- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

۱۴۱ هزار تن گندم در آذربایجان غربی خریداری شد

Posted By admin On تیر ۲۴, ۱۳۹۷ @ ۱۰:۱۹ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آرازآذربایجان- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۱۴۱ هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال طی سال زراعی جاری از کشاورزان در شهرستان های مختلف استان خریداری شده است.
اسمعیل کریم زاده افزود: تاکنون ۲۳ درصد از بهای گندم خریداری شده از زارعان پرداخت شده و جهاد کشاورزی استان پیگیر پرداخت بقیه طلب کشاورزان است.
وی ادامه داد: میزان خرید در مدت زمان مشابه سال گذشته ۹۰ هزار تن بوده که با رشد ۵۱ هزار تنی در سال جاری مواجه شده است.
وی بیان کرد: ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی گندم استان به کشت گندم دیم و ۹۵ هزار هکتار گندم آبی اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود تا ۶۳۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری شود.
کریم زاده افزود: تعداد مراکز خرید گندم استاندارد بهداشتی مجهز به باسکول نزدیک به ۶۰ مرکز بوده که ۳۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی و ۲۷ مرکز خرید متعلق به شرکت غله و خدمات بازرگانی است.
وی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیر مفید حداکثر تا ۲ درصد سن زدگی و رطوبت ۱۲ درصد، ۱۳ هزار ریال تعیین شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: این استان با وجود کشت سنتی در بخش تولید گندم جزو ۱۰ استان برتر است و می توان با بکارگیری فناوری های نوین در مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم به نتایج مطلوب تری در بهره وری دست یافت.
وی گفت: بزرگترین گندمزارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد.
خرید تضمینی گندم تا اواخر شهریور سال جاری در استان ادامه دارد.
سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری می شود و سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری حدود ۳۶۸ هزار هکتار است.
آذربایجان غربی دارای ۷۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که ۵۰ درصد آن سالانه به کشت گندم اختصاص می یابد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/141-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d9%86-%da%af%d9%86%d8%af%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.