- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

۱۶۰ هزارهکتار اراضی حوضه دریاچه ارومیه قابلیت آبیاری مدرن دارند

Posted By admin On آبان ۳۰, ۱۳۹۴ @ ۱۰:۱۱ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قابلیت تجهیز به سیستمهای نوین آبیاری را دارند.
اسمعیل کریم زاده در ششمین جلسه کارگروه اقتصادی و تولیدی استان با اشاره به وضعیت اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان افزود: از این میزان تا کنون ۳۵ هزار و ۷۵۰ هکتار از این اراضی به سیستمهای نوین آبیاری تجهیز شده اند که این روند همچنان ادامه دارد و تجهیز مابقی اراضی نیز در صورت تخصیص به موقع اعتبارات شتاب بیشتری خواهد گرفت.
وی با اشاره به وضعیت کنونی سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: از مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار ازاراضی قابل کشت در استان سالانه حدود ۸۳۰ هزار هکتار ازاراضی زیر کشت می_رود که حدود ۵۹۵ هزار هکتار آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده است که ۷٫۵۶ درصد از کل اراضی قابل کشت در استان را شامل می شود.
کریم زاده ادامه داد: هم اکنون ۹۳ هزار و ۵۲۴ هکتار اراضی باغی، معادل ۷۸ درصد از مجموع باغات استان و ۱۸۳ هزار و ۷۴۳ هکتار اراضی زراعی آبی و ۳۱۸ هزار و ۲۸۲ هکتار ازاراضی زراعی دیم استان درحوضه آبریز دریاچه ارومیه در محدوده ۹ شهرستان استان واقع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یاد آور شد: وضعیت کنونی دریاچه و کمبود منابع آبهای زیر زمینی ایجاب می کند تا یک الگوی کشت بهینه و اقتصادی را در این محدوده برنامه ریزی و به صورت هدفمند اجرا کنیم.کریم زاده یاد آور شد: منابع آبی موجود در استان در حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب است که در مجموع ۳٫۸ میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می شود که از این میزان آب مصرفی ۲٫۸ میلیارد متر مکعب در ۸ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه و یک میلیارد متر مکعب در خارج از این حوضه در سطح ۷ شهرستان استان مصرف می شود.
وی انطباق الگو بر اساس توانمندی اقلیمی و حاصلخیزی خاک برای پوشش سیاست کشت منطقه ای، پایین آوردن درصد ریسک تولید محصولات زراعی و باغی به دلیل سازگاری اقلیمی و استفاده از مدیران و کارشناسان و کشاورزان پیشرو در منطقه که توان تصمیم گیری در تعیین الگوی کشت بر اساس اولویتها و اهداف علمی مدنظر در آن منطقه را خواهند داشت را از ضرورت های پهنه بندی در مناطق مختلف در اجرای این طرح عنوان کرد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت اجرای الگوی کشت اقتصادی تاکید کرد: برای اجرای این طرح کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی واقع در ۶۳ مرکز خدمات کشاورزی در مراکز دهستانهای استان در سطح ۵۵ پهنه مشارکت خواهند داشت.
کریم زاده با اشاره طرح الگوی کشت پیشنهادی سازمان و نحوه تشکیل کمیته الگوی کشت دراستان ادامه داد: برای ارائه الگوی کشت و مشارکت و همراهی کشاورزان برای اجرای این طرح قبل از هر اقدامی غیر از زمینه_های تشویقی، آموزشی و ترویجی، در برنامه ریزی ها باید مقرون به صرفه بودن این طرح را نیز برای بخش کشاورزی مدنظر قرار دهیم.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت اجرای الگوی کشت اقتصادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: تغییر روشها و مدیریت مناسب منابع آب و مدیریت و توسعه یکپارچه منابع موضوع مهمی است که با مشارکت کشاورزان و سرمایه‌گذاری دولتی قابل حل است.
تقی کهوریان ادامه داد: تغییر الگوی کشت، آموزش کشاورزان، مدیریت منابع آب با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، برای ذخیره سازی بخشی از آب مصرفی کشاورزی به نفع دریاچه ارومیه از دیگر اهدافی است که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مدنظر قرار دارد
.معاون برنامه‌ ریزی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، افزایش بهره‌وری اقتصادی آب و افزایش ارزش افزوده کشاورزی باید در اجرای الگوی کشت اقتصادی لحاظ شود.به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه هریک از حاضرین به ارائه پیشنهادات و راهکارهای خود در این خصوص پرداختند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/160-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%87%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%b6%d9%8a-%d8%ad%d9%88%d8%b6%d9%87-%d8%af%d8%b1%d9%8a%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%8a%d9%87-%d9%82/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.