معاون محيط زيست استان:

۳ تالاب آذربایجان غربی در انتظار تامین حق آبه هستند

۳ تالاب آذربایجان غربی در انتظار تامین حق آبه هستند

گروه خبر: معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سه تالاب استان وضعیت مطلوبی نداشته و در انتظار تامین حق آبه هستند.
به گزارش آراز آذربایجان ،حجت جباری با بیان اینکه وضعیت تالاب‌های آذربایجان غربی را به دلیل کاهش بارش‌ها و تأمین حق آبه از سوی آب منطقه‌ای استان مناسب نیست افزود: هم اکنون تالاب‌های حسنلو و طالقان و نیز قوپی باباعلی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
وی با بیان اینکه تأمین نشدن حق آبه، برخی تالاب‌های آذربایجان غربی را تهدید می‌کند، ادامه داد: در آذربایجان غربی ۴۰ تالاب وجود دارد که از این تعداد ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند.
جباری اظهار کرد: تالاب‌های فصلی به دلیل اینکه از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و امسال در فصل بارش کمترین میزان بارندگی ثبت شد متأسفانه فقط ۴۵ درصد این تالاب‌ها آبگیری شدند.
وی در خصوص آلودگی تالاب‌های استان نیز گفت: برخی از تالاب‌ها از جمله کانی برازان، سلدوز و قره قشلاق که از طریق زهکش های آبگیری می‌شوند به دلیل ورود سموم کشاورزی از طریق زهکش ها با آلودگی مواجه هستند که در این زمینه اقدامات زیست محیطی برای کاهش آلودگی‌ها در دستور کار قرار دارد.
پنج سایت از ۲۲ سایت کنوانسیون بین المللی رامسر ایران شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی باباعلی وتالاب‌های یادگارلو، درگه سنگی و شورگلدر آذربایجان غربی واقع شده که تالاب بین المللی دریاچه ارومیه یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان بوده و تالاب‌های آغگل ماکو، گرده قیط، میمند و کانی برازان به عنوان مناطق شکارممنوع هستند.
در این استان غیر از دریاچه ارومیه ۵ تالاب سایت رامسر نیز وجود دارد. تالاب‌های یادگارلو، سیران گلی (درگه سنگی) و حسنلو تحت عنوان یک سایت رامسر و تالاب‌های قوبی باباعلی و کانی برازان هر کدام به عنوان یک سایت هستند، همچنین تالاب کانی برازان به عنوان پناهگاه حیات وحش این استان از مجموع مناطق چهارگانه تحت مدیریت است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 12