نماينده مردم مهاباد در مجلس:

۶۰درصد محصول سیب آذربایجان بر اثر سرمازدگی کاهش یافته است

۶۰درصد محصول سیب آذربایجان بر اثر سرمازدگی کاهش یافته است

گروه خبر: نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با بروز سرمازدگی در غرب کشور حدود۵۰ تا ۶۰ درصد محصول سیب باغداران آذربایجانی از بین رفت و به همین میزان تولید سیب کاهش پیدا کرد.
جلال محمودزاده در خصوص اقدامات دولت در زمینه خرید محصول کشاورزان به منظور ذخیره سازی، گفت: در سال جاری به دلیل افت دما و بروز سرمازدگی در غرب کشور حدود۵۰ تا ۶۰ درصد محصول سیب باغداران از بین رفت و به همین میزان تولید سیب کاهش پیدا کرد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت اکنون که با چالش جدی مواجه شده اقدام به خرید سیب برای ذخیره‌سازی به منظور تامین نیاز شب عید کرده است، تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف دولت و وزارت جهاد کشاورزی نداشتن آمار واقعی از میزان تولید و سرانه مصرف محصولات کشاورزی در کشور است.
بروز مشکل در کشور به واسطه اختلاف آمارها
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی از میزان مصرف و تولید محصولات کشاورزی آماری را ارائه می‌کند که با آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاوت دارد، ادامه داد: اختلاف آمارها در زمینه مصرف همواره در کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند. وی اضافه کرد: به صورت مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانه مصرف برنج هر نفر را ۴۰ کیلوگرم در نظر می‌گیرد اما وزارت جهاد کشاورزی این میزان را برای هر نفر ۲۸ تا ۳۰کیلوگرم اعلام می‌کند، اگر اختلاف آمار ۱۰ کیلوگرمی را در ۸۰ میلیون نفر ضرب کنیم رقم بسیار بالایی را نشان می‌دهد، برابر با این اختلاف آمار کمبود و یا اضافه نیاز در بازار ایجاد می‌شود.
دولت آماری از میزان مصرف و تولید محصولات کشاورزی ندارد
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت قبل از هر اقدامی باید آمار واقعی مصرف و تولید محصولات کشاورزی را کسب کند، عنوان کرد: درصورتی که میزان مصرف و تولید واقعی در دسترس باشد می‌توان تصمیم مناسب را گرفت و اقدام به واردات و یا صادرات کرد.دولت باید مراقب باشد میزان واردات موجب نابودی تولید داخل نشود و تنها ذخیره لازم را تهیه کندمحمود زاده، گفت: متاسفانه دولت بخش کشاورزی را در زمینه خرید تجهیزات و ماشین آلات، خرید نهاده‌ها، پرداخت بیمه و پرداخت مطالبات در اولویت‌های بعدی خود قرار داده است.
لزوم تقویت اقتصاد کشاورزی استان ها
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه دولت از اکنون باید به فکر تامین سیب و پرتقال برای شب عید باشد از سوی دیگر باید مراقب باشد میزان واردات موجب نابودی تولید داخل نشود و تنها ذخیره لازم را تهیه کند، خاطرنشان کرد: اقتصاد مردم در بیشتر استان‌ها کشاورزی است و با توجه به این موضوع دولت باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشد./

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


9 − = هفت