معاون امور اجتماعي بهزيستي استان خبرداد

۷۶ درصد کودک آزاری در کودکان کارآذربایجان غربی

۷۶ درصد کودک آزاری در کودکان کارآذربایجان غربی

گروه خبر:کودکانی که برای تامین مایحتاج خانواده خود مجبور به کار می‌شوند علاوه بر بازماندن از رشد کامل اجتماعی مورد آزارهای مختلف در زندگی قرار می گیرند که تعرض و خشونت جنسی یک نمونه آن است و جامعه باید به این مطلب حساس شود.
بهره‌کشی از نیروی کار کودک، ریشه در عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد به نحوی که فقر اقتصادی، بیکاری والدین، اعتیاد و طلاق و شکاف طبقاتی از مهمترین عوامل افزایش کودکان کار در یک جامعه به شمار می‌رود، خانواده فقیری که اکثر درآمد خود را برای خرید غذا صرف می‌کند، به درآمد کودک خود برای بقا نیاز اساسی دارد البته فقر تنها دلیل کار کودکان نیست و نمی‌تواند به تنهایی عاملی برای بردگی و دیگر انواع اشتغال باشد.
متاسفانه کودکان کاری که به منظور کسب درآمد به فعالیت‌های تولیدی، خدماتی یا مشاغل کاذب روی می‌آورند، از بسیاری از حقوق اولیه انسانی، حق آموزش و تحصیل باز می‌مانند، سلامت جسمی و روانی این کودکان به شدت در معرض انواع آسیب‌ها و خشونت‌های جسمی و حتی جنسی قرار می‌گیرد و در آینده با افسردگی، سوء تغذیه و انواع بیماری‌های روحی و جسمی مواجه می‌شوند.
فردی که از کودکی به جای تحصیل و تفریح، موظف به تامین اقتصادی و معیشتی خود و خانواده خود است، کودکی خود را تباه شده می‌بیند و هیچگاه فرصتی برای آموزش و پرورش یا مهارت آموزی که بتواند تامین کننده ضمانت شغلی او در آینده باشد، پیدا نمی‌کند.
با آغاز سوادآموزی همگانی و تغییراتی که در شرایط کار، طی صنعتی شدن به وجود آمد و ظهور مفاهیم حقوق کارگر و حقوق کودکان مورد نقد و بحث عمومی قرار گرفت، کار کودکان همچنان در اقسا نقاط دنیا که سن ترک تحصیل پایین است شیوع دارد.
سال ۱۳۷۳، دولت ایران پیمان نامه‌ جهانی حقوق کودک را امضا کرد و تعهدات مربوط به کودکان کار و خیابانی را به صراحت پذیرفت، اما با گذشت ۱۷سال، هنوز این قشر به رسمیت شناخته نشده‌اند، دلیل این مدعی نیز نبود آمار دقیق از این کودکان در کشور است. مهم‌ترین وظیفه دولت در این خصوص ایجاد حق هویت برای کودکان، صدور کارت شناسایی و اجازه تحصیل در مدارس است، اما در عمل جز سیاست‌های نافرجام ضربتی و سرکوبی گام دیگری برداشته نشده است. در ایران ماد‏ه‏‌ ۷۹ قانون کار، اشتغال به کار کودکان زیر ۱۵ سال را ممنوع دانسته است البته کارگران شاغل در کارگاه‌های خانوادگی که کارفرمای آن‌ها، همسر یا بستگان و خویشاوندان نسبی درجه‏ یک باشند، مشمول قانون کار نیستند در نتیجه حداقل سن کار در مورد چنین کارگرانی رعایت نمی‏‌شود؛ بر اساس قانون کار اگر یک کارفرما کودک زیر ۱۵سال را به کار بگیرد، متخلف خواهد بود و برای نخستین بار مجازات نقدی، بار دوم مجازات نقدی و حبس و بار سوم علاوه بر این موارد، کارخانه یا کارگاه پلمپ و پروانه کار فرد متخلف ابطال خواهد شد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی، مهرداد مطلبی از ساماندهی ۲۴۲ کودک کار و خیابانی در ۹ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: بیشتر این کودکان در رده سنی ۶ تا ۱۱ سال بودند در دومین جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی ساماندهی کودکان کار و خیابانی با اشاره به اینکه از تعداد ۲۴۲ کودک ساماندهی شده ۱۸۰ کودک کار بودند افزود: سطح تحصیلات بیشتر کودکان ساماندهی شده تحصیلات ابتدایی بوده است.
وی گفت: متاسفانه ۷۶ درصد این کودکان سابقه کودک آزاری داشته اند.مطلبی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کودکان ساماندهی شده به خانواده هایشان تحویل شده است افزود: اکثر کودکان توسط شهرداری به مراکز بهزیستی ارجاع شده اند.
این مسئول گفت: بر اساس آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان تعیین فضا برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار بر عهده شهرداری ها است تصریح کرد: یازده دستگاه در ساماندهی کودکان کار و خیابانی نقش دارند که ایفای نقش درست این سازمانها می تواند نتایج بهتری را در پی داشته باشد.وی با تاکید بر اینکه کودکان کار و خیابانی از آسیب پذیری بیشتری در قبال آسیبهای اجتماعی برخوردار هستند ادامه داد: عدم توجه به این موضوع باعث می شود تا این کودکان در آینده به بزهکارانی حرفه ای تبدیل شوند.
مطلبی تامین اعتبار لازم برای حمایت از خانواده های کودکان کار، برخورد قضایی با سوء استفاده کنندگان از کار کودکان و برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت کودکان در مناطق حاشیه ای شهر را از جمله مواردی دانست که می تواند در کاهش پدیده کودکان کار و خیابانی موثر باشد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازآرازخبر ، به نظر می‌رسد که پدیده کودکان کار نیازمند یک اجماع واحد و تعامل همه جانبه از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادهای اجتماعی و غیردولتی است، تعاملی که می‌تواند ماحصل آن شناسایی کودکان کار، ایجاد مشاغل پایدار برای خانواده‌های آنان، گسترش حیطه نظارت سازمان‌های دولتی نظیر بهزیستی و معرفی کودکان کار به NGOها برای حمایت و پوشش باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 7