کاني برازان مهاباد بهشت پرندگان

۷۵ گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب کانی برازان قابل مشاهده است

۷۵ گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب کانی برازان  قابل مشاهده است

گروه اجتماعی : بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، ?? گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ?? خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از ??? گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد. این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازها است، با ?۲۷ هکتار وسعت در ?? کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.تالاب کانی برازان مهاباد که به تازگی با ثبت در فهرست کنوانسیون رامسر به عنوان بیست و چهارمین تالاب بین المللی در کشور شناخته شده است عنوان دومین تالاب بین المللی مهاباد را نیز به خود اختصاص داده است.از گونه های مهم پرندگان این تالاب می توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.در میان این پرندگان انواع نادری نظیر “خروس کولی دم سفید”، “اردک سر سفید” و “اردک مرمری” نیز دیده می شود که در کمتر تالابی از کشور تاکنون مشاهده شده است.این تالاب زیبا و شگفت انگیز همچنین با پیوستن به مناطق چهارگانه زیست محیطی در فهرست پناهگاه های حیات وحش کشور نیز به ثبت رسیده است، در منطقه کانی برازان همچنین تاکنون ?? گونه گیاهی از ?? جنس و ?? خانواده شناسایی شده که این گیاهان ?? جامعه گیاهی را تشکیل می دهند.
*۷۵ گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب کانی برازان قابل مشاهده است
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص ویژگی های این تالاب بین المللی گفت: این تالاب، یکی از مهم ترین تالابهای اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی درشمال غرب کشور به شمار می رود.حمید رعنا قدر در پاسخ به سوال خبرنگارما که چه تعداد پرنده در این تالاب قابل مشاهده است عنوان کرد: این تالاب به دلیل وضعیت و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاهها و زیستگاههای بسیار مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.وی ادامه داد: در فصل بهار و تابستان پرندگان اقدام به تخم گذاری در این تالاب کرده و دراین راستا می توان پرندگان زیادی که در برخی مواقع از گونه های نایاب هستند نیز مشاهده کرد در فصل زمستان نیز هزاران پرنده برای زمستان گذارانی به این تالاب مهاجرت می کنند.وی اضافه کرد: هم اکنون ۷۵ گونه از انواع پرندگان در این تالاب قابل مشاهده است اما زمان سرشماری دقیق پرندگان در تالاب کانی برازان جهت بررسی دقیق و کارشناسی بهمن ماه هر سال است که در بهمن ماه امسال نیز این سرشماری صورت می گیرد.
رعنا قد در ادامه با اشاره به نزدیکی تالاب کانی برازان مهاباد به دریاچه ارومیه گفت: این تالاب به دلیل مجاورت با دریاچه ارومیه و نیز ویژگی های منحصر به فرد محل بسیار مناسبی به دلیل وضعیت بحرانی دریاچه برای استراحت و تغذیه پرندگان ساکن در پارک ملی دریاچه ارومیه از جمله فلامینگو و پلیکان های سفید است.وی گفت: افزایش شمار پرندگان موجود در تالاب ، تنوع گونه های پرندگان ، محیط آرام وطبیعی منطقه موجب شده تا استقبال تورهای بوم گردی وعلاقه مندان به پرنده نگری وعکاسی برای بازدید از این تالاب که نخستین سایت پرنده نگری کشور است افزایش پیدا کند.رعنا قد در ادامه با بیان اینکه اکوتوریسم اهمیت زیادی داشته و باید در توسعه مناسب آن گام برداشت تا باعث بهبود کیفیت زندگی مردم محلی شود اضافه کرد: باشروع مهاجرت پرندگان در طول یک ماه اخیر گروه های متعددی از نقاط مختلف کشوربرای بازدید از این تالاب به این منطقه سفر کردند واین مسافرین توسط لیدرهای محلی راهنمای شده اند.
*راه اندازی برج پرنده نگری در تالاب کانی برازان
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در این تالاب برای جذب گردشگر عنوان کرد: برای تسهیل در امر پرنده نگری توسط علاقمندان برج پرنده نگری تالاب کانی برازان راه اندازی شده تا علاقمندان از طریق ساختمان این برج به مشاهده این تالاب و پرندگان موجود در آن بپردازند.وی اضافه کرد: تلسکوپ و دوربین هایی نیز برای رفاه حال علاقه مندان به دیدن پرندگان در بالای این برج دایر شده است تا گردشگران به راحتی قادر به مشاهده زیبایی های موجود در این سایت پرنده نگری باشند.رعنا قد با بیان اینکه این تالاب به عنوان پناهگاه حیات وحش و یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت این اداره کل است گفت: در این راستا به دلیل حضور هزاران پرنده که برخی از آنها در نوع خود بی نظیر هستند شکار در آن ممنوع اعلام شده است.به گزارش مهر، معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی تشکیل شرکت تعاونی در جوار تالاب برای رفاه حال گردشگران، مشارکت جوامع و تشکل های محلی در راستای معرفی هر چه بهتر جاذبه های تالاب به گردشگران، احداث ساختمان پرنده نگری در این تالاب را از سایر اقدامات این اداره کل برشمرد.
شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصل بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است که از بین این تالابها، کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالابهای بین المللی به شمار می روند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 2 =