- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

۴۰درصد مردم آذربایجان غربی در طرح کارت هوشمند ملی مشارکت نکرده اند

Posted By admin On دی ۴, ۱۳۹۶ @ ۸:۴۳ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

آراز آذربایجان- مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی گفت: کارت هوشمند ملی یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از مردم استان پس از ثبت نام، تحویل صاحبان این کارت ها شده ولی هنوز یک میلیون و ۸۰ هزار نفر در این طرح مشارکت نکرده اند.
محمد حیرت انگیز افزود: با این آمار میزان مشارکت مردم آذربایجان غربی در طرح کارت هوشمند ملی، ۵۵٫۵ درصد است ولی هنوز بیش از ۴۰ درصد خلا در این طرح داریم که باید تا سه ماه آینده بخش اعظمی از این خلا جبران شود.
وی با اشاره به جمعیت سه میلیون و ۳۲۴ هزار نفری آذربایجان غربی تا پایان آذرماه سال جاری اضافه کرد: جمعیت مشمول طرح کارت هوشمند ملی در استان ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر کارت خود را دریافت کرده اند.
وی میزان پوشش تحویل کارت هوشمند ملی در کشور را حدود ۵۰ درصد ارزیابی کرد و ادامه داد: میزان مشارکت مردم استان در این طرح پنج درصد بیشتر از متوسط کشوری است.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی اظهار کرد: البته در استان نیز میزان مشارکت شهرستان های مختلف، متفاوت است و کمترین میزان را در شهرستان و شهر ارومیه شاهد هستیم.
حیرت انگیز در خصوص هزینه ثبت نام در طرح کارت ملی هوشمند بیان کرد: در صورتی که مدارک لازم برای ثبت نام تکمیل بوده و پیش ثبت نام در منزل یا محل کار صورت گیرد، هزینه نام نویسی ۳۱ هزار تومان است که ۲۰ هزار تومان تعرفه ثبت احوال و ۱۱ هزار تومان نیز هزینه اختصاص دفاتر پیشخوان دولت است.
وی گفت: در حال حاضر ۵۰ دفتر پیشخوان دولت در استان در این خصوص فعال است و ۱۷ دفتر نیز در آستانه پیوستن به اجرای این طرح قرار دارد.
وی افزود: پروژه کارت هوشمند ملی آخر سال آینده به اتمام می رسد ولی افرادی که اعتبار کارت ملی فعلی آنان تا پایان سال ۹۶ به پایان برسد، باید از ابتدای سال آینده کارت هوشمند ملی داشته باشند که در غیر اینصورت، از دریافت برخی خدمات باز می مانند.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی اظهار کرد: قرار است بانک ها و بسیاری از ادارات از سال آینده، برخی خدمات خود را از طریق کارت هوشمند ملی ارائه دهند.
طرح کارت هوشمند ملی از سال ۱۳۹۵ در کشور اجرایی شده است.
صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و بر اساس هدفگذاری قرار است تا این کارت تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود.
وزارت کشور بر اساس بند د ماده ۴۶ قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور (مصوب ۱۳۸۹) مکلف است تا با همکاری دستگاه‌های ذیربط و با تکمیل و اصلاح پایگاه اطلاعات هویتی به صورتی که شامل تمام وقایع حیاتی و تغییرات مشخصات هویتی و صدور گواهی (امضاء دیجیتال) و سایر کاربردها باشد تا پایان برنامه نسبت به تامین و صدور کارت هوشمند ملی چندمنظوره برای آحاد مردم اقدام کند.
با پیاده‌سازی طرح کارت ملی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شود و این موضوع می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.
یکی از امکاناتی که در کارت ملی هوشمند قرار دارد، ویژگی‌های بیومتریکی صاحب کارت است، عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت وی ذخیره می‌شود.
به این ترتیب امنیت استفاده از کارت به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود و دیگر هر کس با وارد کردن یک رمز عبور ساده امکان استفاده یا سو‌استفاده از یک کارت را ندارد.
برای استفاده از کارت حتما باید صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که در هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده است، مقایسه و تطبیق داده شود و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده می‌شود.
البته اطلاعات درون کارت ملی هوشمند به صورت رمزنگاری نگهداری می‌شود و خود کارت از دسترسی‌های غیرمجاز به آن جلوگیری می‌کند.
منبع: ایرنا


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/40%d8%af%d8%b1%d8%b5%d8%af-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.