مصوبه تاثير سوابق تحصيلي پايه دهم و يازدهم و دوازدهم در کنکور ايجاد شده است گفت: دانش‌آموزان پايه دهم و يازدهم به صورت تخصصي وقت خود را مشغول خواندن رشته تخصصي المپياد مي‌کنند و وقتي براي امتحانات نهايي نمي‌گذارند و نهايتا يک ماه مانده به امتحانات نهايي شروع به درس خواندن کرده و سعي مي‌کنند نمره «قبولي» کسب کنند. تاثير معدل در کنکور و خطر افت شديد نتايج المپيادهاي جهاني ايران وي با بيان اينکه با تاثير معدل در ورود به دانشگاه، دانش‌آموزان خيلي سخت‌تر مسير المپياد را انتخاب مي‌کنند افزود: با مصوب شدن اين موضوع توقع افت شديد در نتايج المپيادهاي جهاني سال بعد را داريم چون دانش‌آموزان سر آينده‌شان ريسک نمي‌کنند و مستقيم سراغ کنکور مي‌روند و علاقه‌هايشان را رها مي‌کنند لذا خيلي از استعدادها در اين راه تلف مي‌شود.عقل سليم مي‌گويد به جاي اينکه المپياد بخوانيم و سهميه‌اي در کنکور بگيريم، وقتمان را براي دروس امتحان نهايي بگذاريمآرش صمدي ديگر دارنده مدال جهاني المپياد زيست نيز ، در خصوص تاثير سوابق تحصيلي در کنکور که چه ميزان در آينده المپيادي‌ها تاثير دارد گفت: براي آزمون‌هاي نهايي طرح‌هايي ارائه و تنظيم شده که اميدواريم براي سال دهم و يازدهم اجرايي شود. عقل سليم مي‌گويد به جاي اينکه المپياد را بخوانيم و سهميه‌اي بگيريم که مقداري کمک کننده باشد، ساعت بيشتري براي درس خواندن امتحانات نهايي گذاشته شود که در نهايت عملکرد بهتري به همراه دارد. منطق مي‌گويد هر فردي که الان در کنکور شرکت مي‌کند کمتر به المپياد فکر کند. روند فعلي شرکت در کنکور تاثير منفي در آينده المپيادي‌ها دارد سيدرضا حسيني رئيس باشگاه دانش پژوهان نيز در ادامه تکميل صحبت‌هاي دو المپيادي ، با بيان اينکه دغدغه المپيادي‌ها يک بار در طرح جامع زندگي نخبگاني توسط خود مدال‌آوران المپياد طبق انتظارات و نقش‌هايي که در کشور مي‌توانند ايفا کنند ليست شده است گفت: طرح در هيئت دولت خوب جلو رفت ولي متاسفانه به نتيجه نرسيد و نيمه کاره رها شد؛ درخواست داريم اين طرح هرچه زودتر بازبيني شود و اگر چالشي وجود دارد بيان شود تا خود بچه‌هاي المپيادي اصلاح کنند و توجيه شوند تا زمينه نقش‌آفريني و دغدغه‌هاي آن‌ها يک‌جا مرتفع شود نه اينکه تلاش کنيم دانه دانه مسائل را حل کينم.وي با بيان اينکه متولي بچه‌هاي نخبه بنياد ملي نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمي است افزود: طرح جامع بايد در خود هيئت دولت زودتر مصوب شود تا بتوانيم دغدغه‌هاي بچه‌ها از جمله مسکن، جايگاه شغلي و مزيت‌هاي حقوقي را مرتفع کنيم. رئيس باشگاه دانش‌پژوهان با بيان اينکه تاثير سوابق تحصيلي در کنکور باعث مي‌شود المپيادي‌ها انگيزه لازم براي حضور در المپياد نداشته باشند و به سمت امتحانات نهايي کشيده شوند ادامه داد: روند فعلي در سال‌هاي آينده تاثير منفي بسياري به همراه دارد بنابراين به بازنگري مصوبه کنکور نياز است زيرا دانش‌آموزان المپيادي کتب خاصي را مطالعه مي‌کنند و اگر بر امتحانات نهايي تمرکز کنند ديگر نمي‌توانند بر المپياد تمرکز داشته باشند و ترجيح مي‌دهند وارد المپياد نشوند. طرح مکملي براي المپيادي‌ها ارائه شد تا تراز پايه دوازدهم آنها جايگزين تراز پايه دهم و يازدهم شود حسيني با بيان اينکه طرح مکملي براي المپيادي‌ها ارائه شد تا تراز پايه دوازدهم المپيادي‌ها جايگزين تراز پايه دهم و يازدهم شود گفت: همچنين درخواست داريم برخي المپيادهاي جديد مانند هوش مصنوعي، مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي شود تا دانش‌آموزان بتوانند از مزايا و معافيت کنکور بهره‌مند شوند.رئيس باشگاه دانش‌پژوهان در خصوص برنامه‌هاي سال آينده باشگاه دانش‌پژوهان نيز ادامه داد: آمادگي لازم براي برگزاري آزمون مرحله اول المپياد سال بعد را داريم که افراد انتخاب شده اعضاي تيم‌هاي ملي دو سال بعد مي‌شوند.حسيني با بيان اينکه بچه‌هايي که براي مسابقات جهاني اعزام مي‌شوند حدود 2/5 سال با باشگاه دانش پژوهان جوان در ارتباط بوده‌اند و قبل از آن هم حدود 2 تا 3 سال مطالعه جدي المپياد داشته‌اند گفت: بچه‌هايي که الان فعاليت خود را شروع مي‌کنند تابستان سال 1405 به مسابقات جهاني اعزام مي‌شوند.وي با بيان اينکه تلاش مي‌کنيم سازوکاري چيده شود که بچه‌ها در باشگاه دانش پژوهان کمک کننده باشند و باشگاه را جزئي از خود و خود را جزئي از خانواده بزرگ باشگاه بدانند افزود: تلاش داريم اتفاقات خوبي که مي‌خواهيم براي بچه‌هاي نخبه بيفتد و از ظرفيت‌هاي آنان در کشور استفاده شود. باشگاه دانش پژوهان يکي از اصلي‌ترين فيلترهاي گزينش المپيادهاي علمي است رئيس باشگاه دانش‌پژوهان با بيان اينکه 200 نفر از مدال‌آوران المپيک به فعاليت‌هاي باشگاه در قالب استاد، مدرس، طراح سوال، مصحح و همراه تيم‌هاي ملي کمک مي‌کنند ادامه داد: باشگاه دانش پژوهان يکي از اصلي‌ترين فيلترهاي گزينش المپيادهاي علمي است، بچه‌ها با شرکت در المپيادهاي علمي و چند مرحله پالايش در صورت برگزيده شدن در مراحل انتهايي به عنوان يکي از اعضاي باشگاه دانش‌پژوهان مطابق اساسنامه ،عضو مي‌شوند. 75 درصد مدال آوران المپيادي کشوري دانش‌آموزان سمپادي هستند همچنين حسيني در نشستي که با خبرنگاران داشت با بيان اينکه سمپاد در پايه ششم و هفتم 20 هزار نفر اول کشور را جذب مي‌کند گفت: تعدادي از اين افراد مي‌مانند و مابقي نيز در پايه نهم به دهم دريافت مي‌شوند، طبيعي است که دانش‌آموزان سمپاد آمار بالايي در المپيادها داشته باشند.وي با بيان اينکه 75 درصد مدال آوران المپيادي کشوري دانش‌آموزان سمپادي هستند افزود: اين عدد در تهران حدود 66 درصد است ولي 80 درصد مدال آوران شهرستاني سمپادي هستند و اين يعني سمپاد باعث شده بعد مدال‌آوري شهرستاني ما پررنگ‌تر شود و اثر مثبت خوبي در شهرستان‌ها دارد.رئيس باشگاه دانش پژوهان با بيان اينکه در شهرستان‌ها مدارس سمپاد از حيث شهريه تفاوت جدي با مدارس دولتي ندارند ادامه داد: قالب بچه‌هايي که امسال از شهرستان مدال آوردند و به مسابقات جهاني رفتند، سمپادي هستند. سمپاد براي شهرستان‌ها لازم است تا کيفيت آموزش ارتقاء يابد. راه‌اندازي مدرسه آنلاين المپيادي حسيني با بيان اينکه قرار است مدرسه آنلاين المپيادي ايجاد شود که در آن بچه‌هاي فارغ التحصيل و نخبه‌ها در مناطق محروم‌تر شناسايي و به آن‌ها آموزش داده شود و تلاش شود از دل آن‌ها مدال‌آوران جهاني بيرون آيد گفت: اميدواريم کمتر از يک ماه ديگر اجرايي شدن و پيدا کردن دانش‌آموز و شروع مدرسه آنلاين رسما اعلام عمومي شود. به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايسنا،رئيس باشگاه دانش پژوهان با بيان اينکه تهراني‌ها با 270 مدال از 602 مدال سال گذشته حدود 44 درصد مدال‌آوران کشوري المپياد علمي را تشکيل مي‌دهند عنوان کرد: استان‌هاي اصفهان و خراسان رضوي هر کدام حدود 8 درصد مدال آورهاي سالانه ما را تشکيل مي‌دهند. برخي استان‌ها هم مانند مرکزي، هرمزگان و همدان ضعيف عمل کردند.
برچسب ها:

تاریخ: 1403/06/26 09:43 ق.ظ | دفعات بازدید: 26 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور