۴۳ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی آذربایجان غربی سرنشینان هستند

۴۳ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی آذربایجان غربی  سرنشینان هستند

سونیا بدیع
گروه گفت‌وگو: سازمان پزشکی قانونی یکی از سازمان‌های مستقل و زیر نظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که از نیروهای متخصص، تحصیل‌ کرده و توانمند در زمینه‌های مختلف برای اقامه عدالت ایفای نقش می‌کند.
کارشناسان این مجموعه سرعت، دقت عمل صحت و امانت‌داری در گزارشات را رویکرد و روش عمل خود تلقی کرده‌، با در نظر گرفتن مواد قانونی و دستورات شرعی در امور محوله نظر کارشناسی ارائه می‌دهند.
کارشناسان پزشکی قانونی جزو کارشناسانی به شمار می‌رود که به هنگام بروز سوانح مختلف از جمله حادثه رانندگی نظر کارشناسی ارائه می‌دهند تا حقی از هیچ کس ولو به اندازه ناچیز تضییع نشود.بر این اساس پای صحبت علی افتخاری مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی نشسته‌ایم تا از آمار و اطلاعات در اختیار وی دغدغه‌هایش در زمینه‌های گوناگون به شکل مبسوط و گسترده آگاه شویم.
*عامل اصلی فوت در سوانح رانندگی آذربایجان غربی چیست؟
در سه ماه نخست امسال علت اصلی مرگ ۵۶ درصد از افراد ضربه به سر، ۱۴ درصد شکستگی‌های متعدد، هشت درصد به دلیل خونریزی و ۲۲ درصد به دلیل علل اشتراکی بوده است.علل اشتراکی به مواردی گفته می‌شود که عامل فوت توسط کارشناسان و متخصصان سازمان پزشکی قانونی آذربایجان غربی بیش از یک مورد تشخیص داده شده است، بنابراین می‌طلبد که رانندگان در رعایت هشدارها بیش از گذشته ساعی باشند.
*محل فوت متوفیان سوانح رانندگی آذربایجان غربی اغلب چه مناطقی است؟
محل فوت ۵۶ درصد از افراد در محل حادثه ۱۱ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۳۳ درصد از افراد در بیمارستان بوده است.
بیشترین و کمترین کشته به کدام یک از شهرستان‌های آذربایجان غربی مربوط می‌شود؟بیشترین تعداد کشته‌ و تلفات ناشی از حوادث رانندگی مربوط به ارومیه با ۲۸ درصد کمترین مربوط به تکاب و قره‌ضیاءالدین بوده، از طرف دیگر گفتنی است که بیشترین تلفات حوادث رانندگی در استان با ۳۰ درصد مربوط به سنین ۱۸ تا ۲۹ ساله است.حال آنکه ۱۸ تا ۲۹ سالگی بهترین دوران از زندگی یک فرد بوده و با رعایت نکات ایمنی و هشدارهای مختلف می‌توان زندگی طولانی، سالم و بانشاط را تجربه کرد که پلیس و رسانه‌های جمعی برای آگاه‌سازی مردم گام‌های بلندی برداشته‌اند.
*در حوادث رانندگی آذربایجان غربی بیشترین فراوانی فوت بین کدام قشر است؟
۳۸ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی حادث شده در آذربایجان غربی را رانندگان وسایل نقلیه شامل می‌شوند به طوری که در زمان وقوع تصادفات منجر به فوت ۳۸ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۱۹ درصد عابر پیاده و ۴۳ درصد سرنشین وسیله نقلیه بوده‌اند.
*در حوادث رانندگی امسال چند نفر کشته شده‌اند؟
در سه ماه نخست سال طبق بررسی‌های انجام شده در اداره کل ۱۴۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.این بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۷۳ درصد از کشته‌های ناشی از تصادف مرد و ۲۷ درصد زن بوده‌اند.
*در ارتباط با محورهای وقوع تصادف توضیح دهید.
از کل حوادث رانندگی منجر به فوت در سه ماه نخست سال، ۶۶ درصد مربوط به جاده‌های برون‌شهری، ۲۰ درصد در راه‌های درون‌ شهری و ۱۳ درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و یک درصد در مناطق نامعلوم بوده است.
*پیرامون نحوه وقوع تصادفات در مناطق مختلف آذربایجان غربی توضیحاتی ارائه کنید.
نحوه وقوع تصادف ۴۷ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۰ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی، ۲۵ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده، همچنین خودروی مورد استفاده ۳۸ درصد از متوفیات خودروی سواری بوده است.
* پزشکی قانونی علاوه بر امور متوفیات چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد؟
این مجموعه یکی از سازمان‌های تخصصی زیر نظر قوه قضائیه به شمار می‌رود که در زمینه‌های پزشکی به استعلامات نهادهای قضایی استان پاسخ مقتضی را با بهر‌ه‌گیری از توان کارشناسان و پزشکان حقوقدان ارائه می‌دهد.
در جامعه چنین تصوری از سازمان شکل گرفته است که در این مجموعه فقط امور مربوط به متوفیات، معاینه جسد و صدور گواهی فوت اقدام می‌شود، حال آنکه این موضوع فقط یکی از وظایف پزشکی قانونی به شمار رفته، در زمینه‌های مختلف معاینات، بالینی، آزمایشگاه‌ها مطالعات تحقیقاتی و کمیسیون اقدام می‌شود.
*پیرامون ضرورت تصویب و اجرای قانون فوق‌العاده خاص حقوق کارکنان پزشکی قانونی توضیح دهید؟
با توجه به اینکه صعوبت کار و طاقت‌فرسا بودن فعالیت در چنین مجموعه‌ای بر هیچ یک از مسئولان پوشیده نیست، قانون فوق‌العاده خاص ویژه کارکنان پزشکی قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب وکلای ملت رسیده است تا به این ترتیب زحمات و تلاش کارکنان این مجموعه جبران شود.
*اجرای قانون فوق‌العاده خاص کارکنان پزشکی قانونی چه تاثیری را در حقوق و مزایای پرسنل دارد؟
حقوق پزشکان متخصص، کارشناسان فعال در بخش آزمایشگاه، کارشناس سالن تشریح جسد پزشکان متخصص و … با ضریب‌های مشخصی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین پرسنل اجرای کامل و به‌هنگام این قانون را از دولتمردان و مسئولان عالی‌رتبه نظام خواستار هستند.
پزشکی قانونی با قرار گرفتن در کنار سایر دستگا‌ه‌های قضایی برای اقامه عدلت و جلوگیری از تضییع حقوق اقشار مختلف جامعه نقش شایان توجهی بر عهده دارد.
می‌طلبد با ارائه تصویر درست از این مجموعه و تبیین وظایف مختلف آن بستر را فراهم کرد تا شناخت واقعی از این مجموعه و وظایف مختلف آن در جامعه شکل بگیرد که در این ارتباط رسانه‌های جمعی نقش کلیدی بر عهده دارند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 72