گفت وگوي اختصاصي آرازآذربايجان//

۱۵ اسفند روز ملی مسلم دریاچه ارومیه است

۱۵ اسفند روز ملی مسلم دریاچه ارومیه است

فیروزه خاوه
گروه گزارش : معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، مسعود تجریشی اخیرا با سفر به ارومیه وحضور در نشست خبری با اصحاب رسانه از تعیین ۱۵ اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه خبر داد که قرار است در سفر معاون اول رئیس جمهور به آذربایجان غربی رسما اعلام شود .روزنامه آرازآذربایجان جهت پیگیری همین موضوع ، گفت¬وگویی اختصاصی با سیاوش سلیمانی¬پور ، دبیرکمپین روزملی دریاچه اورمیه انجام داده است.
*تعریف شما ازکمپین چیست ؟
کمپین یا پویش ( campaign ) همان فراخوان عمومی ونوعی تجمع مجازی است به¬عبارتی اعلامیه و پیام دعوت عمومی است و کمپین¬ها می¬تواننداقتصادی تبلیغاتی ،فرهنگی یا سیاسی باشند، ازنظر من به غیرازکمپین¬های سیاسی مابقی غیرامنیتی بوده وباید نگاه امنیتی را ازروی این کمپین¬ها برداشت کمپین ما هم غیرسیاسی بود وتوانستیم نشان بدهیم هرچه قدر نگاه ها براساس اعتماد متقابل باشد مشارکت مردمی از تجمعات بسمت گفت¬وگو پیش می¬رود .
*تاسیس کمپین چگونه و توسط چه کسانی انجام شد؟
تا قبل ازفعالیت کمپین روزملی دریاچه اورمیه ، هیچ تصمیم وانگیزه ای از سوی دولت برای تصویب چنین روزی وجود نداشت و حتی خود مسئولین هم درحین فعالیت کمپین به این امر، اذان داشتند و برخی هم زمان اعلام روزملی دریاچه اورمیه ، پیامک تبریک خود را به دفتر کمپین ارسال کردند . بانی اصلی کمپین »انجمن مدنیت اوجاغی « ازسازمانهای مردم نهاد با مرکزیت استان آذربایجان غربی بود که توانست با دعوت از پیشکسوتان و فعالان زیست محیطی و مدنی علاقمند به نجات دریاچه ارومیه از گوشه کنارکشور واستانهای اطراف دریاچه ، کمپین را تشکیل دهد والبته بخش مدیریت ستادی واجرایی حساس کمپین نیز به¬عهده همین انجمن قرار داشت.
*آیا کمپین از مراجع دولتی یا خصوصی هزینه¬ای دریافت کرده است؟
کمپین به هیچ¬وجه ، حتی ریالی از هیچ ارگان دولتی یا غیر دولتی کمک مالی و هزینه¬ای دریافت نکرده وتمام هزینه های لازم را انجمن مدنیت اوجاغی راسا تقبل نموده است .
*آیا کمپین¬های قبلی احیای دریاچه ارومیه در فضای مجازی موفق بوده¬اند؟
کمپین¬های دیگری هم قبلا راه اندازی شده که اعتقاد دارم تا حالا فقط دوکمپین موفق عمل کرده که ما هم دراین دوکمپین همکاری مستقیم داشتیم یکی کمپینی با هشتک #من_دریاچه_اورمیه هستم / بود که توسط دکترمحمدخزائی ودوستان با همراهی صمیمانه هنرمند بزرگوار رضا کیانیان در۲۸ مرداد۹۵ راه اندازی شد و با امضا یک میلیون هفتصد هزارنفری درپایان جهانی شد وپای سازمان ملل را بکار کشید.
دیگری باعنوان (کمپین احیاء دریاچه ارومیه نامه به رهبری بود ) که با بیش ازیکصد هزار امضا دربهمن سال ۹۶ راه اندازی شد واگر می بینیم سایر کمپینها چندان موفق نبوده اند به دلایل مختلفی مانند نامعلوم بودن یا دوربودن زمان رسیدن به هدف یاغیرممکن بودن دستیابی به هدف، حداقل درزمان کوتاه و مشخص بوده و اینگونه کمپین¬ها مخاطب را خسته می¬کند و به کمپین¬های دارای هدف وبرنامه صدمه می¬زند البته منبعد نیز هرکمپینی ،حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد می_تواند موفق باشد .
*آیا برخی کمپین¬ها تعمدا برای خسته کردن افکارعمومی تشکیل می¬شوند؟
بله دقیقا وفراتر ازآن ما در این چندسال به عینه مشاهده کردیم که بعضی عوامل با تشکیل کمپین¬هایی با عناوین مشابه افکارعمومی را بسمت دیگری منحرف کرده و مردم را ازکمپین¬ها ناامید، خسته و بی اعتماد کرده¬اند.
بعضی کمپین_های حتی تک نفره ! ندانسته وغیرعمد آب به آسیاب بدخواهان صلاح مردم و کشور می ریزند و اکثر مطالب این کمپینها کپی پیست از اخبارسایرسایت¬ها است. البته درایامی که ما کمپین روز ملی دریاچه اورمیه را راه اندازی کرده بودیم برخی باندهای تجزیه طلب وهمسو با سیاستهای معاندین کشور در امر نجات محیط زیست عناوینی شبیه کمپین ما راه اندازی کردند که درابتدای کار ما را دچار مشکل مخاطب یابی کرد .
* رمز موفقیت کمپین روزملی دریاچه اورمیه را درچه می بینید ؟
رمز موفقیت کمپین روزملی دریاچه اورمیه دروهله اول این بود که حرف تازه ای برای گفتن داشت.
- هدفش قابل وصول بود و هدف کمپین نه تنها هزینه ای برای دولت تحمیل نمی کرد بلکه بزرگترین وبهترین مشارکت مردم با دولت وبالعکس را درنجات دریاچه اورمیه ایجاد کرد.
- اینکه روش رسیدن به هدف را می¬شناختیم یعنی ازابتدا طی مذاکرات متعدد با مسئولین زیربط مانند دکترعیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست روسای ستاد احیای دریاچه اورمیه موافقت وهمراهی آنهارا جلب کردیم.
- اجازه ندادیم کمپین سیاسی جناحی یا دچار باند بازی شود و توانستیم از تمام گرایش¬های سیاسی ، قومی وفرهنگی که تابع وحدت ملی بودند و دریاچه را سیاسی نمی دیدند جلب مشارکت وهمراهی نماییم .- این امر ، مطالبه قاطبه حامیان میلیونی محیط زیست کشور، خصوصا ۱۵ میلیون هموطن ساکن اطراف دریاچه ارومیه بود.
*چرا کمپین در پی جمعاوری امضاهای میلیونی نبود؟
هرچند ذهن برخی مسئولین نا آشنا به دردها عادت دارد که درهرتجمع مجازی یا خیابانی جمعیت میلیون فریاد حق طلبی بکشند تا گوششان بشنود و این خرده فرهنگ بنوعی اپیدمی شده است اما همچنان که نامه یکصد استاد دانشگاه می¬تواند مسئولان را از ادامه یک پروسه اشتباه بازدارد و مسلما کیفیت درهرهدف و کاری نافذ تراز کمیت است.
حضو صا اساتید دانشگاهی وصدها نخبه فرهنگی واقتصادی وزیست محیطی و روسای دانشگاه ها ومراکز علمی وزیست محیطی وحمایت قاطبه مدیران ادارات زیربط احیای دریاچه ومحیط زیست و همراهی ایشان ازابتدای کمپین، به ما اجازه داد تا ازنظر کیفی جایگاه و امتیاز امضای بالای چندمیلیونی را کسب کنیم.
*واکنش کمپین به فرض محال عدم اعلام رسمی ۱۵ اسفندماه به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه چه خواهد بود ؟
بنده نیز مثل شما محال می¬دانم دولت از این اظهارنظر، مبنی برنامگذاری ۱۵ اسفند بعنوان روز ملی دریاچه اورمیه برگردد.و البته بازتاکید می¬کنم برگشتن از روز ملی که رسانه های جمعی وبین المللی وخارجی نیز آن را اعلام کرده اند غیرممکن است و دولت نیز در پی چنین غیر ممکن محالی نخواهد بود و در صورت بروز چنین اتفاق محالی، این امری با واکنش میلیونی حامیان دریاچه ارومیه مواجه خواهد شد.
*آیا ممکن است کمیسیون شورای هماهنگی عمومی که متولی نامگذاری درتقویم کشوریست با این امرمخالفت کند؟
دکترتجریشی معاون رئیس جمهور درسازمان محیط زیست ومدیر تلفیق کارگروه احیای دریاچه اورمیه قطعا ۱۵ اسفند را بدون پشتوانه کارشناسانه اعلام نکرده اند و به بنده ازسوی همین مسئولین اظهارشده که این روز براساس تصمیمات کلیه کارشناسان زیربط بوده است.
مخالفت با ۱۵ اسفندکه رسانه ای وملی شده غیر ممکن است و ما نیز از ابتدا خواهان ثبت ۵ ژوئن (اولین روزجهانی محیط زیست ) مصادف با اولین روز هفته محیط زیست کشور ، بنام روز ملی دریاچه ارومیه بودیم وهیچگونه توجیه منطقی برای تغییراین خواسته وجود ندارد و البته هیچ گونه مخالفتی از سوی مسئولان ابراز نشده است . ازنظر کمپین و هموطنان، ۱۵ اسفند هرسال روزملی دریاچه اورمیه است که همه ساله با برنامه های متنوع زیست محیطی گرامی داشته خواهد شد .
*سخن پایانی
بنده قدردانی خود را به نمایندگی از طرف تمامی دست اندرکاران کمپین ازتک تک شرکت کنندگان درکمپین ، علی¬الخصوص مدیران شجاع و دلسوز، فرهیختگان ونخبگانی که با حضور شان به کمپین، اعتبار معنوی بخشیدند ازصمیم قلب اعلام داشته و درخواست می¬کنم همچنان با صدوربیانیه های حقیقی وحقوقی بر گرامی داشت ۱۵ اسفند به عنوان روزملی دریاچه اورمیه، بیفزایند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱:۲۲ ب.ظ

دیدگاه


− 2 = سه