۳۵۰ هزار تن هنداونه در ارومیه در حال فاسد شدن است

۳۵۰ هزار تن هنداونه در ارومیه در حال  فاسد شدن است

گروه اقتصادی: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اینک ۳۵۰ هزار تن هندوانه در میدان میوه و تره بار ارومیه در حال فساد است و اگر ترکیه اجازه واردات به کشور خود را بدهد، حتی با کامیون‌های ایرانی از طریق وان ترکیه نیز این صادرات از ایران می‌تواند انجام شود.
هم‌اکنون ۳۵۰ هزار تن هندوانه در میدان تره‌بار ارومیه در حال فاسد شدن است و گفته می‌شود که اجازه حمل به استان‌های همجوار و امکان صادرات به کشورهای همسایه وجود ندارد. آذربایجان‌غربی یک استان مرزی بوده و با کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری نخجوان و آذربایجان مرز مشترک دارد و این استان حلقه اتصال به دروازه‌های اروپا است.
تقریبا یک چهارم کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی بازرگان در ماکو، رازی در خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.
آذربایجان‌غربی به سبب مرزی بودن محل صادرات و واردات کالا به شمار می‌رود و مرز بازرگان نیز جزو مهمترین گمرکات کشور به شمار می‌رود.با توجه به همرزی این استان با کشورهای خارجی، همه روزه انواع کالا از نقاط مختلف کشور به آذربایجان‌غربی حمل شده تا به کشورهای همسایه صادر شود.
اخیرا چند هزار تن هندوانه از جنوب کشور وارد میدان تره‌بار ارومیه شده و با توجه به اینکه امکان صادرات به کشور ترکیه به سبب محدودیت‌های مرزی به خاطر شیوع کرونا وجود نداشته و از یک سو گفته می‌شود که اداره کل راه آهن آذربایجان نیز اجازه حمل آنها با قطار باری به استان آذربایجان‌شرقی را نیز نداده است، این محصولات در حال تخریب و فساد هستند.
نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس یازدهم با اظهار تاسف از اینکه هم اکنون چهار تا پنج هزار تن هندوانه در میدان تره بار ارومیه مانده و در حال فساد است بیان کرد: در حالی که می توانست با قطار سلماس به ترکیه منتقل شود اما نمایندگان فعلی سکوت کرده‌اند.
گمرک امر صادرات را تسهیل کند
حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر با اشاره به اینکه این هندوانه‌ها در جنوب کشور تولید و برای صادرات به آذربایجان‌غربی منتقل شده اند تصریح کرد: متاسفانه گمرک، امر صادرات را تسهیل نکرده و حتی در این راه مانع ایجاد کرده است اما استان‌های دیگر بهتر از آذربایجان‌غربی از گمرکات این استان به ویژه بازرگان بهره برده‌اند.
مسئول هماهنگی گمرکات مرزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی مرزهای استان مانند تمرچین، رازی و بازرگان فعال بوده و به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند اظهار کرد: گمرکات استان در تمامی مرزها آمادگی انجام مبادلات مرزی را دارند.
مشکلی از بابت صدور هندوانه به ترکیه وجود ندارد
حیدر محمدی گفت: از بابت صادرات به ویژه هندوانه به کشور همسایه یعنی ترکیه نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها باید دستگاه دیپلماسی در مرزها رایزنی کند تا طرف همسایه محدودیتی در مبادلات کالایی ایجاد نکند.
وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، کشور ترکیه در مرزها قوانین سختی اعمال کرده و پروتکل‌های بهداشتی را با قرنطینه چند روزه صادرکنندگان رعایت می‌کند.
محمدی تصریح کرد: بنابراین هم اکنون ترانزیت ریلی نیز در مرزها فعال بوده و گمرکات نیز باز است و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.
وجود ۳۵۰ هزار تن هندوانه در حال تخریب در میدان میوه و تره بار
نماینده فعلی مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ترکیه هم اکنون در مرزها کامیون‌های ایرانی را پذیرش نمی‌کند گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی کشور ترکیه قبول کند، با واگن‌های روباز این هندوانه‌ها به ترکیه منتقل می‌شود.نادر قاضی‌پور اظهار کرد: هم اینک ۳۵۰ هزار تن هندوانه در میدان میوه و تره بار ارومیه در حال فساد است و اگر ترکیه اجازه واردات به کشور خود را بدهد، حتی با کامیون‌های ایرانی از طریق وان ترکیه نیز این صادرات از ایران می‌تواند انجام شود.
مدیرکل راه آهن آذربایجان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون قطارهای باری همانند قطارهای مسافری در حال فعالیت هستند بیان کرد: برای مثال هم اکنون قطار باری نقده و مهاباد به حمل بار مشغول هستند.
فعالیت قطارهای باری در حال انجام است
شاهپور ارصلانی اظهار کرد: برخی معتقد هستند که فعالیت قطارهای باری از آذربایجان‌غربی به شرقی محدود شده در حالی که چنین نیست و در مسئله انتقال هندوانه از ارومیه به آذربایجان‌شرقی نیز مشکلی وجود ندارد.
وی گفت: اما شخصیت‌های حقیقی نمی‌توانند با قطارهای باری اقدام به حمل کالا کنند چون تنها به شرکت‌هایی که دارای مجوز و ثبت شرکت هستند اجازه این کار داده می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، ارصلانی تصریح کرد: حمل کالا نیز برای افراد حقیقی بار حقوقی دارد و بنابراین هر شخصی نمی‌تواند اقدام به حمل کالا کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


5 + = سیزده