۴۵ هزار هکتار از مزارع استان با روش‌های نوین آبیاری می‌شود

۴۵ هزار هکتار از مزارع استان با روش‌های  نوین آبیاری می‌شود

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۴۵ هزار هکتار از مزارع استان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌شود.
سیدعلی مختاری در گفت و گوی اختصاصی افزود: شهرستان‌های میاندوآب، مهاباد و نقده که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند در به‌کارگیری سیستم آبیاری تحت فشار در بین کشاورزان استان پیشتاز هستند.
وی اضافه کرد: در سال جاری برنامه مطالعاتی قرار گرفتن بیش از ۱۱ هزار هکتار دیگر از زمین‌های زراعی استان تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری در دست اقدام بوده و در صورت تامین اعتبار لازم انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی، کاهش بارندگی‌ها و خطرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه، مدیریت و استفاده درست از منابع آبی موجود یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی است. وی یادآور شد: آبیاری به شیوه های نوین می‌تواند علاوه بر افزایش میزان محصول و سطح زیر کشت آبی مزارع در صرفه جویی در این نعمت خدادادی که منابع آن محدود است، بسیار موثر باشد.
وی یادآور شد: جهاد کشاورزی علاوه بر اینکه با اعطای تسهیلات به کشاورزان آن‌ها را در خصوص به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری ترغیب می‌کند، ترویج فرهنگ روش‌های اصولی از منابع آبی در بخش کشاورزی را در دستور کار خود دارد.
*یک میلیون ۳۱۵ هزار تن محصولات باغی سالانه در آذربایجان غربی تولید می‌شود
مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین گفت: سالانه افزون بر یک میلیون ۳۱۵ هزار تن محصولات باغی در استان تولید و روانه بازار های مصرف می‌شود. مختاری افزود: این میزان محصول که افزون بر هفت درصد محصولات باغی کشور است در بیش از ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی مستعد استان که به باغ اختصاص یافته، تولید می‌شود. وی اظهار داشت: از مجموع باغات موجود در استان تنها ۳۰ درصد آن‌ها جزو باغ‌های درجه یک بوده و ۴۵ درصد باغ‌های استان درجه دو و ۲۵ درصد بقیه نیز باغ درجه سه هستند. وی اضافه کرد: در راستای ارائه محصولات مورد تایید و با کیفیت، نیازمند ایجاد یک روند منسجم علمی بین بخش استاندارد، تولید و دانشگاه‌ها هستیم تا تولیداتی بهتر به جامعه ارائه کنیم. وی با اشاره به میزان تولید سیب در استان نیز گفت: سطح باغات سیب بارور آذربایجان غربی بیش از ۳۹ هزار هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار ۳۰ تن محصول برداشت شده است. وی یادآور شد: محصول سیب استان علاوه بر تامین مواد اولیه واحد های تبدیلی و مصرف تازه خوری، بخشی نیز به خارج از کشور صادر شده است.
*۷۵۰ هزار تن محصولات دامی سالانه در آذربایجان غربی تولید می‌شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: سالانه بیش از ۷۵۰ هزار تن محصولات دامی در آذربایجان غربی تولید می‌شود.
مختاری افزود: از این مقدار ۵۸۰ هزار تن آن شیر و بقیه گوشت، تخم مرغ و سایر فراورده های دامی است. وی اظهار داشت: قسمتی از محصولات دامی از جمله شیر در صنایع تبدیلی به سایر فرآورده‌ها نظیر ماست، دوغ، پنیر خامه ای و انواع شیر طعم دار تبدیل و قسمتی هم به صورت تازه روانه بازارهای مصرف می‌شود.
وی اضافه کرد: مازاد مصرف فرآورده‌های دامی استان پس از بسته بندی شدن و انجام عملیات پاستوریزه به کشورهای هم‌جوار از جمله عراق و ترکیه صادر می‌شود و قسمتی هم به استان‌های هم‌جوار فرستاده می‌شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


9 − دو =