مدیرکل بنیاد مسکن:

۱۵۸هزار مسکن روستایی در آذربایجان غربی نیازمند مقاوم سازی است

۱۵۸هزار مسکن روستایی در آذربایجان غربی نیازمند مقاوم سازی است

آراز آذربایجان- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: ۱۵۸ هزار و ۹۹۰ واحد مسکونی روستایی در این استان نیازمند مقاوم سازی است که ۷۰ درصد واحدهای روستایی را شامل می شود.
محمود بدلی با اشاره به اینکه برنامه اجرای طرح مقاوم سازی خانه های روستایی برای ۸۶ هزار واحد مسکونی آذربایجان غربی تدوین شده است، ادامه داد: این طرح در همه روستاهای آذربایجان غربی تهیه و در مرحله اول در ۵۰۱ روستا در قالب ۷۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی اجرایی شده و مابقی نیز در حال اجراست.
به گفته وی از نظر بنیاد مسکن هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آئین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم نامیده می شود و نیازمند مقاوم سازی است.
وی افزود: بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، سالانه ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی می شود تا تمام ۲۴۴ هزار و ۹۹۰ واحد موجود زیرپوشش قرار گیرد.
بدلی اظهار کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستائیان می توانند از این تسهیلات با مبالغ ۲۰۰ و ۱۸۰ میلیون ریال بهره مند شوند.
وی افزود: این تسهیلات در روستاهای مرزی ۲۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیون ریال بیشتر از دیگر روستاهاست و می توان آن را مشوقی برای مقاوم سازی این روستاهای محروم دانست.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دیگر روستاهای آذربایجان غربی نیز به میزان ۱۸۰ میلیون ریال پرداخت می شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.
به گفته وی روستائیانی که قصد ندارند از این تسهیلات استفاده کنند نیز می توانند جهت استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.
بدلی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم با توجه به این امر، روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.
در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آنها بالای ۲۰ خانوار است و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می گیرد.
پایه چنین طرح هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد.
تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در طرح های مذکور است.
این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴٫۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵٫۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


سه + 8 =