گزارش//

۱۶۷ هزار متقاضی مسکن در آذربایجان‌غربی محور توجه دولت مردمی

۱۶۷ هزار متقاضی مسکن در آذربایجان‌غربی محور توجه دولت مردمی

گروه گزارش: ساخت مسکن یکی از مهمترین برنامه‌های دولت مردمی برای توسعه رفاه اجتماعی و خانه‌دار کردن خانواده‌های متوسط و ضعیف است و در این راستا ۱۶۷ هزار متقاضی‌ مسکن در آذربایجان‌غربی در کانون توجه دولت بوده که با تدابیر خاص، از محل سکونت مناسب برخوردار باشند.
تامین مسکن در جوامع مختلف یکی از موارد توسعه رفاه اجتماعی بوده و این مساله بخش جدایی ناپذیر جوامع کشورهای مختلف در اقصی نقاط این کره خاکی به شمار می‌رود، زیرا مساله مسکن و تامین سرپناهی امن همیشه مورد توجه بوده است.
در همین راستا دولت مردمی سیزدهم، تامین مسکن را یکی از اولویت‌های اصلی خود برشمرد و بخش قابل توجهی از توان اعتباری و تسهیلاتی نیز به این امر اختصاص یافت.
طی سال‌های گذشته، دولت‌های مختلف با طرح‌های خود قصد داشتند که مسکن مردم را در جامعه تامین کنند و برخی از این طرح‌ها به نتیجه رسیده و عده‌ای نیز بی ثمر مانده بود.
این مساله نشان می‌دهد یکی از رویکردهای اصلی پیشرفت کشور، توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد زمینه خانه دار شدن اقشار مختلف مردم بوده و در برنامه‌ریزی دولتمردان تامین مسکن به اصطلاح »در اولویت« قرار گرفته و زمینه برای بهبود وضعیت هموار شده است.
مهمترین کار دولت، توسعه و تأمین زیرساخت‌ها برای توسعه طرح‌های مختلف از جمله ساخت‌ مسکن است تا مسیر پیشرفت روال عادی و با سرعت خود را طی کند که در این مسیر از توان اعتباری و تسهیلاتی بانک ها نیز استفاده لازم صورت می‌گیرد.
اراضی مورد نیاز ۲۳۵ هزار واحد مسکونی در آذربایجان غربی تامین شده است
توجه به بخش زیرساختی مسکن و تامین ساده‌ترین زیرساخت‌های رفاه اجتماعی در آذربایجان‌غربی مورد توجه دولت سیزدهم بوده و در این راستا اقدام‌ به تامین زمین برای تولید ۲۳۵ هزار واحد مسکونی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به این مطلب تاکید دارد که تولید مسکن برای مردم از اولویت‌های این نهاد است و مقرر شده تا ۱۷۸ هزار و ۹۶۲ واحد مسکونی تا چهار سال آینده در این استان ساخته و به متقاضیان تحویل داده شود.
سیدمحسن حمزه‌لو این ابلاغ عملیاتی دولت مردمی را گامی موثر در راستای محرومیت زدایی برشمرد که تاکنون با حمایت‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی زمین مورد نیاز ۲۳۵ هزار واحد مسکونی در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی تامین شده است.وی به این مورد نیز تاکید دارد که برنامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن در آذربایجان‌غربی جلوتر از آئین‌نامه‌ ابلاغی عملیاتی شده و با اینکه سهم استان در قانون تولید ۱۷۸ هزار و ۹۶۲ واحد مسکن در مدت چهار سال تعیین شده اما برای ۲۳۵ هزار واحد مسکن زمین تأمین شده است.
وی تحصیل ۴۳ هزار هکتار اراضی ملی در داخل حریم را اقدام برجسته در تأمین زیرساخت‌های لازم جهت تحقق قانون جهش تولید مسکن برشمرد و گفت که اراضی مطابق با ضوابط و مقررات طرح تفصیلی تأمین می‌شود و دسترسی آسان به خدمات زیربنایی یک اصل در اجرای طرح‌های حمایت از تولید و عرضه مسکن قلمداد می‌شود.
تجربیات طرح‌های گذشته در نهضت ملی مسکن تکرار نمی‌شود
باید از تجربیات طرح‌های مختلفی که در دولت‌های گذشته اجرا شده و به دلایل و مشکلاتی خاص نصفه و نیمه مانده درس عبرت گرفت تا طرح نهضت ملی مسکن بدون عیب و ایراد به هدف خود یعنی توسعه رفاه اجتماعی برسد.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این باره تاکید دارد که همگام با اجرای نهضت ملی مسکن راهکارهای مناسب با توجه به تجربیات اجرای طرح اقدام ملی و مسکن مهر برای حل و فصل چالش‌های پیش‌رو ارائه می‌شود.
جلال تقی‌دخت به این مساله نیز تاکید دارد که موانع پیش‌روی تأمین زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن در نشست‌های تخصصی بحث و بررسی شود.به گفته وی الحاق به محدوده اراضی خارج از محدوده و تغییر کاربری‌های شهری در اولویت برنامه‌های شهرسازی آذربایجان‌غربی قرار گرفته است.
وی در پایان به این مساله نیز اشاره کرد که سازندگان می‌توانند همراه با کار عملیاتی بخشی از تسهیلات را درخواست کنند و از آن بهره‌مند شوند.
متقاضیان نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی به ۱۶۷ هزار خانوار رسیدند
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این باره گفت: ۱۶۷ هزار خانوار در ۴۷ شهر تابعه این استان برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.
سیدمحسن حمزه‌لو اظهار کرده که متقاضیانی که درخواست آنها تایید شده ۱۵ روز فرصت دارند تا نسبت به افتتاح حساب و واریز وجه اقدام کنند.
به گفته وی، میزان واریزی وجه اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون ریال تعیین شده که پس از آن بلافاصله عملیات اجرایی پروژه‌ها و پرداخت کمک تسهیلات آغاز می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اضافه کرده تسهیلات بانکی برای واحدهای مسکونی در مرکز استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، سایر شهرها سه میلیارد ریال و مناطق روستایی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خواهد بود.
حمزه‌لو با بیان اینکه برای توسعه ساخت‌ و ساز در بخش مسکن باید مشوق‌های لازم را در نظر گرفت، گفته که مشکلی از بابت تامین اراضی برای ساخت مسکن در آذربایجان غربی وجود ندارد ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی نیز باید در سریعترین زمان ممکن زمین‌های خود که مناسب اجرای طرح است را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داده با توجه به وضعیت بخش مسکن استان می‌توان با تعیین تکلیف اراضی تصرفی و شناسایی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، حجم قابل توجهی از چشم‌انداز تولید مسکن برای مدت مشخص در استان را محقق کرد.حمزه‌لو یادآور شد که در اجرای قانون جهش تولید، مشکل تامین زمین وجود ندارد و با مساعدت دستگاه قضایی، اراضی ملی و دولتی در داخل حریم از منابع طبیعی تحصیل شده است. وی تاکید کرد: ظرفیت‌های قانونی استفاده از اراضی دولتی برای این طرح مهم ابلاغ شده که تغییر کاربری زمین‌ها، الحاق به محدوده و شناسایی اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی از جمله آنها است.طرح ساخت مسکن در آذربایجان‌غربی آغاز شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت که پیشرفت مناسب آن در ماه ها و سال‌های آتی می تواند امید مردم به ویژه نسل جوان برای خانه دار شدن را روز به روز افزایش دهد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور به همراه اعضای هیات دولت، جمعه ۳۰ اردیبهشت در بیست و یکمین سفر استانی به آذربایجان غربی سفر می‌کند.
این سفر، بیست و یکمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت طی حدود ۹ ماه از شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون است آیت الله سیدابراهیم رئیسی طی حدود ۹ ماه گذشته ۲۰ سفر استانی داشته و به استان های مختلف کشور سفر کرده است؛ در این سفرها هزاران طرح، صدها هزار میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده‌اند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = سی شش