مشاور وزير علوم:

۴ میلیون نفر دانشجو در سراسر کشور وجود دارد

۴ میلیون نفر دانشجو در سراسر کشور  وجود دارد

گروه خبر: مشاور وزیر علوم گفت: ۴ میلیون نفر دانشجو در سراسر کشور وجود دارد، از طرف دیگر ۶۰ هزار نفر عضو هیئت علمی نیز در حال فعالیت هستند.
به گزارش آراز آذربایجان عبدالحسین فریدون در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه ارومیه که در محل سالن شهید چمران پردیس نازلو ارومیه ترتیب یافت، اظهار داشت: در سراسر کشور دانشجویان و هیئت‌های علمی مختلف برای تقویت دانش کشورمان در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه در این استان ۲۰ هزار نفر دانشجو با ۴۰۰ نفر هیئت علمی وجود دارد، اضافه کرد: دانشگاه ارومیه با ۱۱ هزار مترمربع فضای آموزشی در این دانشگاه وجود دارد، دانشجویان از این امکانات برای رشد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود و جامعه گام برمی‌دارند.
فریدون با اشاره به اینکه تعداد مقالات علمی تهیه شده توسط دانشجویان و اساتید کشورمان قابل توجه است، ادامه داد: توسعه آموزش عالی به طور متوازن در همه مناطق کشور به ویژه مناطق کم برخوردار، افزایش رشته‌های پرمخاطب، ایجاد ارتباط بین چرخه علم و تولید از جمله اموری است که باید به آن پرداخته شود.
مشاور وزیر علوم بر ضرورت حفظ کرامت اساتید و کارکنان حتی دانشجویان تاکید کرد و اظهار داشت: از ایده‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، پرسنل و جوانان باید در زمینه‌های مختلف حداکثر استفاده را ببریم، تا اینکه رشد علمی کشورمان با شتاب بیشتری در همه زمینه‌ها تحقق پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای راه‌اندازی رشته‌های به روز و مناسب با نیاز منطقه مبادرت شود، اظهار داشت: در این صورت می‌توان علوم را به عرصه فناوری و بهره‌برداری رسانده، توسعه همه جانبه کشور در زمینه‌های گوناگون اعم از اقتصاد، صنعت، فرهنگ و … رقم بزنیم. ?
* مدیریت جدید دانشگاه باید از افرادی توانمند استفاده کند
امام جمعه ارومیه نیز در این مراسم گفت: در دوران مدیریت رئیس وقت دانشگاه ارومیه حسن صدقی اقدامات گسترده‌ای انجام گرفته و پروژه‌های علمی مختلف و متنوعی به مرحله اجرا گذاشته شد، مدیریت جدید دانشگاه باید از افرادی توانمند، خلاق و مومن و متعهد در قسمت‌های مدیریتی حداکثر استفاده را ببرد.
حجت‌الاسلام قرشی بر ضرورت عملیاتی کردن مطالبات مقام معظم رهبری در محیط‌های دانشگاهی تاکید کرد و اظهار داشت: کمیته‌های مذکور باید مطالبات و انتظارات رهبری را استخراج کرده و راهکارهای عملیاتی کردن این خواسته‌ها را بررسی کنند، همچنین طبق خواسته رهبری نباید دانشگاه به جولانگاه جریان‌های سیاسی تبدیل شوند.
قریشی با تاکید بر اینکه برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه به صورت مستمر باید تلاش شود، ادامه داد: این موضوع نیز یکی از مطالبات رهبری قلمداد می‌شود، که دروس و واحدهای دانشگاهی باید از حالت تئوری صرف خارج شود.
*گفتمان غالب در دانشگاه‌ها علم و فناوری است
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم گفت: گفتمان‌های غالب در دانشگاه‌های کشور به ویژه آذربایجان غربی باید علم و فناوری است، که باید در این راستا گام برداریم.
هادی بهادری اظهار داشت: مقام معظم رهبری از مسئولان دانشگاهی این موضوع را خواسته‌اند که دانشگاه را به جولانگاه جریان‌های سیاسی تبدیل نکنیم.
وی با اشاره به سالروز قیام مسلحانه مردم آذربایجان غربی علیه رژیم پهلوی به عبارتی ۲ بهمن ماه اشاره کرد و افزود: این قبیل ایام و مناسبت‌ها را باید در تقویم و یاد مردم و خاطره مردم کشور زنده نگه داریم، چرا که مبداء پیروزی انقلاب ۲ بهمن ماه قلمداد می‌شود.
بهادری به بروز و ظهور دانشگاه‌های کارآفرین اشاره کرد و بیان داشت: دانشگاه‌های کارآفرین به همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، علم، صنعت و اقتصاد به صورت عملی و واقعی ورود پیدا کرده، برای جامه عمل پوشاندن به برنامه‌های ترسیم شده در این مسیر گام برمی‌دارند.
وی با اشاره به قدمت دانشگاه ارومیه، افزود: این دانشگاه در سال ۱۲۸۶ نخستین دانشگاه پزشکی سطح کشور قلمداد می‌شود، به طوری که ۲۷ سال زودتر از تهران در این خطه دانشگاه تاسیس شد، که این موضوع نشان‌دهنده میزان توجه مردم استان به موضوع علم و دانش است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه در بررسی آمارها به عدم تناسب دانشجو استاد اشاره کرد و اظهار داشت: به ازای هر استاد ۴۵ نفر دانشجو وجود دارد، ولی در استان‌های کشور مجاور به ازای هر ۱۰ و ۱۵ دانشجو یک استاد وجود دارد.
*انتقادپذیری یک اصل مدیریتی است
سرپرست دانشگاه ارومیه هم در ادامه مراسم گفت: انتقادپذیری یک اصل مدیریتی است، که باید چنین رویکردی را اتخاذ کرد.
رحیم حب نقی اظهار داشت: انتقاد پذیری و توجه به نظرات اعضای هیئت‌های علمی و پیشنهادهای آن‌ها یک ضرورت است که باید به این موضوع توجه شود.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در دانشگاه ارومیه استان برای فعالیت بیشتر فراهم است، ادامه داد: تکریم شخصیت دانشجویان و اساتید دانشگاه و سایر کارکنان، رعایت اخلاق اسلامی، تاکید بر قانون گرایی، رعایت اصول آموزش در محیط دانشگاه از جمله اصولی است، که باید رعایت شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = سه