مديرملي پروژه حفاظت از تالاب هاي ايران:

۵ میلیون نفرازدریاچه ارومیه منتفع می شوند

۵ میلیون نفرازدریاچه ارومیه منتفع می شوند

گروه گزارش :مدیرملی پروژه حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه ۵ میلیون نفر از دریاچه ارومیه منتفع می شوند، هشدار داد : در صورت از بین رفتن کامل این دریاچه ،این ظرفیت نیز از بین می رود.
محسن سلیمانی روزبهانی در بازدید از سایت های کشاورزی توسعه پایدار تاکید کرد: زمانی که یک تالاب از بین برود قطعا فرصت های معیشتی و شغلی زیادی از بین می رود. وی توضیح داد: مساله اصلی این است که توسعه ناپایدار در حوضه آبریز تالاب ها از جمله دریاچه ارومیه اتفاق می افتد که متوقف کردن این مساله نیازمند داشتن برنامه مدیریت توسعه پایدار در راستای حفاظت از تالاب ها است که این برنامه برای دریاچه ارومیه تدوین شده است. سلیمانی گفت: در تلاش هستیم برای مدیریت مناطق حفاظت شده و بخش های تالابی از رویکرد سنتی به سمت جامع نگر و پیشرفته حرکت کنیم برای رسیدن به این موضوع باید سازمان ها و دست اندرکاران مختلف در قالب برنامه جامع مدیریت در کنار هم قرار گیرند. وی به نقش موثر مردم در حفاظت از تالاب ها و احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و فراهم کردن زمینه برای مشارکت مردم در فرایند احیای دریاچه ارومیه را از اهداف اصلی طرح توسعه پایدار در حوضه آبریز این دریاچه دانست.
سلیمانی روزبهانی افزود: از این رو درصدد اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هستیم که در این طرح جوامع محلی، دولت، بخش خصوصی ـ نهادهای مردمی و برخی سازمان های بین المللی در کنار هم قرار می گیرند.
وی گفت: در گام اول این طرح تلاش شد ۴۱ روستا در سطح ۳۰ هزار هکتار و ۱۳ هزار کشاورز درگیر شوند که موفقیت آمیز بود که در مرحله دوم این تعداد به ۷۴ روستا رسیده است. به گفته وی ۳۰هزار هکتار در مقابل ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه زیاد نیست اما برای شروع قابل قبول است. سلیمانی درعین حال گفت: اعتمادسازی و سازماندهی جوامع محلی، گردآوری اطلاعات توسط جوامع محلی در کنار کارشناسان، برنامه ریزی مشارکتی با همکاری مردم و استقرار یکسری روش های مختلف برای کاهش برداشت آب از دیگر روش های اجرایی در طرح توسعه کشاورزی پایدار است. وی با تاکید بر اهمیت آموزش جوامع محلی در توسعه این طرح گفت: قطعا اجرای چنین طرح هایی زمان بر است و تاکید می شود با فرایندهای مهندسی، اجرا تا دریاچه احیا شود. دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است. دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
چند سالی است به علت خشکسالی و مدیریت نادرست منابع آب این حوضه آبی به خشکی مواجه شده و اکنون بیش از ۹۵ درصد آب خود را از دست داده است.
*کشاورزی پایدار راه جلوگیری از گرد و غبار حوضه دریاچه ارومیه
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: بررسی ها نشان می دهد تنها راه جلوگیری از بروز گرد و غبار در حوضه دریاچه ارومیه داشتن کشاورزی پایدار و استقرار الگوی آن است.
امین آقایی دراین بازدید افزود: اکنون منابع آبی در این حوضه کاهش یافته است و برای حفظ منابع و داشتن غذای سالم درصدد استقرار الگوی کشاورزی پایدار در منطقه هستیم. وی افزود: یک میلیون هکتار زمین قابل کشت در آذربایجان غربی وجود دارد که از این میزان ۸۳۰ هزار هکتار به زیر کشت رفته است که ۴۰۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه به صورت دیم کشت می شوند. وی ادامه داد: همچنین بیش از ۱۰۰ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که محصولاتی مانند سیب، عسل، گاومیش و چغندر قند رتبه اول، یونجه و گوسفند رتبه دوم، شیلات، گاو بومی و نخود رتبه سوم، انگور، شیر و گوشت قرمز رتبه پنجم را دارا است. آقایی ادامه داد: ۳۰ درصد اشتغال در استان در بحث کشاورزی و بیش از ۱۹ درصد درآمد نیز از این راه به دست می آید. به گفته وی ۷٫۵ میلیارد مترمکعب آب های سطحی و مرزی و ۲٫۵ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی در استان موجود است. وی گفت: کل آب مورد نیاز در بخش کشاورزی ۲٫۳ میلیارد مترمکعب است بنابراین این بخش به تنهایی مسبب به وجود آمدن وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نیست. وی گفت: در اجرای طرح توسعه پایدار به دنبال رسیدن به فناوری های سبز در بخش کشاورزی هستیم. وی تاکید کرد: در روند این پروژه به این نتیجه خواهیم رسید که بهترین روش برای توسعه کشاورزی همزمان با کاهش میزان مصرف آب است.
*خشک شدن دریاچه ارومیه باعث بروز گرد و غبار شده است
کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح آب ، کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه باعث بروز گرد و غبار شده است.علیرضا سید قریشی نیزدر این بازدید کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما و عدم مدیریت صحیح آب را ۳ عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه دانست و گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه باعث تغییر اکوسیستم این منطقه شده است.
وی افزود: از اواخر دهه ۷۰ شاهد یک دوره کاهش بارندگی و خشکسالی بودیم که باعث شد تا ورودی‌ها و روان‌آب‌ها به شدت کاهش پیدا کند و در سال ۸۹ و ۹۰ وقتی بارندگی‌ها به حالت قبل بازگشت متاسفانه ورودی‌ها و روان‌آب‌ها افزایش نیافت و دلیل آن عدم مدیریت آب و توسعه بی رویه کشاورزی بود.
کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما برای دوره خشکسالی برنامه نداشتیم، گفت: مشکل دریاچه ارومیه با وارد کردن آب از حوزه‌های دیگر حل نمی‌شود.
وی در تشریح برخی از چالش‌های موجود در دریاچه ارومیه افزود: عدم برنامه ریزی مشترک ارگانهای ذیربط، ارجعیت برنامه‌ریزی توسعه محور بر مدیریت توسعه پادار، توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی، افزایش برداشت از آبهای سطحی و زیر سطحی جهت توسعه کشاورزی و صنایع، عدم تناسب اقدامات با سرعت بحران و انتقال ذرات نمک به شهرها برخی از چالش‌های موجود در دریاچه ارومیه است.
سید قریشی با بیان اینکه امسال وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته بهتر بوده و وضعیت آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به پارسال تثبیت شده است، گفت: حداکثر سطح تراز دریاچه ارومیه در سال ۷۴ ۱۲۷۸٫۴ متر بالاتر از سطح آبهای آزاد بود که با وضعیت کنونی ۷٫۷۶ فاصله دارد.کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه باعث بروز طوفان‌های گرد و غبار می‌شود گفت: کل پتانسیل تجدید پذیر دریاچه ارومیه ۷۰۲۴ میلیون متر مکعب است که تا ۴۰ درصد آن را می‌توان استفاده کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 15