معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی :

۸۰ درصد سیب زمینی های استان به صورت مکانیزه برداشت می شود

۸۰ درصد سیب زمینی های استان به صورت مکانیزه برداشت می شود

آراز آذربایجان- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۸۰ درصد سیب زمینی های استان به صورت مکانیزه برداشت می شود.
عبداله فتح اله زاده در گفت وگو با آراز آذربایجان ، اظهار داشت: اکثر عملیات کشت، داشت و برداشت این محصول ۵۰ تا ۸۰ درصد مکانیزه صورت می گیرید.
وی ادامه داد: عمدتا ” سیب زمینی با ارقام اسپریت، جلی، سانته، مارفوتا و بانبا در استان کشت می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال ۸۲۰ هکتار از اراضی استان زیرکشت سیب زمینی رفته است تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال ۲۴ هزار و ۷۵۰ تن سیب زمینی از اراضی استان برداشت شود.
وی اظهار کرد: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این محصول عمدتا” درسطح شهرهای چالدران، ارومیه، بوکان و خوی کشت می شود.
وی با اشاره به کشت پیاز در سال جاری در استان افزود: سطح زیر کشت این محصول در استان یک هزار و ۲۵۰ هکتار است که پیش بینی می شود امسال ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تن پیاز از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی برداشت شود.
فتح اله زاده با بیان اینکه این محصول به صورت عمده درسطح شهرستانهای میاندوآب، شاهین دژ،بوکان و نقده کشت می شود، اظهار کرد: اکثرا از ارقام محلی بنام پیاز قرمز جهت کشت در استان استفاده می شود که عملکرد این محصول در واحد سطح ۴۵ تن برآورد شده است.
وی تصریح کرد:در برداشت سیب‌زمینی با دستگاه‌های غیر مکانیزه و دستی در بهترین حالت در هر هکتار میزان بالایی از محصول در زمین باقی می‌ماند اما در برداشت با کمباین و ماشین‌آلات مکانیزه این مشکل وجود ندارد.
وی کاهش هزینه‌های تولید را از دیگر محاسن استفاده از کمباین‌های برداشت محصول سیب زمینی در مزارع عنوان کرد و افزود: بهره بردن از ماشین آلات و ادوات کشاورزی در کاشت، داشت و برداشت محصولات می‌تواند گامی موثر در راستای ارتقای وضعیت صادرات این بخش شود.
وی گفت: افزایش سرعت عملیات برداشت و پرت کم محصول سیب زمینی از جمله مزایای استفاده از ماشین آلات مکانیزه کاشت و برداشت محصول سیب زمینی در مزارع است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۳ ب.ظ

دیدگاه


− هفت = 0