۱۲ هزارنفر از آذربایجان غربی در راه کربلا

۱۲ هزارنفر از آذربایجان غربی در راه کربلا

گروه گزارش:بیش از ۱۲ هزار نفر از مردم آذربایجان غربی هم پای مردم سراسر کشور برای حضور در همایش عظیم تمرین عاشقی، اربعین حسینی با پای پیاده راهی کربلا شده‌اند. زائران اربعین حسینی از سراسر استان آذربایجان غربی برای حضور مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) شرکت کرده و با برگزاری آیین‌های روضه خوانی و سینه زنی سوگواری خواهند کرد.
امسال استانداران چهار استان آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و اردبیل قبول کرده‌اند که چهار موکب در مرزهای خروجی زائران ایرانی احداث کرده و خدمات رسانی به زائران را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.مدیرکل حج و زیارت استان آذربایجان غربی در خصوص اقدامات استان برای حضور زائران کربلا گفت: ۱۳ هزار نفر از استان با دادن گذرنامه به دفاتر خدماتی و زیارتی استان اقدام به اخذ روادید برای پیاده‌روی کربلا کرده‌اند.محمد باقر ندیری با اشاره به اینکه این افراد با دادن گذرنامه به دفاتر خدماتی و زیارتی استان اقدام به اخذ روادید برای پیاده روی کربلا کرده‌اند اظهارداشت: تاکنون روادید ۹۰ درصد این افراد آماده و ۱۰ درصد دیگر نیز بزودی آماده می‌شود.
وی در خصوص دلایل تأخیر در صدور روایداد زائران کربلا در استان عنوان کرد: متاسفانه یکی از دلایلی که موجب صدور روایدها شد و نارضایتی مردم را نیز در پی داشت بی توجهی کنسولگری عراق به تاریخ‌های اعزام ایرانی بود که با رایزنی این موضوع برطرف شده است.
*زائران کربلای آذربایجان غربی از مرز مهران اعزام می شوند
ندیری ادامه داد: مرز خروجی زائران آذربایجان‌غربی، به علت نزدیکی و امنیت بیشتر مرز مهران در نظر گرفته شده است ولی مانعی نیز برای خروج از سایر مرزهای برای زائران استان ما وجود ندارد.وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰ درصد از زائران آذربایجان‌غربی وارد خاک عراق شده‌اند گفت: در حال حاضر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر زائران ایرانی اهل آذربایجان غربی از مرزهای کشور خارج و وارد خاک عراق شده‌اند.مدیرکل حج و زیارت آذربایجان‌غربی عنوان کرد: زمان خروج زائران ایرانی از مرزها تا هشت آذر ماه تعیین شده اما پیش بینی می‌شود خروج زائران آذربایجان‌غربی تا شش آذر ماه پایان یابد.
ندیری با اشاره به اینکه مشکلی در استفاده از وسایل نقلیه در خارج از مرزهای ایرانی وجود ندارد اظهار داشت: عملیات بازگشت نیز از ظهر اربعین حسینی آغاز و سرویس‌هایی برای بازگشت زائران از مرزها نیز تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه سه روز پس از اربعین حسینی موکب‌های ایرانی در مسیرهای بازگشت با ارائه خدمات به زائران کار خود ادامه می‌دهند گفت: موکب‌هایی مزین به نام‌های امام رضا (ع) و امام حسن (ع) در بین راه‌ها حضور دارند که متعلق به ایرانیان بوده و لازم است که ایرانیان نیز در دریافت مواد آشامیدنی و غذایی از موکب‌ها به شناسنامه دار بودن و معتبر بودن آنان دقت کنند.وی با تاکید بر اینکه بهتر است زائران ایرانی بدون شناخت قبلی از افراد وارد منزل آنان نشوند افزود: اگر مجبور یا علاقه‌مند به حضور در منازل عراقی‌ها شدند بهتر است به صورت دسته جمعی و بیش از ? نفر باشند.ندیری گفت: با توجه به اینکه ممکن است در زمان بازگشت در سرویس ایاب و ذهاب مشکلاتی پیش آید لازم است که زائران پول و مواد خوراکی فسادناپذیر به همراه خود داشته باشند.
*۳۰ درصد زائران ایرانی از مرزهای شلمچه و مهران وارد عراق می‌شوند
مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی نیز در خصوص خدمات رسانی به زائران کربلای حسینی گفت: بیش از ۳۰ درصد زائران ایرانی از مرزهای شلمچه، مهران و چزابه وارد عراق می‌شوند.
امیرعباس جعفری با بیان اینکه از سال گذشته در کشور ما پیاده روی به خاک عراق انجام می‌گیرد و در سال گذشته حدود دو میلیون نفر برای زیارت حرم مطهر امام‌حسین (ع) با پای پیاده به سوی کربلا رفتند عنوان کرد: امسال بیش از ۳۰ درصد زائران ایرانی از مرزهای شلمچه مهران و چزابه خارج و وارد خاک عراق می‌شوند.
نماینده استانداری آذربایجان غربی در ستاد اربعین حسینی افزود: استانداران چهار استان آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و اردبیل قبول کرده‌اند که چهار موکب در مرزهای خروجی زائران ایرانی احداث کرده و خدمات‌رسانی به زائران را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
وی گفت: موضوع پیاده‌روی در اربعین حسینی از دو بعد معنوی، اجتماعی و فرهنگی برای کشور ما بسیار ارزشمند است چرا که این پیاده‌روی نمایشی از قدرت اسلامی مسلمانان است.
جعفری با بیان اینکه تاکنون ۲۰ میلیون تومان کمک مردمی برای زائران جمع آوری شده است اعلام کرد: آذربایجان غربی در سه راهیه “بتائیه” یک موکب احداث کرده و در سه وعده غذایی برای ۳ هزار نفر از زائران به مدت ۱۵ روز خدمات‌رسانی می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار داشت: ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی، کره مربا و عسل به تعداد ۲۰ هزار نفر و برنج به مقدار ۸ تن جزئی از اقدامات انجام گرفته برای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران حسینی است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = بیست هشت