معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي:

۷۰ درصد فرآورده های لبنی سنتی عرضه شده در استان آلوده هستند

۷۰ درصد فرآورده های لبنی سنتی عرضه شده در استان  آلوده هستند

گروه خبر:معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد از فرآورده های لبنی در سطح جامعه آلوده هستند در صورتی که مردم تمایل بیشتری برای مصرف آنان دارند در حالی که فرآورده های بسته بندی داری سلامت بیشتری هستند.
به گزارش آراز آذربایجان، ملکی نژاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه نظارت بدلیل وجود سازمان های موازی نقصان داریم وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد از فرآورده های لبنی در سطح جامعه آلوده هستند در صورتی که مردم تمایل بیشتری برای مصرف آنان دارند در حالی که فرآورده های بسته بندی داری سلامت بیشتری هستند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: استقرار مراکز عرضه سیب اطراف خیابان ها اصلا بهداشتی و درست نیست.
این مسئول از عدم روغن پالم در فرآورده های لبنی خبر داد و گفت: سال های گذشته در فرآورده های لبنی روغن پالم استفاده می شد ولی الان خوشبختانه هیچ گونه مشکلی جز در بستنی که انهم بدلیل دستگاه مخصوص نداریم.
ملکی نژاد از پلمپ ?? واحد تولیدی در سال ?? خبر داد و گفت: از ??? واحد تولیدی مواد غذایی و آرایشی بهداشتی و ??? واحد غیرفعال ??? مورد بازدید و ??? نمونه برداری در ? ماهه آخر ?? صورت گرفته است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی غذا خواستار کمک رسانه ها در حوزه کمک به فرهنگسازی و تولید برای استفاده از غذای سالم شد.
وی به حساس سازی حوزه مدیریت غذا اشاره کرد و گفت: وظیفه ما نظارت کلی بر مراکز تولید است و مراکز عرضه بر عهده معاونت بهداشتی است.معاون نظارت بر دارو و مواد مخدر آذربایجان غربی در ادامه این نشست، گفت: پیش‌گیری از مسمومیت دارویی، هدف اصلی جمع‌آوری داروها بود.این مسئول ادامه داد: سرانه مصرف دارو در کشور بالاست و خانواده های ایرانی یک کمد دارو نیز همیشه در منزل دارند
وی افزود: طبق تخمینی که زدیم ??? تا ??? کیلو دارو جمع آوری شد و از استقبال مردم در این طرح بسیار خوشحالیم و این طرح در فاز جدید اجرا خواهد شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: واردات محصولات غذایی دارای رنگ خوراکی به کشور ممنوع می‌شود زیرا استفاده از این نوع افزودنی در محصولات غذایی کشور ممنوع است. حسن ملکی‌نژاد اظهار داشت: امنیت غذایی در راس برنامه‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی قرار دارد.
وی ترویج فرهنگ استفاده از غذای سالم مورد تاکید قرار داد و افزود: این معاونت بر مراکز تولید مواد غذایی مثل کارخانجات نظارت دارد و نظارت بر مراکز عرضه محصولات غذایی بر عهده معاونت بهداشت است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در راستای نظارت بر واحدهای تولیدی محصولات غذایی هفته‌ای ۲ تا ۳ روز از کارخانجات اعم از آب، آبمیوه و لبنیات بازدیدهای ادواری انجام می‌شود.
ملکی‌نژاد با بیان اینکه آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از مهم‌ترین و فعال‌ترین آزمایشگاههای کشور است خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات نظارتی این معاونت تهیه اجناس از بازار و انجام آزمایشات لازم بر روی آنهاست تا استانداردهای لازم تعیین شود.
وی تصریح کرد: بررسی فرمولاسیون واحدهای تولیدی از اقداماتی است که در دانشگاه علوم پزشکی استان با حضور متخصصینی از خود دانشگاه انجام می‌شود و در این راستا نیز برای هیچ محصول با فرمولاسیون غیراستاندارد از سوی معاونت غذا و دارو مجوز ثبت صادر نمی‌شود.معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: این معاونت مانع از واردات محصولات غذایی دارای برخی افزودنی‌ها مانند رنگ به کشور می‌شود چرا که این نوع افزودنی در کشور ممنوع است و هر نوع افزودنی بر محصولات غذایی در کشور بر اساس روال استاندارد انجام می‌شود.
همچنین مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در سه ماهه دوم سال جاری ??? اقلام غذایی و دارویی استان نمونه‌برداری شد که ??? مورد عدم انطباق به ثبت، ?? مورد نیز توقیف کالا و ? مورد ? مورد معدوم کالا شد. قادر حاجی قلی‌زاده اظهار داشت: واحدهایی که در تولیدات محصولات خود تخلف می‌کنند در چند سطح قرار دارند که برخی از این تخلف‌ها جزیی و در حد تذکر و برخی قابل اصلاح بوده و با ارائه راهکار اصلاحی مشکل برطرف می‌شود.
وی با بیان اینکه برخی از این کارخانجات به سبب تخلف نیز پلمب می‌شوند تصریح کرد: سال گذشته ۵۷ کارخانه در آذربایجان‌غربی که تخلف عمده داشتند پلمب شدند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در ۳ ماهه دوم سال ۹۵، ۳۳۵ واحد فعال و ۱۰۰ واحد غیرفعال در آذربایجان‌غربی گزارش شد.
حاجی قلی‌زاده بیان کرد: ۵۱۹ واحد مورد بازدید معاونت غذا و داروی استان قرار گرفت و از ۵۵۰ اقلام نیز نمونه‌برداری انجام شد، ۱۰۵ مورد عدم انطباق به ثبت رسید، ۲۴ مورد نیز توقیف کالا و ۶ مورد معدوم کالا شد.
وی نظارت بر مواد غذایی را از وظایف این معاونت خواند و افزود: چرخه نظارت بر مواد غذایی چرخه‌ای معیوب است چرا که این عمل توسط یک ارگان و یا سازمان صورت نمی‌گیرد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: بالای ۷۰ درصد فرآورده‌های لبنی سنتی آلوده هستند اما محصولات بسته‌بندی شده عاری از آلودگیهای میکروبی هستند.
وی با بیان اینکه مواد غذایی بسته‌بندی شده از امنیت غذایی بالایی برخوردارند تصریح کرد: از مصادیق سالم‌سازی فرآورده‌های پاستوریزه»پالم« بود که اکنون به غیر از بستی دیگر فرآورده‌های لبنی فاقد هر گونه روغن گیاهی است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


5 − = یک