- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

۸۸ دقیقه، اکران فیلم ۹ تایی ها در حضور ۸۰۰۰ تیفوسی عاشـق

Posted By admin On آذر ۳, ۱۳۹۳ @ ۷:۱۷ ق.ظ In والیبال,ورزشی | No Comments

گروه گزارش : عددها رد فرهنگ ها و مذاهب جایگاه بخصوصی دارند و اینبار نوبت عدد ۹ بود تا بعنوان عدد مقدس در شهر تیفوسی های والیبال جاودانه شود.نماد کلمه ای است که معنایی فراتر یا غیر از لفظ خود را القا می کند و این نماد فرقی ندارد که در عرصه سیاسی یا اجتماعی باشد یا ورزشی و فرهنگی.
در ورزش حرفه ای امروزه هواداران در کنار کادرفنی و بازیکنان سه ضلع اصلی موفقیت تیم ها را در رده های مختلف باشگاهی تشکیل می دهند و بی شک مهمترین رکن اصلی یک باشگاه هواداران و طرفدران هستند.
*والیبال، تیفوسی ترین هوادران را دارد
در ورزش ایران نیز این قضایا صدق می کند و شاید هواداران ایرانی در دنیا تیفوسی نباشند و ادای هولیگان ها را درنیاورند اما هیچگاه تیم های محبوب خود را تنها نگذاشته اند.
فوتبال شاید ورزش محبوب هواداران تیفوسی ایرانی باشد اما بواسطه درخشش والیبال ایران در سطح جهان، این رشته هم اکنون مورد توجه طرفداران و ورزشدوستان ایرانی قرار گرفته است.
اگر بخواهیم هواداران ورزشی را دسته بندی کنیم به تیفوسی های مختلفی در جای جای ایران می رسیم که هرکدام سهم زیادی در حمایت از تیم های خود داشته اند.
*جویبار، آبادان و ارومیه سه میعادگاه ورزشدوستان ایرانی!
در مازندران و مخصوصا جویبار، بعید است فردی پیدا شود که دیوانه وار، کشتی را دوست نداشته باشد. درتیم ملی کشتی ایران در همه پایه ها از نوجوانان تا بزرگسالان گرفته بعید است یک جویباری عضو تیم ملی نباشد.
در این میان آبادان که دیگر جای خود دارد. هنوزم که هنوز است شعار معروف “آبادان برزیلته” ملکه ذهن فوتبالدوستان ایرانی است و هواداران دوآتیشه آبادانی به سبک و سیاق خود از تیم های فوتبالشان حمایت می کنند.
در رشته والیبال نیز نیازی به گفتن نیست و از دیرباز ارومیه همواره یکی از قطب های پرجذبه والیبال ایران و کارخانه مولد بازیکن نیز کوچه پس کوچه های این شهر بوده است و هواداران والیبال در این شهر همیشه یکی از ارکان قدرتمند تیم های ارومیه ای در لیگ های کشوری بوده اند چرا که هواداران ارومیه واقعا والیبال را می فهمند وبه قول آندره زورزی سوپر والیبالیست قرن بیستم والیبال در خون مردم ایران جاری است.
*روز خاص برای تیفوسی های شهر عشَاق والیبال
بی شک ۲۸ آبان ۹۳ خاص ترین روز برای هواداران شهر عشَاق والیبال است. شهر عشَاق والیبال لقبی است که فدراسیون جهانی والیبال FIVB به شهر ارومیه داده است. شهری که بهترین والیبالیست جهان و مغز متفکر و یکی از نوابغ والیبال دنیا در آن زاده شده است.
در این روز بود که تیم متین ورامین ۹ تایی شد. روزی که شاید، باید تا چندین دهه منتظر ماند تا این نتیجه دوباره تکرار شود،‌ (۲۵ – ۹). ست دوم دیدار متین ورامین و شهرداری ارومیه در الغدیر ۶۰۰۰ نفری برای تیم ورامینی به سان جهنمی بود که فلامینگوها برای سوزاندن بهروز عطایی مغرور و یارانش و ستارگان بنام والیبال ایران از جمله حمزه زرینی، آرش کشاورزی، محمدطاهر وادی و شیرکوند درست کرده بودند.ست دوم دیدار که تمام شد ۸هزار هوادار ارومیه ای یکپارچه فریاد زدند ۹ تایی ها! ۹ تایی ها واژه جدیدی بود که به ادبیات ورزش ایران اضافه شد. ورزش ایران ادبیات مخصوص به خودش را دارد که شاید نه تنها در لغت نامه ها پیدا نمی شود بلکه هیچ بیگانه ای نیز نمی تواند معنی و مفاهیم آن را دریافت کند مگر اینکه یک هوادار ورزشی آنرا ترجمه کند.
*ادبیات ورزشی در ایران
در ادبیات ورزش ایران ژنرال، سلطان و گروهبان قندلی هرکدام برای فرد خاصی به کار می روند و “علییییییی داااایی” نیز نماد اعتراض تمام قد در ورزش ایران است.
هروقت که قرار است اعتراضی به پدیده ای خاص در ورزش ایران صورت بگیرد بی درنگ هواداران فریاد “علییییییییی دااااایی” سر می دهند حال فرق نمی کند این اعتراض به مربی فوتبال در یک بازی باشد یا نحوه کوچینگ یک مربی در راگبی! لنگ و کیسه هم که شاید جزو ادبیات سخیف ورزش ما باشد که متاسفانه از سوی افراطی ترین هواداران سرخابی مطرح می شود.
اما نمادهای دیگری نیز در ورزش بسیط ایران وجود دارد که واژه نیستند و در رده اعداد جای دارند. ۴ و ۶ معروف ترین و شاید خاص ترین نمادهای ورزش ایران باشند که مربوط به هواداران فوتبال ایران است و جذاب ترین کل کل های و کری های فوتبال ایران حول محور این دو عدد می چرخد.
*۴ و ۶ و دیگر هیچ!
نماد هواداران تیم استقلال است که به یمن ۴ پیروزی متوالی و ۴ گل فرهاد مجیدی به سرخ های پایتخت به عنوان نماد خود انتخاب کرده اند ولی این درحالی است که در بین این ۴ پیروزی متوالی یک تساوی نیز در کارنامه رویارویی سرخابی ها دیده می شود که استقلالی های تهران آن را نادیده می گیرند.
سرخ پوشان تهرانی نیز از عدد ۶ بعنوان عدد مقدس یاد می کنند چرا که اعتقاد دارند ۶ گلی که در ۱۶ شهریور ۵۲ وارد دروازه تاج سابق و استقلال فعلی کرده اند یادآور دیکته پادشاهی پرسپولیسی ها بر فوتبال ایران و تحقیر آبی های تهران است.
خیلی ها می گویند نشان دادن عدد شش که مختص پرسپولیسی ها است دیگر قدیمی شده است. به عقیده آنها کسی آن بازی را یادش نمی آید و اصلا فیلمی از دربی معروف شش تایی ها موجود نیست اما مگر می شود تاریخ را تحریف کرد؟! ۶ هم مثل ۴ عددی است که پرسپولیسی ها به آن می بالند.
آنها در شانزدهم شهریور سال ۵۲ این عدد را در تاریخ جاودانه کردند تا هنوز هم که هنوز است به آن ببالند.
*اکران فیلم ۹تایی ها در حضور ۸۰۰۰ تیفوسی عاشق
هرچند ۴ و ۶ در فوتبال کاربرد دارند اما فلامینگوهای ارومیه فیلمی را با کارگردانی جهانگیرسیدعباسی و بازی درخشان میلاد عبادی پور و ایفای نقش اول توسط سعید معروف اکران کردند که ۸ هزار تماشاگر داشت و بیش از هزار نفر در پشت درب های سالن اکران ماندند.
۹ تایی ها فیلمی بود که بی شک در یاد و خاطر هوادران دوآتیشه ارومیه ای خواهد ماند و تیفوسی های ارومیه تا عمر دارند از ۹ بعنوان عدد مقدس خود یاد خواهند کرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از اروم نیـوز، شکست دادن مدافع عنوان قهرمانی با تمامی ستارگانش از جمله شیرکوند، زرینی و کشاورزی در ۸۸ دقیقه و در سه ست و ۹ تایی شدن متین در ست دوم، خود بدون تردید خاطره ای ماندگار در اذهان تیفوسی های شهرعشاق والیبال ثبت خواهد کرد.
از قدیم گفته اند: “تا ۳ نشه بازی نشه”! حال نماد اعداد در ورزش ایران به سه رسید تا ۹ نیز در کنار ۴ و ۶ در ادبیات ورزشی ایران خودنمایی کند. شاید این عدد ۹ تا سالیان سال بین بازیکنان والیبال شهر عشَآق والیبال محل نزاع و جنگ باشد و بخواهند پیراهن شماره ۹ را به تن کنند تا هواداران همیشه جهنم ۶۰۰۰ نفری را در ۲۸ آبان ۹۳ به یاد بیاورند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/88-%d8%af%d9%82%d9%8a%d9%82%d9%87%d8%8c-%d8%a7%d9%83%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%81%d9%8a%d9%84%d9%85-9-%d8%aa%d8%a7%d9%8a%d9%8a-%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1-8000-%d8%aa%d9%8a%d9%81/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.