رئيس سازمان صنعت ومعدن استان:

۱۶۸۰واحد تولیدی آذربایجان غربی راکد و نیمه راکد هستند

۱۶۸۰واحد تولیدی آذربایجان غربی  راکد و نیمه راکد هستند

گروه گزارش:سرمایه در گردش از مهمترین موانع و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی بوده که موجب شده در حال حاضر هزار و ۶۸۰ واحد تولیدی استان راکد و نیمه راکد باشد.
فراهم نبودن زیرساخت های لازم صنعت در استان به ویژه در شهرک های صنعتی، کمبود نقدینگی، بروکراسی اداری به ویژه در بخش بانک ها و دریافت تسهیلات، پرداخت بالای مالیات و … از مسایلی است که به اعتقاد صنعتگران و تولید کنندگان زمینه ساز رکود و مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی را فراهم کرده اند.
در این میان وضعیت نامناسب شهرک های صنعتی استان که از شرایط مناسبی به لحاظ ورودی،جاده های مواصلاتی در کنار مشکل نبود فاضلاب و… برخوردار نیستند و این عوامل نیز موجب بی رغبتی و عدم تمایل حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده است.
مشکلات زیرساختی، افت فشار گاز، راههای مواصلاتی، تصفیه خانه ها و نبود درمانگاه، واحدهای پزشکی و آتش نشانی از دیگر مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی استان است که زمینه ساز عقب ماندگی این بخش شده است.
*رکود ۱۶۸۰ واحد تولیدی در آذربایجان‌غربی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: تا پایان سال گذشته هزار و ۶۸۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد شناسایی شده است که بیشتر این واحدها کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.
جعفر صادق اسکندری با بیان اینکه میزان ارزش‌افزوده در بخش صنعت استان ۷٫۷ در صد است اظهارداشت: این واحدهای تولیدی دارای ظرفیت اشتغال برای ۵۰ هزار نفر هستند که طرح سامان بخشی به این واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد از سالجاری در دست اجراست.
وی با بیان اینکه امسال با اولویت‌بندی واحدهای غیرفعال استان ۴۰۰ واحد تولیدی به عنوان اولویت اول برای رسیدگی مشخص‌شده‌اند افزود: این واحدهای تولیدی کمتر از ۳۰ درصد ظرفیتشان استفاده می‌کردند که این رقم را در ساماندهی جدید ارتقاء می‌یابد.
*مشکلات واحدهای تولیدی با همکاری بانک ها حل می شود
اسکندری با اعلام اینکه تلاش می‌شود با سامان بخشی واحدهای تولیدی مشکل دار چرخه تولید در استان شتاب گیرد گفت: ۵۰۱ واحد تولیدی نیز به عنوان فاز دوم رسیدگی مشخص‌شده‌اند که طبق زمان‌بندی مشکلات آن‌ها حل می‌شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی یاد آور شد: بر اساس بررسی‌ها ۳۶۰ واحد نیز یا دیگر وجود خارجی نداشته و تبدیل به واحدهای جدید شده‌اند یا رشته خود را عوض کرده‌اند که متناسب با فعالیتشان این واحدها نیز رسیدگی می‌شوند.اسکندری با اشاره به تشکیل کمیته عارضه یابی واحدهای تولیدی در استان افزود: تاکنون هفت جلسه رسمی با استاندار آذربایجان غربی برگزارشده که موضوع این جلسات حل مشکلات ۲۴ واحد تولیدی بوده مقرر شده است با همکاری بانک‌های عامل بخشی از مشکلات این واحدها حل شود.
*تهیه سند توسعه شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی همچنین در خصوص راهکارهای حل مشکلات بخش صنعت و تولید استان گفت: برای سامان بخشی به وضعیت تولید و صنعت شهرستان‌ها سند توسعه تدوین و ارسال کرده‌ایم که بر اساس نیاز سنجی و اولویت بندی هر شهر تهیه شده است.
اسکندری تشکیل زنجیره تولید در استان را یکی دیگر از راه‌های حل مشکلات تولید استان عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال برای پتروشیمی مهاباد با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره برداری است زنجیره تولید تشکیل شده که در این راستا در شهرهای مهاباد و میاندوآب ۱۱۰ صنعت واحد تعریف شده است.
وی اضافه کرد: تاکنون ۳۲ فقره معافیت گمرکی و در بخش معدن ۴۳۰ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده و ۲۷۰ گواهی کشف در استان طی سالجاری صادر شده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به تولید طلا در استان گفت: آذربایجان غربی بزرگترین معدن طلای خاورمیانه را داراست که در همین ارتباط دو واحد تولیدی در جنوب استان راه‌اندازی شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = هشت