مديرکل اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان‌غربي:

۷۰ درصد از گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه مهار شده است

۷۰ درصد از گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه  مهار شده است

گروه خبر: میرصمد موسوی با بیان اینکه ۷۰ درصد از گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه مهار شده است در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در حوزه منابع طبیعی استان اظهار داشت: از سال ۹۳ تا کنون ۱۱۲ کیلومتر بادشکن غیرزنده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه احداث شده است.
به گزارش آراز آذربایجان وی با اشاره به اینکه یکی از کانون‌های مهم گرد و غبار نمکی در پی بحران دریاچه ارومیه در منطقه جبل کندی ارومیه شناسایی شده بود عنوان کرد: این بادشکن غیرزنده در سایت جبل کندی ارومیه در راستای احیای بیولوژیکی دریاچه ارومیه احداث شده است.
موسوی به نهال کاری در وسعت ۱۹۰۰ هکتار در حاشیه دریاچه ارومیه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های موفق این اداره کل در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه نهال کاری در وسعت ۱۹۰۰ هکتار در حاشیه دریاچه بوده که از سال ۹۳ تاکنون اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه در این مدت ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در چهار منطقه بحرانی دریاچه ارومیه در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و میاندوآب هزینه شده است گفت: در این راستا ساماندهی ۵۰۰ هزار هکتار و مراقبت و نگهداری از درختان گز طبیعی در اطراف دریاچه در وسعت ۶۰۰ هکتار از دیگر اقدامات این اداره کل است.
موسوی به قرق مطلق در سطح ۲۵ هزار هکتار از طریق توزیع نهال رایگان را از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای احیای دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: توزیع رایگان جو به میزان ۵۱۸ تن، مدیریت هرزآب در سطح دو هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ساحلی بخش دیگری از اقدامات از سال ۹۳ تاکنون بوده است.وی گفت: همچنین تلفات خاک تجمیعی از ۳۹ تن در هکتار در سال ۹۶ به ۱۲ تن در هکتار طی سال گذشته کاهش یافته به طوری که اقدامات انجام شده میزان گرد و غبار نمکی تا ۷۰ درصد مهار شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی به انجام پژوهش در زمینه روش هی نوین مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در کنار انجام این مطالعات پژوهشی اقدامات ترویجی و فرهنگی در قالب مدل ترسیب کربن و مطالعات اجرایی در هفت هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جبل کندی نیز انجام گرفته است.
موسوی اضافه کرد: بر اساس نتایج مطالعات و پایش های انجام گرفته توسط دانشگاه ارومیه حداکثر ظرفیت انتقال تجمیعی گرد و غبار در حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و از ۲۹۸ کیلوگرم در مترمربع در سال ۹۶ به ۱۵۷ کیلوگرم در مترمربع در سال گذشته رسیده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 3 =