۱۱ درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد

۱۱ درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد

مهناز رنجه بازو
گروه گزارش : ۱۱ درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد و با توجه به ظرفیت قابل توجه استان در حوزه ترانزیت باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و نسبت به تقویت آن اقدام شود.
به گزارش آراز آذربایجان، صنعت حمل و نقل در اقتصاد نقش به سزایی ایفا می کند و به عنوان یکی از اصلی ترین شاخصه های توسعه کشورها مطرح است در این راستا هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری فرصتی مغتنم برای نگاه ویژه به حمل و نقل جاده‌ای محسوب می شود.
در حال حاضر صنعت حمل و نقل نسبت به سال های گذشته رشد قابل توجهی را نشان می_دهد ولی عمده جابجایی کشور توسط سیستم حمل و نقل جاده ای می باشد این در حالی است که عمدتا در کشورهای پیشرفته حمل و نقل ریلی سهم به سزایی دارد در این راستا ارتقای سهم حمل و نقل ریلی درجابجایی بار ضروری به نظر می رسد.
*بیش از ۹۰ درصد جابجایی کشور توسط سیستم حمل و نقل جاده ای
معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: بیش از ۹۰درصد جابجایی ها در کشور از طریق سیستم حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد این در حالی است که در کشورهای پیشرفته حمل و نقل ریلی سهم به سزایی دارد که نشان می دهد سهم حمل و نقل ریلی کشور درجابجایی بار ضعیف است.
داوود کشاورزیان در مراسم گرامیداشتی که به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در سالن اجتماعات شرکت برق برگزار شد اظهار کرد: آذربایجان غربی از لحاظ حمل و نقل و نیز نگهداری راه ها از استان های مهم به شمار می رود.
وی با بیان اینکه پنج پایانه مرزی فعال در استان با سه کشور همسایه در ارتباط بوده، ادامه داد: سازمان در چند سال اخیر اعتباراتی را برای احداث پایانه های استان هزینه کرده و در حال حاضر بجز پلدشت در چهار پایانه استان پروژه_های عمرانی در دست اجراست و امید است با تکمیل پروژه های در دست اجرا فعالیت پایانه های مرزی استان رونق بیشتری بگیرد.
معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور متذکر شد: تعداد زیادی از شرکت های بین المللی در بخش مسافر و کالا در استان آذربایجان غربی فعال بوده در این راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توجه ویژه ایی به این استان دارد.
وی با بیان اینکه با محدودیت های اعتباری در بودجه مواجه بوده، خواستار شد: در بخش نگهداری راههای ارتباطی با وجود تلاشهای که در دولت و مجموعه راهداری و حمل ونقل جاده ای صورت می گیرد با محدودیت های اعتباری مواجه بوده که از نمایندگان مجلس در خواست داریم عنایت بیشتری به بخش راهداری کشور دربررسی بودجه سال ۱۳۹۷ و تصویب آن داشته باشند.
کشاورزیان به ابلاغ آیین نامه تاسیس شرکت حمل و نقل کالا اشاره و اعلام کرد: با درخواست انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل کالا و باوجود تعلیق شش ماهه ابلاغ آیین نامه تاسیس شرکت حمل ونقل کالا اخیرا درسال۹۶این آیین نامه ابلاغ شد که شرایط تاسیس تعاونی متناسب باساختار تعاونی وارائه تاسیسات به صورت استیجاری به عنوان دو نکته اصلی آیین نامه جدید مطرح است.
وی ابلاغ آیین نامه جدید تاسیس شرکت های حمل ونقلی، ساماندهی چارت سازمانی بهسازی راهدارخانه ها و تجهیز و نوسازی ماشین آلات راهدارخانه های کشور را از دیگر اقدامات دست اجرا عنوان کرد و ادامه داد: طی چهار سال اخیر دستور خلاف آیین نامه صادر نشده است.
این مسئول سازمان دهی اداره کل و شهرستان_ها را از جمله اقدامات بعد از ادغام راهداری با سازمان حمل و نقل اعلام و در پایان خاطرنشان کرد: در ارتباط با نوسازی ناوگان راهداری براساس توافق های که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده بزودی در قالب طرحی مشترک نسبت به تجهیز و نوسازی ماشین های راهداری اقدام می شود.
*نقش توسعه سیستم حمل و نقل هوشمند در ارتقای قابلیت مدیریتی محورهای مواصلاتی استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: توسعه سیستم حمل و نقل هوشمند در امنیت و پویایی حمل و نقل استان نقش به سزایی ایفا می کند.
عبدالحسین علی اکبری در این مراسم به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت حمل و نقل جاده ای و راهداری پرداخت و اظهار داشت: طی هشت ماه سال جاری ۷٫۵ میلیون تن انواع محصولات بوده که با ۵۷۱ هزار سفر انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از دو درصد افزایش برخوردار است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۶۹ شرکت در بخش حمل و نقل کالای داخلی فعالیت داشته، افزود: ۳۲ هزار راننده حرفه ای در استان فعال بوده و نزدیک به ۱۶ هزار دستگاه انواع کامیون در استان فعالیت دارد.
وی به تعداد رانندگان در بخش حمل و نقل مسافر اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد رانندگان فعال ۴ هزار و ۳۰۰ نفر بوده و تعداد ناوگان حمل و نقل مسافر در استان ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع اتوبوس، مینی بوس و سواری است.علی اکبری سیستم حمل و نقل هوشمند را مهمترین بخش حمل ونقل عنوان کرد و یادآور شد: طی هشت ماهه سال جاری ۸۸دستگاه ترددشمار برای ارسال اطلاعات به صورت آنلاین به مدیریت راهها در وسایل نقلیه نصب شده است.
وی از نصب ۴۰ دستگاه دوربین نظارتی تصویری درجاده های استان و بهره برداری از ۲۵سامانه هوشمند پلاک خوان تا کنون خبر داد و اضافه کرد: ۲۱سامانه هوشمند پلاک خوان دیگر در حال ساخت و ۴۹سامانه نیز در حال پی گیری و استعلام است و نصب دوربین های نظارت تصویری قابلیت مدیریتی به استان می دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی به تعداد مسافرین از پایانه های وجاده های استان اشاره و اعلام کرد: هشت ماهه امسال ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جاده های استان تردد کردند که نسبت به سال گذشته از ۱۰ درصد افزایش مسافر برخوردار است.
علی اکبری اعلام کرد: ۸۰۰ نفر از کارکنان راهداری در طرح زمستانی که از ۱۵ آذر تا ۱۵ فروردین اجرا می شود فعالیت داشته و همکاران راهداری در طول طرح زمستانی در ۶۵۰ کیلومتر از گردنه های برف گیر و مهم استان مستقر می شوند.
*ضرورت تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل آذربایجان غربی
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد تدابیری در راستای تجهیز و و نوسازی ناوگان حمل و نقل استان اتخاذ شود.
هادی بهادری نیز در این مراسم تصریح کرد: ارومیه قطب حمل و نقل و ترانزیت کشور بوده و آذربایجان غربی در صنعت حمل و نقل کشور نقش به سزایی دارد به طوری که ایران با هفت کشور مرز داشته و چهار مرز به نوعی با آذربایجان غربی متصل است.
وی با بیان اینکه بالای ۵۰ درصد از مرزهای زمینی کشور متعلق به مرزهای آذربایجان غربی بوده، افزود: اکثر کریدور های بین المللی ترانزیتی از استان آذربایجان غربی می گذرد که کریدور شمال- جنوب و شرق – غرب از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و نقش محوری ایفا می کند.بهادری با بیان اینکه کریدورمنطقه ۸ در مناطق ارومیه، میاندوآب و بوکان با نواقصی همراه است، متذکر شد: کریدور تبریز – مرسین که بیشترین مسیر حمل بارها از این مسیر به ترکیه و مدیترانه است که باید سریعا به بهره_برداری برسد و تکمیل و تجهیز این کریدورها حائز اهمیت است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل آذربایجان غربی تاکید کرد و افزود: انبار ماشین آلات غیرقابل استفاده و فرسوده ای که به خواب رفته و از تعداد ۷۰ دستگاه ماشین آلات راهداری بیش از ۴۰ دستگاه فرسوده است.
وی یادآور شد: در گذشته ۷۰ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده بود که در حال حاضر با توجه به اقدامات صورت گرفته به ۴۰ نقطه حادثه خیز کاهش یافته که باید نسبت به اصلاح و رفع این نقاط نیز اقدام شود چراکه تاثیر تصادفات ناشی از آن قابل توجه است.
*۱۱ درصد ترانزیت کشور از آذربایجان_غربی صورت می گیرد
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت مرزی بودن استان تاکید کرد و گفت: ۱۱ درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد.
تقی کهوریان ضمن تبریک هفته حمل و نقل در این مراسم، ابراز داشت: یکی از اساسی ترین موضوعات مطرح در استان، آذربایجان غربی از انزوای جغرافیایی رنج می برد و دلیل آن این است که شبکه حمل و نقل استان تکمیل نشده است.
وی خاطرنشان کرد: راه آهن ارومیه بعد از چندین سال از آغاز پروژه به عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم آذربایجان غربی مطرح بوده و به نوعی مردم از تکمیل این پروژه ناامید شده بودند که طی دو سال اخیر با تسریع در اقدامات اجرایی پروژه برنامه ریزی شده تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار گیرد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توسعه حمل و نقل هوایی، ابراز امیداوری کرد: امید است در راستای توسعه شبکه حمل و نقل هوایی اقدامات به سمت تکمیل شدن زیرساخت های استان سوق یابد.
وی بر ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز استان تاکید و بیان کرد: نصب دوربین های کنترل سرعت و تقویت روشنایی محورها در نقاط مختلف استان، نصب چراغ های چشمک زن در نقاط حادثه خیز و رفع و آشکارسازی نقاط حادثه خیز استان باید مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، نادر قاضی پور نیز در این مراسم با بیان اینکه ۱۹ الی ۳۲ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند، ابراز داشت: ضرورت دارد تلاش شبانه روزی برای کاهش تصادفات جاده ای صورت گیرد.
شایان ذکر است در این مراسم از کارکنان ،رانندگان و راهداران نمونه نیز با اهدای لوح و هدایا تقدیر و قدر دانی شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = سیزده