مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان:

۷ پروژه سد سازی در آذربایجان غربی در حال اجراست

۷ پروژه سد سازی در آذربایجان غربی در حال اجراست

گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضردریاچه ارومیه در شرایط نسبتاً خوبی قرار دارد و حجم آب موجود در آن به بیش از ۳ میلیارد متر مکعب رسیده است.
دانشجو در خصوص پروژه‌های عمرانی بخش آب استان گفت: در حال حاضر هفت پروژه سد سازی در استان آذربایجان غربی در حال ساخت است که از این تعداد عملیات ساخت سه سد به جهت وضعیت کم آبی دریاچه ارومیه متوقف شده است.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی چهار سد دیگر از پیشرفت ۱۰ تا ۹۰ درصدی برخوردار و برای آن‌ها بیش از شش هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و سد سیلوه شهرستان پیرانشهر در سال جاری آبگیری خواهد شد.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی درخصوص وضعیت بارندگی‌های استان گفت: در سال جاری بیش از ۳۲۰ میلی متر بارندگی اتفاق افتاده که این میزان بارش از شرایط خوبی نسبت به سال قبل برخوردار است و افزایش روان آب‌ها را در سطح استان در پی داشته است.دانشجو افزود: بارش‌ها باعث افزایش حجم آب سدها نیز شده بطوری که سدهای بزرگ ما به حالت سرریز در آمده و در حال حاضر یک میلیاردو ۵۷۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان وجود دارد.وی یاد آور شد: هم اکنون آب پشت سدهای استان از افزایش چهار درصدی نسبت به سال قبل برخوردار است، ضمن اینکه بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب نیزجهت ورود به دریاچه ارومیه از سدهای استان رها سازی شده بود.
*سد سیلوه خردادماه سال جاری آبگیری می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: سد سیلوه هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا خرداد ماه امسال آبگیری آن آغاز خواهد شد. کیومرث دانشجو با بیان اینکه روند احداث این سد در حال حاضر از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است افزود: پروژه سد سیلوه به عنوان یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در دست اجراست.وی ادامه داد: با تکمیل عملیات اجرایی سد سیلوه و کانال جلدیان، این سامانه قادر خواهد بود سالانه با انتقال بیش از ۹۵ میلیون متر مکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه، نقش مفیدی در احیای دریاچه ایفا کند.دانشجو با اشاره به مشکلات مالی و اجرایی سد چپرآباد در پروسه انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: سد چپرآباد با وجودنظرات مساعد ستاد احیا در بسته رودخانه‌های مرزی قرار نگرفته و با محدودیت‌های اعتباری مواجه است.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی خواستار توجه ویژه به اجرای این پروژه به عنوان مکمل طرح سیلوه و کانال جلدیان شد تا با تکمیل آن انتقال آب به دریاچه ارومیه به نحو مطلوب میسر شود.
*سد مخزنی ساروق در استان سرریز کرد
دانشجو همچنین از سرریز شدن سد ساروق تکاب خبر داد و گفت: بارندگی‌های خوب بهاری در شهرستان تکاب باعث سرریز شدن آب سد مخزنی ساروق در این شهرستان شد.
وی با اشاره به اینکه مخزن سد ساروق به طور کامل آبگیری شد و از اوایل اردیبهشت ماه، آب این سد شروع به سرریز کرد افزود: آبگیری کامل سد ساروق اطمینان خاطری از بابت تأمین آب در فصول گرم سال ایجاد می‌کند که اگر با صرفه جویی همشهریان همراه باشد، نویدبخش آرامش خاطر در روزهای گرم تابستان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی همچنین از ساکنان حاشیه سد درخواست کرد: برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد ساروق خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.
وی افزود: سد ساروق از نوع خاکی با هسته رسی است که در ۱۷ کیلومتری شهرستان تکاب واقع در جنوب استان آذربایجان غربی بر روی رودخانه ساروق ساخته شده است که حجم مخزن آن ۴۰ میلیون متر مکعب در تراز نرمال و آب قابل تنظیم آن ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب و دبی سرریز آن ۶٫۷ متر مکعب در ثانیه است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج + = 10