- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

۴۰۰ مدرسه استان در حاشیه ناامن جاده ها واقع شده‌است

Posted By admin On دی ۲۲, ۱۳۹۴ @ ۶:۴۱ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

گروه گزارش :عبور از جاده نزدیک ۴۰۰ مدرسه به دلیل واقع شدن در حاشیه راههای آذربایجان غربی به کابوس دانش آموزان تبدیل شده‌، کابوسی که برخی مواقع با تلفات جانی رنگ واقعیتی تلخ به خود می گیرد.
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی در برخی مناطق به ویژه مناطق صعب العبور شرایطی را برای دانش آموزان فراهم آورده که در کنار کمبود امکانات و… با مشکلی به عنوان عبور پرمخاطره از جاده نیز دست و پنجه نرم کنند ولی این مشکل در حالی است که سالها به دلیل کمبود اعتبار و بی توجهی برخی مسئولان همچنان به قوت خود باقی است معضلی که براحتی با اعتبارات مناسب می‌توان آن را حل کرد.
هر چند آمار دقیقی از میزان تلفات و یا آسیب‌های جدی وارده به دانش آموزان وجود ندارد اما براساس آمار رسمی اعلامی از سوی مسئولان یک سوم از تلفات عابران پیاده در جاده‌های آذربایجان غربی مربوط به دانش آموزان مدارس حاشیه راه ها است.
مدارسی که به دلیل موقعیت جغرافیایی روستاها در حاشیه جاده‌ها قرار گرفته و نبود تجهیزات ایمنی لازم برای آشکارسازی این مدارس به همراه نبود مهارت‌های نرم افزاری در بین دانش آموزان هر سال جان تعداد زیادی از فرزندان و آینده سازان این مرز و بوم را گرفته و هر لحظه جان تعدادی را نیز تهدید می‌کند.
در این میان متاسفانه با وجود اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها از سال ۸۳ در استان کمبود اعتبار و تخصیص قطره ای آن روند اجرای این طرح را در برخی مواقع بسیار کند کرده است.
*۴۰۰ مدرسه آذربایجان غربی در حاشیه راه‌ها واقع شده‌اند
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی در این زمینه با اشاره به خطرات و آسیب‌های ناشی از واقع بودن مدارس در حاشیه راه‌ها برای دانش آموزان این مدارس گفت: در استان ما طبق برآوردهای اولیه حدود ۴۰۰ مدرسه شناسایی شده که در حاشیه راه‌ها واقع شده‌اند.
فروغ فاریابی با بیان اینکه در این راستا از سال ۸۳ طرح ایمن سازی این مدارس در استان در حال اجراست، اظهارداشت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار روند اجرای این طرح در استان با کندی پیش می‌رود.
وی با اعلام اینکه طرح ایمن سازی مدارس در دو بخش ایمن سازی فیزیکی و آموزشی در استان اجرا می‌شود عنوان کرد: با وجود کمبود اعتبار شدید در این بخش ولی به دلیل اهمیت صیانت از جان دانش آموزان این مدارس طرح هیچ وقت تعطیل نشده و همچنان در حال اجراست.
فاریابی با اشاره به مساعدت‌های مالی استانداری طی سالهای اولیه اجرای طرح افزود: در صورت مساعدت مالی ارگان‌های ذیربط تعداد مدارس ایمن سازی شده در سال به بیش از ۳۰ مدرسه می‌رسد ولی با کمبود اعتبار در سالهای آتی نمی‌توان این تعداد مدرسه را ایمن سازی کرد.
*وضعیت برخی مدارس تاسف بار است
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن مدارس در حاشیه راه‌ها گفت: مدارس همیشه در خطر بروز سانحه قرار دارند و این طرح نباید تنها به یک مقطع زمانی معطوف شود چرا که با بارش سنگین برف دانش آموزان دچار مشکلاتی اساسی می‌شوند.
فاریابی با تاکید بر اینکه باید در تمام طول سال به صورت مستمر نسبت به بازآموزی نه تنها دانش آموزان بلکه کادر آموزشی مدارس هم اقدام شود تا همیشه آمادگی ذهنی چگونگی استفاده از جاده برای رسیدن به مدرسه را داشته باشند، گفت: تاکنون به دلیل واقع بودن این مدارس در حاشیه راه‌ها شاهد حوادث زیادی حتی تلفات جانی دانش آموزان بوده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه نهادینه کردن ایمن سازی تردد به مدارس حاشیه راه های نیازمند مشارکت همگانی و ارائه آموزش‌های مستمر به دانش_آموزان است، گفت: ایمن سازی در سه بخش آموزش، تجهیز مدرسه به وسایل ایمنی و ایمن سازی فیزیکی در قالب نصب تابلو و چراغ چشمک زن و علائم افقی و ایجاد خط کشی‌های لازم بر کف جاده آسفالت اجرایی می‌شود.
فاریابی با بیان اینکه طرح ایمن سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه های آذربایجان غربی به منظور ارتقای ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات رانندگی در محورهای ارتباطی اجرایی می‌شود، اعلام کرد فرهنگ سازی در خصوص بهبود وضعیت ایمنی عبور و مرور دانش آموزان این مدارس، لزوم بازآموزی دانش آموزان و احیای محیط پیرامون این مدارس برای متمایز ساختن آن‌ها نیز از مهم‌ترین اهداف این طرح است.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت برخی مدارس استان تاسف بار است، گفت: ۴۰۰ مدرسه شناسایی شده در حاشیه راه های استان مدارسی را شامل می‌شوند که با اجرای طرح ایمن سازی می‌توان جلوی بخشی از حواث را که جان دانش آموزان را تهدید می‌کند، گرفت اما هستند مدارسی که نیازمند جابجایی یا اقدامات اساسی تری هستند.
*روند ایمن سازی مدارس آذربایجان غربی باید تسریع شود
وی با اشاره به اینکه سالانه نزدیک ۳۰ مدرسه در استان تحت پوشش طرح ایمن سازی قرار می‌گیرد، گفت: در سالهای اخیر با تزریق اعتبارات قطره ای به این بخش اجرای طرح با کندی پیش رفت این در حالی است که ضرورت ایمن سازی مدارس بیش از گذشته احساس می‌شود.
فاریابی با بیان اینکه هنوز هستند مدارس حاشیه راه‌هایی که به دلیل نبود دیوار دانش آموزان آن محوطه مشخصی برای بازی دانش آموزان نداشته و هر لحظه خطر وقوع تصادف آن‌ها را تهدید می‌کند، گفت: ایمن سازی در سه بخش آموزش، تجهیز مدرسه به وسایل ایمنی و ایمن سازی فیزیکی در قالب نصب تابلو و چراغ چشمک زن و علائم افقی و ایجاد خط کشی‌های لازم بر کف جاده آسفالت اجرایی می‌شود.
*۲۰۰ مدرسه در آذربایجان غربی ایمن سازی شده‌اند
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: از آغاز طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها تاکنون نزدیک ۲۰۰ مدرسه ایمن سازی شده و تسریع در روند اجرای طرح در مابقی مدارس نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است.
عبدالحسین علی اکبری با بیان اینکه طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها در بخش‌های آموزش نظری، ایمن‌سازی فیزیکی محوطه بیرونی مدارس و تجهیز مدارس به اقلام ایمنی اجرایی می‌شود عنوان کرد: در حالت کلی ایمن سازی مدارس در سه بخش آموزش، تعیین گذربان و ایمن سازی فیزیکی انجام می‌شود و در صورت نیاز مدارس بازنگری شده و آموزش‌های لازم برای بار دوم ارائه می‌شود که امسال ۱۵ مدرسه بازآموزی می‌شوند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر،وی با بیان اینکه بر اساس این طرح هر سال تعداد ۳۰ مدرسه تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد، اظهارداشت: در کنار اجرای طرح ایمن سازی، فرهنگ سازی رعایت قوانین رانندگی نیازمند مشارکت دستگاه‌های متولی در این زمینه و اختصاص اعتبارات ویژه هستیم.
وی با اشاره به اینکه مدارس قابلیت اجرای طرح از سوی آموزش و پرورش مشخص می‌شود و اولویت بندی با توجه به اعتبار سازمان مرکزی و بخشی نیز از سوی استانداری تأمین می‌شود گفت: درکنار اجرای این طرح باید تلاش شود از احداث مدارس در حاشیه راه‌ها خودداری شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/400-%d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%a7%d8%b4%d9%8a%d9%87-%d9%86%d8%a7%d8%a7%d9%85%d9%86-%d8%ac%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7-%d9%88%d8%a7%d9%82/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.