اقتصاد ایران در وضعیت اضطراری است

اقتصاد ایران در وضعیت اضطراری است

گروه تحلیل:جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید گفت: افزایش نرخ دلار موضوع جدیدی نیست و از زمانی که ترامپ از برجام خارج و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران تشدید شد، عواملی از جمله ممانعت از صادرات نفت، اعمال محدودیت و دسترسی به منابع ارزی، نپیوستن به FATF و حالا ویروس کرونا منجر به افزایش قیمت دلار شده است.
پس از رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نپیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و پولشویی گروه ویژه اقدام مالی، FATF بار دیگر ایران را در لیست سیاه قرار داد، اقدامی که برخی آن را خودتحریمی ایران دانستند.
جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس، به توضیح دلایل افزایش قیمت دلار در روز‌های اخیر پرداخت و گفت: نوسانات قیمت ارز اتفاق جدیدی نیست. ۲ سال پیش دلار ۳۲۰۰ تومان بود، اما پس از تنش‌هایی که به وجود آمد و با خروج ترامپ از برجام، روند صعودی خود را از سر گرفت.
نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: تحریم‌هایی که آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد نیز نقش زیادی در افزایش قیمت دلار داشت.
همچنین زمانی که آمریکا جلوی صادرات نفتی ما را گرفت و محدودیت‌های بیشتری برای دسترسی ایران به منابع ارزی خود ایجاد کرد، باز هم فشاری مضاعف بر کشور وارد شد که افزایش قیمت دلار را به همراه داشت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم عنوان کرد: از سه سال گذشته تاکنون اتفاقات دیگری از جمله عدم تعیین تکلیف ایران با FATF و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به لوایح مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، بر نوسانات بازار و افزایش قیمت ارز افزود.
میرزایی با اشاره به دلیل دیگر افزایش قیمت دلار توضیح داد: مساله بعدی که در این افزایش قیمت نقش داشت و البته با تدبیر رهبری حل شد، مخالفت مجلس با کلیات بودجه سال ۹۹ بود که می‌رفت تا به معضل جدیدی در کشور تبدیل شود، اما رفع شد.دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: موضوع تاثیرگذار دیگر بر افزایش قیمت دلار شیوع ویروس کروناست که اقتصاد ایران را مثل دیگر اقتصاد‌های جهانی تحت تاثیر قرار داده است.
محدودیت‌های اعمال‌شده بر اقتصاد تحریمی کشور که حالا با ویروس کرونا درهم آمیخته است دست به دست هم داده و منجر به نوسانات شدید قیمت دلار شده است.عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: محدودیت‌های اعمال‌شده بر اقتصاد تحریمی که حالا با ویروس کرونا درهم آمیخته است دست به دست هم داده و منجر به نوسانات شدید و البته افزایش بیش از اندازه نرخ دلار و سایر سرمایه‌ها از جمله طلا و خودرو و… شده است.
عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: البته تفاوت اقتصاد برخی کشور‌ها با اقتصاد ایران در این است که این وضعیت اضطراری و فشار مضاعفی را که تحریم‌ها به اقتصاد ما تحمیل کرده است آن‌ها ندارند.این نماینده دور دهم مجلس تاکید کرد: تحریم آمریکا علیه ایران موقعیت واحد‌های تولیدی داخلی را تحت فشار قرار داده و صادرات ما نیز متاثر از تحریم‌هاست؛ بنابراین همه موارد ذکرشده باعث شد اقتصاد ما، که اسمش را خودم اقتصاد آسیب‌دیده گذاشته‌ام، ضربه بیشتری بخورد و قیمت دلار، طلا، خودرو و سایر کالا‌ها هم رو به افزایش بگذارد.
باید منتظر ماند و دید دولت با چه تدابیری قرار است این بحران را پشت سر بگذارد، چراکه حتی قیمت همان نفت محدودی هم که تاکنون صادر می‌کردیم به زیر ۳۶ دلار کاهش یافته است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از رویداد۲۴،دبیرکمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: بنابراین باید منتظر ماند و دید دولت با چه تدابیری قرار است این بحران را پشت سر بگذارد، چراکه حتی قیمت همان نفت محدودی هم که تاکنون صادر می‌کردیم به زیر ۳۶ دلار کاهش یافته است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 3 =