طوفان نمک داد ايلامي ها را هم درآورد

۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شد

۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شد

گروه گزارش:براساس برخی برآوردها چنانچه دریاچه ارومیه احیاء نشود، بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب نمک به صورت طوفان درمی‌آید و تهدیدی جدی علیه ۱۴ استان کشور خواهد بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازاروم نیوز؛مصاحبه ها، خبر ها و شنیده ها و دیده ها حاکی از آن هستند که نفس های آخر دریاچه ارومیه هم قطع می شود.
به گونه ای که نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران خبر از خشک شدن ۹۵ درصد این دریاچه را می دهند.
عابد فتاحی می گوید: فقط چند مرداب از این دریاچه ی مهم برجای مانده است و در اصل هیچ آبی ندارد و نادر قاضی پور هم می گوید: ۷۰ درصد دریاچه ارومیه در زمان دولت قبلی و ۲۵ درصد نیز در زمان دولت فعلی، که در مجموع یعنی ۹۵ درصد آن خشک شده است.
اما اینبار خشکی دریاچه ارومیه علاوه بر ارومیه ای ها، داد ایلامی ها را هم درآورده است به گونه ای که علی مهرعلیزاده، مدیرکل اموراجتماعی استانداری ایلام گفته که براساس برخی برآوردها چنانچه دریاچه ارومیه احیاء نشود، بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب نمک به صورت طوفان درمی‌آید و تهدیدی جدی علیه ۱۴ استان کشور خواهد بود.مهرعلیزاده افزود: محیط زیست علاوه بر اینکه در فرهنگ و سنن دینی و ملی ما تاکید فراوانی بر پاسداشت آن شده است از جمله اهداف هشت‌گانه برنامه هزاره سوم و همچنین یکی از ارکان سه‌گانه توسعه پایدار اجتماعی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین معضل زیست محیطی استان آفت‌زدگی و خشکیدگی درختان بلوط زاگرس و سرمایه‌های واقعی آن هستند تصریح کرد: وقتی هر سرمایه‌ای به مرز افتخار و شهرت برسد تبدیل به سرمایه نمادین می‌شود و از آنجائی‌که توسعه تابع برخورداری از این‍‌گونه سرمایه‌ها است و جاذب دیگر سرمایه‌ها نیز است جنگل‌های بلوط زاگرس به عنوان سرمایه‌های طبیعی استان و کشور قابلیت آن‌را دارد که نقش سرمایه نمادین را ایفا کند و ضمن تبدیل تهدیدات پیش‌رو به فرصت از آن در راستای توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و کسب ارزش افزوده گام برداشت که این امر بدون مشارکت مردم و جوامع محلی شدنی نیست.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام در ادامه در خصوص نقش مشارکت مردمی، خصوصاً سازمان‌های مردم نهاد در تحقق توسعه پایدار اجتماعی خاطر‌نشان کرد: رویکرد اساسی و مهم دولت تدبیر و امید این است که با اعمال قانون صرف و فشار حاکمیتی، موفقیتی در این حوزه حاصل نخواهد شد و دولت معتقد است فرصت و مجال حرکت اندک است و باید در کنار نگاه فنی و مهندسی از مشارکت مردمی بیشتر بهره گرفته شود.
مهرعلیزاده تصریح کرد: مشکلات زیست محیطی ریشه در نگرش‌های غلط و جهان‌بینی انسان‌ها دارد، چرا که در شعارها همه خود را طرفدار محیط‌زیست می‌دانیم، ولی در عمل تعداد اندکی به این مهم پایبندند که علت عمده آن ناشی از ضعف در اطلاعات و آموزش است که انتظار می‌رود سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی و آموزش را اولویت‌کاری خود قرار دهند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 54