طرحی که زمان اتمام آن نامعلوم است مدیر کل راه و شهرسازی: منطقه آزاد متولی ساخت بزرگراه

طرحی که زمان اتمام آن نامعلوم است مدیر کل راه و شهرسازی: منطقه آزاد متولی ساخت بزرگراه

گروه گزارش: بخش شمالی آذربایجان غربی که به واسطه قرار گرفتن پایانه مرزی بازرگان از اهمیت بسزایی در اقتصاد و اشتغال نه تنها استان بلکه تمام کشور دارد، برای بهره برداری مناسب از این موقعیت نیازمند ایجاد جاده ای امن و متناسب با حجم تردد است که با وجود آغاز عملیات ساخت کمربندی ماکو به بازرگان از سال ۹۰، زمانی برای اتمام آن نمی‌توان اعلام کرد.
فرماندار ماکو با انتقاد از رکود عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح کمربندی ماکو – بازرگان گفت: این طرح یکی از اولویت‌های اصلی ارتباط جاده ای در منطقه به شمار می‌رود که با وجود تاکید بسیار برای اتمام سریع آن،‌ تاکنون امکان بهره برداری از این تقاطع میسر نشده است.
*بیش از یک سال تاخیر
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی ساخت طرح تقاطع غیرهمسطح کمربندی ماکو – بازرگان اظهار کرد: ساخت این تقاطع از سال ۸۹ آغاز شده است که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید تا سال ۹۱ به اتمام می‌رسید اما این مهم تاکنون تحقق نیافته است.
وی ادامه داد: دلیل اصلی در بروز این رکود کمبود اعتبارات مطرح شده است اما نباید توسعه منطقه و تسهیل روند ترددها در جاده های ارتباطی، تنها به دلیل کمبود اعتبار به تاخیر بیفتد.
فرماندار ماکو درباره اعتبار هزینه شده برای ساخت تقاطع غیرهمسطح کمربندی این شهر به سمت بازرگان گفت: تاکنون ۱۸ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و برای اتمام آن نیازمند ۷ میلیارد ریال دیگر هستیم اما تامین آن در بلاتکلیفی قرار دارد.
این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به آغاز بکار منطقه آزاد اقتصادی ماکو، نیاز است تا کمربندی ماکو به بازرگان دو بانده شود که در این باره باید پیش از افزایش ترددها و بروز مشکلات ترافیکی در جاده مربوطه اقدامات لازم انجام شود.
*کمبود اعتبار دلیل توقف نیست
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این باره با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح کمربندی ماکو به بازرگان تنها نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی است، اضافه کرد: این رقم به اندازه ای بزرگ نیست که نبودش را دلیل برای رکود و یا توقف یک طرح عمرانی و مهم برای استان دانست و بی شک امسال با تامین آن، بهره برداری کامل از تقاطع را شاهد خواهیم بود.
خلیل محبت خواه ادامه داد: با وجود اعلام بودجه اختصاصی به آذربایجان غربی در سال جاری، تاکنون ارقام مربوط به بخش‌ها و شهرهای مختلف تقسیم بندی نشده است که به محض تقسیم بندی، بودجه مورد نیاز این طرح تامین و مابقی عملیات ساخت آن ادامه خواهد یافت.
وی گفت: این طرح حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها آسفالت تقاطع باقیمانده است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین درباره دوبانده کردن جاده ماکو به بازرگان اظهار کرد: طرح مربوطه آماده و نقشه مورد نیاز توسط مشاور آماده شده است.
*منطقه آزاد متولی ساخت بزرگراه
وی یادآور شد: دوبانده شدن جاده به دلیل ایجاد منطقه آزاد تجاری ماکو مورد نیاز است که تمامی هزینه های لازم برای انجام عملیات عمرانی مربوطه باید از سوی سازمان منطقه آزاد تجاری تامین شود و اداره کل راه و شهرسازی تنها مسئولیت نظارت فنی بر طرح را خواهد داشت.به گزارش اروم نیوزمحبت خواه افزود: در حال حاضر جاده ماکو به سمت بازرگان به عنوان جاده اصلی تعریف شده است و براساس طرح مشاور، چشم انداز آتی آن بزرگراه اصلی خواهد بود که در صورت نیاز قابل اجرایی شدن است.این مقام مسئول درباره اعتبار لازم برای ساخت این بزرگراه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تا زمانی که کلنگ زنی طرح انجام نمی‌شود نمی‌توان رقم دقیقی از میزان بودجه عنوان کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 5