معاون فني سازمان محيط زيست آذربايجان‌غربي:

۵٫۵ میلیارد تن رسوبات نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد

۵٫۵ میلیارد تن رسوبات نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد

گروه خبر: معاون فنی سازمان محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به حجم ۲ میلیارد و ۴۵ میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۶ میلیارد تن املاح در دریاچه وجود دارد که ۵ و نیم میلیارد آن به صورت رسوبات نمک در بستر دریاچه است.
به گزارش آراز آذربایجان، حجت جباری ،اظهار داشت: با توجه به بحران دریاچه ارومیه و املاح که در بستر دریاچه رسوب کرده‌اند، ضرورت داشت براساس ضوابط، نسبت به رسوب‌زدایی املاح دریاچه ارومیه اقدام شود.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۶ میلیارد تن املاح در دریاچه وجود دارد که ۵ و نیم میلیارد آن به صورت رسوبات نمک در بستر دریاچه است.
معاون فنی محیط زیست آذربایجان‌غربی بیان‌کرد: درخواست مکرری از سوی واحدهای صنعتی، اداره راه و شهرداری‌ها به اداره کل محیط زیست می‌رسد که خواستار برداشت نمک رسوب شده در بستر دریاچه ارومیه هستند.
جباری با بیان اینکه پس از بررسی و پایش نسبت به صدور مجوز برداشت نمک اقدام می‌شود، ادامه داد: از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان استعلام‌های لازم به عمل می‌آید و سپس در قالب هر مجوزT برداشت ۲۰هکتاری نمک از بستر دریاچه ارومیه صادر می‌شود و امسال نیز ۱۲ مجوز برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه صادر شده است.وی با بیان اینکه مجوزها در ابتدا مورد پایش قرار می‌گیرند، گفت: در تمام مراحل کار باید ضوابط رعایت شود در غیر این صورت تذکر لازم به واحد برداشت کننده نمک داده می‌شود که در صورت عدم رعایت، جلو برداشت گرفته می‌شود.خاطرنشان می‌شود تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه در روز منتهی به ۱۴ آبان ماه ۱۲۷۰٫۶۵ متر از سطح آبهای آزاد گزارش شده است که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش ۶۱ درصدی دارد.حجم آب دریاچه ارومیه نیز به ۲ میلیارد و ۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 64