مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي:

۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان از سر فقر ترک تحصیل می کنند

۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان از سر فقر  ترک تحصیل می کنند

گروه خبر: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه ۵۰ درصد دانش¬آموزان مقطع متوسطه استان از سر فقر ترک¬ تحصیل می¬کنند گفت: مسئله بازماندگان از تحصیل آذربایجان غربی به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها و پراکندگی روستاهای استان فراتر از توان آموزش و پرورش است.
به گزارش آرازآذربایجان ، ابراهیم محمدی در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی با انتقاد از عدم توجه دولت به بازماندگان از تحصیل آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: چندین بار قول مساعد برای تخصیص بودجه برای شناسایی و پوشش بازماندگان از تحصیل استان از طرف سازمان برنامه و بودجه داده شده است اما تاکنون اعتباری به این بخش تخصیص نیافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بیان کرد: فقر حاکم در آذربایجان غربی و روستاها مشکلی است که فراتر از بحث آموزش و پرورش است و باید یک حرکت جهادی انجام شود و تمامی مسئولان در این زمینه همکاری کنند و آموزش و پرورش آذربایجان غربی از مهرماه امسال بحث شناسایی بازماندگان از تحصیل را شروع کرده است.
وی گفت: بر اساس آمار سال تحصیلی گذشته ۵۳هزار بازمانده از تحصیل ۶ تا ۱۶ سال) طبق محل تولد افراد در استان وجود دارد که از این تعداد ۸هزار و ۷۰۰ نفر شناسایی شده اند.
محمدی فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده ها را از عمده دلایل بازماندن کودکان از تحصیل برشمرد و تصریح کرد: عمده افراد بازمانده از تحصیل مربوط به متوسطه دوره دوم است و تنها حدود ۲هزار نفر از آمار بازماندگان از تحصیل به کودکان دوره ابتدایی مربوط است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی پوشش تحصیلی مقطع ابتدائی استان را ۹۸٫۱درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاض۱۲۰مدرسه ابتدائی با تعداد دانش آموز کمتر از ۴نفر در سطح استان فعال هستند.
وی افزود: شهرستان های شمالی استان از نظر سرانه فضای آموزشی جز ۴شهرستان اول استان اند اما با این حال بیشترین بازمانده از تحصیل را نیز دارند و ۴۵ درصد از دانش آموزان متوسطه دوره دوم در شهرستان چالدران به مدرسه می روند.
محمدی با بیان اینکه قوانین بازدارنده مناسبی برای مجاب کردن اولیا برای تحصیل فرزندانشان وجود ندارد تصریح کرد: در ۱۱۴مدرسه شبانه روزی در استان با ظرفیت ۲۲ هزار نفر تنها ۱۴هزار دانش آموز در حال تحصیل اند و اولیا رغبتی برای فرستادن دانش آموزان به مدارس شبانه روزی به دلایل معیشتی و به کار گرفتن فرزندانشان ندارند.
وی افزود: امروز مسئله بازماندگان از تحصیل آذربایجان غربی به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها و پراکندگی روستاهای استان فراتر از توان آموزش و پرورش است و نیازمند حمایت همه جانبه دولت در کاهش آمار بازماندگان از تحصیل استان هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در خصوص اجرای طرح تغذیه سالم در روستاهای محدوده ۳۰ کیلومتری مرزی استان نیز گفت: این طرح در حال حاضر فقط در آذربایجان غربی اجرا می شود و ۱۴۰۰ روستای مرزی استان با ظرفیت ۷۳ هزار دانش آموز از تغذیه رایگان در مدارس بهره مند هستند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 2 =