ARAZAZARBAIJAN

بهبود فضاهاي آموزشي؛ گامي به سوي برابري


بهبود فضاهاي آموزشي؛ گامي به سوي برابري

گروه گزارش: بهبود فضاهاي آموزشي در آذربايجان‌غربي به عنوان يکي از اولويت‌هاي اصلي مسئولان، نه تنها به رفع کمبودهاي موجود مي‌پردازد، بلکه گامي مؤثر در راستاي تحقق عدالت آموزشي و برابري در دسترسي به امکانات تحصيلي براي تمام دانش‌آموزان استان است.


گروه گزارش: بهبود فضاهاي آموزشي در آذربايجان‌غربي به عنوان يکي از اولويت‌هاي اصلي مسئولان، نه تنها به رفع کمبودهاي موجود مي‌پردازد، بلکه گامي مؤثر در راستاي تحقق عدالت آموزشي و برابري در دسترسي به امکانات تحصيلي براي تمام دانش‌آموزان استان است.
ارتقاء و توسعه فضاهاي آموزشي يکي از موضوعات حياتي و اساسي در پيشبرد فرآيند آموزش و پرورش هر جامعه است. اين موضوع نه تنها به ميزان دسترسي به آموزش مربوط مي‌شود، بلکه مستقيماً با کيفيت و بهره‌وري آموزش نيز در ارتباط است.در کشوري مانند ايران که به لحاظ جغرافيايي و جمعيتي تنوع قابل توجهي دارد، توجه به توسعه فضاهاي آموزشي در مناطق مختلف، به‌ويژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
در آذربايجان‌غربي نيز با توجه به موقعيت جغرافيايي استان، پراکندگي جمعيتي، و افزايش روزافزون تقاضا براي آموزش باکيفيت، تأمين و توسعه فضاهاي آموزشي به يکي از اولويت‌هاي اصلي مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه آموزش تبديل شده است.اين استان، به ويژه در بخش‌هاي روستايي و کمتر برخوردار، با مشکلات جدي در زمينه کمبود و فرسودگي فضاهاي آموزشي مواجه است. مدارس قديمي و پر ازدحام، عدم دسترسي به امکانات به‌روز، و شکاف قابل توجه در سرانه فضاي آموزشي، از جمله چالش‌هايي است که نه تنها بر کيفيت آموزش اثر منفي مي‌گذارد، بلکه عدالت آموزشي را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
پايين بودن سرانه فضاي آموزشي در آذربايجان‌غربي، يکي از معضلات مهم در مسير رشد و توسعه پايدار اين استان است اين مسئله، نه تنها بر کيفيت آموزش تأثير منفي مي‌گذارد، بلکه مي‌تواند در بلندمدت بر آينده تحصيلي و شغلي دانش‌آموزان اين منطقه نيز اثرات ناگواري به جاي بگذارد.فضاهاي آموزشي ناکافي و نامناسب مي‌توانند به کاهش انگيزه تحصيلي دانش‌آموزان و افزايش ترک تحصيل منجر شوند علاوه بر اين، در نبود مدارس با فضاي کافي و استاندارد، محيطي مناسب براي يادگيري ايجاد نمي‌شود و اين مسئله مي‌تواند به‌ويژه در مناطق دورافتاده و روستايي بيشترين آسيب را وارد کند.
در راستاي اين چالش‌ها، مسئولان استان در تلاش‌اند تا با استفاده از ظرفيت‌هاي مختلف، از جمله منابع ملي و استاني و همچنين همکاري با خيرين مدرسه‌ساز، به توسعه زيرساخت‌هاي آموزشي در آذربايجان‌غربي پرداخته و کمبودهاي موجود را جبران کنند.طي سال‌هاي اخير، اقدامات مثبتي در زمينه ساخت و تکميل مدارس جديد صورت گرفته است، اما همچنان نياز به سرمايه‌گذاري بيشتر و توجه ويژه به مناطق محروم احساس مي‌شود در واقع، براي رسيدن به شرايط مطلوب، بايد يک رويکرد جامع و همه‌جانبه در زمينه توسعه فضاي آموزشي در استان اتخاذ شود.علاوه بر تأمين اعتبار براي ساخت مدارس جديد، ارتقاء کيفيت فضاهاي آموزشي موجود نيز اهميت زيادي دارد. بسياري از مدارس در آذربايجان‌غربي به دليل فرسودگي و کمبود امکانات، قادر به ارائه خدمات آموزشي مناسب به دانش‌آموزان نيستند در چنين شرايطي، ترميم و نوسازي اين مدارس به اندازه ساخت مدارس جديد ضروري است.يکي از جنبه‌هاي مهم توسعه فضاهاي آموزشي در آذربايجان‌غربي توجه به عدالت آموزشي است با توجه به تنوع جمعيتي و شرايط اجتماعي مختلف در اين استان، ضروري است که توجه ويژه‌اي به مناطق کمتر برخوردار و دورافتاده شود.
اين مناطق اغلب با کمبود شديد فضاهاي آموزشي مناسب روبه‌رو هستند و بسياري از مدارس در اين مناطق فاقد تجهيزات و امکانات استاندارد هستند از اين رو، ايجاد مدارس جديد و بهبود شرايط مدارس موجود در اين مناطق مي‌تواند گام موثري در راستاي تحقق عدالت آموزشي و تأمين حقوق تحصيلي دانش‌آموزان باشد.براي رسيدن به هدف توسعه و ارتقاء فضاهاي آموزشي در آذربايجان‌غربي، همکاري و همفکري تمامي دستگاه‌هاي اجرايي، نهادهاي خيريه، بخش خصوصي و عموم مردم ضروري است.
سرمايه‌گذاري در حوزه آموزش نه تنها به بهبود کيفيت تحصيل کمک مي‌کند، بلکه موجب توسعه پايدار در سطح جامعه مي‌شود. بنابراين، لازم است که همه دست‌اندرکاران حوزه آموزش در استان با همکاري و هماهنگي بيشتري، تلاش کنند تا اين کمبودها به سرعت جبران شده و دانش‌آموزان استان از امکانات آموزشي مطلوب‌تري بهره‌مند شوند.
ارتقاء فضاي آموزشي در آذربايجان‌غربي؛ گامي به سوي عدالت آموزشي
آذربايجان‌غربي به عنوان يکي از استان‌هاي مهم کشور، در زمينه توسعه فضاي آموزشي با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو است. کارشناسان بر اين باورند که فضاي آموزشي مناسب نه تنها تأثير بسزايي در ارتقاء کيفيت تحصيل دارد، بلکه نقش کليدي در افزايش انگيزه و موفقيت دانش‌آموزان ايفا مي‌کند.
مهدي شجاعي، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در اين خصوص اظهار داشت: فضاي آموزشي مطلوب از نيازهاي اساسي دانش‌آموزان است و بدون داشتن چنين فضايي، فرآيند يادگيري و پرورش استعدادها به درستي نمي‌تواند پيشرفت کند.وي تصريح کرد: در برخي از مناطق روستايي و دورافتاده استان، مشکلات فضاي آموزشي به ويژه کمبود فضا و فرسودگي بناها به شدت مشهود است و اين مسئله به کاهش کيفيت آموزش و تأثير منفي بر روند تحصيل دانش‌آموزان منجر مي‌شود.
لزوم نوسازي مدارس و هم‌افزايي براي بهبود فضاهاي آموزشي
علي اکبر طاهري، کارشناس توسعه شهري نيز به لزوم نوسازي مدارس و بهبود شرايط فضاهاي آموزشي موجود اشاره کرد و گفت: در کنار احداث مدارس جديد، بايد به بازسازي مدارس قديمي و فرسوده نيز توجه ويژه‌اي شود مدارس موجود در بسياري از مناطق از نظر ساختاري و امکانات فني و آموزشي مشکلات زيادي دارند که مانع از تأمين نيازهاي دانش‌آموزان مي‌شود.وي در ادامه تأکيد کرد: براي رفع اين مشکلات، نياز به يک برنامه‌ريزي جامع و همکاري ميان نهادهاي دولتي، خيران و بخش خصوصي داريم اگر اين هم‌افزايي به درستي انجام شود، مي‌توانيم در مدت زمان کوتاهي شاهد تغييرات اساسي در وضعيت فضاي آموزشي استان باشيم.
طاهري خاطرنشان کرد: سرمايه‌گذاري در اين بخش نه تنها به ارتقاء کيفيت آموزشي کمک مي‌کند بلکه آينده‌اي روشن‌تر براي دانش‌آموزان و در نهايت براي استان و کشور رقم مي‌زند.
ارتقاي فضاي آموزشي در آذربايجان‌غربي، نيازمند توجه ويژه
حسين سپهري رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌غربي با اشاره به مشکل کمبود فضاي آموزشي در استان، تأکيد کرد که پايين بودن سرانه فضاي آموزشي مي‌تواند تهديدي جدي براي تحقق عدالت آموزشي در اين منطقه باشد.
وي با اشاره به پيشرفت‌هاي اخير در ساخت و تکميل فضاهاي آموزشي، افزود: علي‌رغم اين دستاوردها، همچنان مشکلات زيادي در اين حوزه وجود دارد. وي بيان کرد که در طي سه سال گذشته و در راستاي مصوبات سفرهاي شهرستاني استاندار وقت، يک هزار و 300 کلاس درس در نقاط مختلف استان با استفاده از منابع ملي، استاني و کمک‌هاي خيرين مدرسه‌ساز احداث و تکميل شده است.رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌غربي بيان کرد: با اين حال، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان بر اين نکته تأکيد کرد که شکاف عميقي ميان سرانه فضاي آموزشي در آذربايجان‌غربي و ميانگين کشوري وجود دارد.وي عنوان کرد که براي رسيدن به استانداردهاي کشوري، استان نياز به احداث ? هزار کلاس درس جديد دارد که علاوه بر تأمين اعتبار ملي و استاني، به همکاري خيرين نيز وابسته است.
سپهري خاطرنشان کرد: آذربايجان‌غربي در رتبه 28 کشوري از نظر سرانه فضاي آموزشي قرار دارد و اين وضعيت ضرورت اقدامات فوري و جدي در اين حوزه را به خوبي نشان مي‌دهد.وي اظهار داشت: با برنامه‌ريزي مناسب و عزم جدي در اين زمينه، مي‌توان تا پايان دولت گام‌هاي مؤثري براي رفع اين کمبودها برداشت.رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان در ادامه افزود: بسياري از مناطق شهري و روستايي استان همچنان با مشکل کمبود فضاي آموزشي استاندارد روبه‌رو هستند که اين مسئله مي‌تواند تأثير منفي بر کيفيت آموزش و تحقق عدالت آموزشي بگذارد.وي تأکيد کرد: براي حل اين معضل، ترکيب منابع مالي استاني و ملي و افزايش حمايت‌هاي خيرين مدرسه‌ساز مي‌تواند به تحول اساسي در توسعه فضاهاي آموزشي استان کمک کند.
سپهري همچنين به لزوم توجه ويژه به مناطق محروم و کمتر برخوردار اشاره کرد و اظهار داشت: بسياري از مدارس در اين مناطق به دليل فرسودگي يا کمبود فضا قادر به پاسخگويي به نيازهاي دانش‌آموزان نيستند.وي از تمامي دستگاه‌هاي اجرايي، نهادهاي خيريه، بخش خصوصي و مردم خواست تا در مسير توسعه زيرساخت‌هاي آموزشي همکاري کنند.به گزارش آراز آذربايجان به نقل از اروم نيوز،سپهري خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش زيربناي توسعه پايدار است و هر ميزان سرمايه‌گذاري در اين بخش، در آينده منجر به تربيت نيروي انساني کارآمد و توانمند خواهد شد.


برچسب ها:

تاریخ: 1403/12/14 12:29 ب.ظ | دفعات بازدید: 1494 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور