با ابلاغیه جدید وزارت جهاد کشاوزی//

۶۷۳ میلیارد ریال به چغندرکاران آذربایجان غربی تعلق می گیرد

۶۷۳ میلیارد ریال به چغندرکاران آذربایجان غربی تعلق می گیرد

آراز آذربایجان- نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: جایزه تحویل چغندرقند و هزینه حمل از مبدا تا کارخانه که سال گذشته حذف شده بود با ابلاغیه جدید وزارت جهاد کشاورزی دوباره برقرار شده و حجم آن در آذربایجان غربی حدود ۶۷۳ میلیارد ریال است.
رسول خضری افزود: بر اساس این ابلاغیه در قبال تحویل هر تن چغندرقند، ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و ۲ کیلوگرم قند یا شکر به کشاورزان تحویل داده می شود.
وی با اشاره به نرخ تعیین شده برای تفاله خشک، گفت: قیمت هر کیلوگرم تفاله خشک یکهزار و ۲۰۰ ریال برای چغندرقند بهاره و هزار ریال برای چغندرقند پاییزه محاسبه می شود.
وی ادامه داد: نرخ هر کیلوگرم قند یا شکر نیز هفت هزار و ۵۰۰ ریال به ازای چغندرقند بهاره و ۶ هزار و ۵۰۰ ریال به ازای چغندرقند پاییزه در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: بر اساس ابلاغیه مذکور به ازای هر کیلوگرم چغندرقند مبلغ ۴۱۰ ریال هزینه حمل در سقف قیمت ابلاغی به چغندرکاران پرداخت می شود.
وی افزود: این اصلاحات (از طریق بهبود بهره وری کارخانجات) نباید سبب افزایش قیمت مصرف کنندگان و ایجاد بار مالی برای دولت شود.
به گفته وی این جوایز به صورت مجدد در سایه پیگیری های یکسال اخیر برقرار شده تا حق چغندرکاران تضییع نشود و دولت نیز در این رابطه مساعدت لازم را به عمل آورده است.
وی ادامه داد: این مبلغ در شرایط کنونی اقتصاد کشور و در فصلی که کشاورزان مشغول به فعالیت بر سر زمین های خود هستند و هزینه صرف می کنند، می تواند تا حدودی برای آنان مشکل گشا باشد.
وی افزود: این موضوع از آن جهت برای آذربایجان غربی اهمیت دارد که این استان رتبه برتر تولید چغندرقند در ایران را داراست و بخش مهمی از درآمد بخش کشاورزی استان وابسته به کشت چغندرقند است.
جایزه تحویل چغندرقند و هزینه حمل آن از مبدا تا کارخانه سال گذشته با مصوبه شورای اقتصاد حذف شده بود.
آذربایجان غربی رتبه اول تولید چغندرقند در ایران را داراست اما طی سال های اخیر با هدف مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، محدودیت کشت چغندرقند در هشت شهرستان این استان که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته است، اعمال می شود.
آذربایجان غربی دارای ۷۴۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که از این میزان سالانه افزون بر ۳۲ هزار هکتار به صورت ابلاغی و آزادکاری زیرکشت چغندرقند قرار می گیرد؛ میزان تولید این محصول در سال قبل در استان از ۱٫۵ میلیون تن فراتر رفت.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = پانزده