مدير عامل شركت چيچست گلوگز اروميه:

۵۰ درصد واحد های تولیدی فاز یک تعطیل است

۵۰ درصد واحد های تولیدی فاز یک تعطیل است

گروه گزارش:مدیر عامل شرکت چیچست گلوگز ارومیه گفت: اجرای صحیح و کامل هدفمندی یارانه ها، می تواند نقش بسزایی در توسعه صنعت کشور ایفا کند.
امیر محمد جلیلی پور علیشاهی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان مطلب فوق، افزود: موضوع هدفمندی یارانه ها یک حرکت اساسی و گامی موثر در توسعه کشور است که ای کاش ۱۵سال پیش اجرا می شد؛ متاسفانه قانون هدفمندی یارانه ها به طور کامل و جامع در کشور اجرا نشد و بسته های حمایتی شکل گرفته از تولیدکنندگان نیز با مشکلات جدی رو به رو شد که اگر اجرای این قانون با نواقصات همراه نبود، نقش بسزایی در توسعه کشور ایفا می کرد.
وی اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها را پیش زمینه ای برای افزایش قیمت کالاهای تولیدی دانست واظهار کرد: باید این سوال را مطرح کرد که چرا علیرغم بالا بودن قیمت سوخت در ترکیه، محصولات تولیدی آنان قیمت پایین تری نسبت به ایران دارند؟ پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و به تبع آن افزایش قیمت تموم شده تولیدات داخلی، مشکل واردات کالاهای خارجی آغاز شد؛ علیرغم بالا بودن قیمت انرژی در کشور های خارجی، تکنولوژی به کار گرفته شده از سوی آنان باعث شده که قیمت تمام شده محصولات تولیدی آنان در مقایسه با محصولات تولید داخل ایران، پایین باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه تولید کنندگان داخلی هیچگاه به دنبال بهره وری از تکنولوژی های روز نبودند که باید سیاست های اقتصادی صحیحی در این رابطه اجرا و وضع موجود اصلاح شود.
این فعال اقتصادی با انتقاد از برخی سیاست های اجرا شده در رابطه با حمایت از صادرکنندگان داخلی، گفت: به طور مثال جایزه صادراتی که در گذشته برای صادرکنندگان در نظر گرفته می شد نقش بسزایی در ایجاد انگیزه برای صادرکنندگان ایفا می کرد که طی چندین سال گذشته اجرا نمی شود؛ در کشور ترکیه واردات گلوگز ۱۰۰درصد عوارض دارد و صادرات آن نیز با جایزه ۲۵درصدی همراه است که سبب پیشتازی تجار صادرکننده گلوگز ترک، نسبت به تجار ایرانی می شود.
وی برگزاری نمایشگاه های بین المللی را تاثیر گذار در توسعه صنعت صادرات دانست.
جلیلی پور علیشاهی با تاکید بر اینکه، سیستم بانکی و حمل و نقل مناسبی در جهت حمایت از صادرکنندگان داخلی وجود ندارد، گفت: علیرغم وجود همه مشکلات، تجار ایرانی به تجارت خود ادامه می دهند که باید حمایت های لازم از این دلسوزان کشور انجام شود؛ متاسفانه تحریم های صورت گرفته مشکلات صادرکنندگان کشور را دو چندان کرده و سیاست های پیشگیرانه اتخاذ نشده است.
وی بروکراسی اداری موجود در کشور را تاثیرگذار در شرایط اقتصادی نامناسب فعلی دانست و گفت: متاسفانه واحد های تولیدی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند؛ واحد تولیدی داریم که به علت بخشنامه ای جدید، صاردات آن به صفر رسیده است، چه کسی پاسخگو است؟ تمامی این موارد دست به دست هم داده تا شرایط نامناسب اقتصادی فراهم شود.
این فعال اقتصادی با اعلام اینکه، بیش از ۵۰ درصد واحد های تولیدی فاز یک شهرک صنعتی ارومیه تعطیل است، اظهار کرد: متاسفانه ۵۰ درصد فعال نیز با کمتر از نیمی از ظرفیت خود و صرفا برای حفظ آبرو فعالیت می کنند.
وی با انتقاد از تبدیل صنایع کوچک به بزرگ، تصریح کرد: از تشکیل واحد های صنعتی بزرگ باید حمایت کرد ولی این امر نباید منجر به حذف صنایع کوچک شود.
وی همچنین در رابطه با نقش نوسانات قیمت ارز در میزان صادرات کشور، گفت: قیمت ارز در کشور باید بر اساس تورم جاری و عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود؛ نوسانات ارزی سال های ۹۰ تا ۹۲و افزایش یکباره قیمت ارز باعث شد تا صادرات کشور جانی دوباره بگیرد که علت آن نیز واقعی شدن نرخ ارز در مقایسه با بازارهای جهانی بود.
وی در پایان با اشاره به ضرورت توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار کرد: وقتی می توان به اقتصاد مقاومتی عمل کرد که فرهنگ استفاده از کالاهای تولید داخل در کشور نهادینه شود و یکی از ضرورت های توسعه اقتصادی کشور پایبندی به یک اقتصاد پویای داخلی است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

دیدگاه


9 − دو =