رئيس اداره نظارت بر حيات وحش حفاظت محيط زيست استان:

۱۰ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه ماندگار شدند

۱۰ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه ماندگار شدند

گروه خبر:رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: حدود ۱۰ هزار قطعه فلامینگو با وجود شرایط مناسب زیستی در پارک ملی دریاچه ارومیه ماندگار شدند و مهاجرت نکردند.
امید یوسفی افزود: این فلامینگوها پیش تر به آفریقای جنوبی و حاشیه های خلیج فارس مهاجرت می کردند اما هم اکنون به دلیل شرایط مناسب زیستی و وجود تغذیه مناسب در استان ماندگار شدند. وی با بیان اینکه این پرندگان در اغلب مناطق پارک ملی پراکنده هستند، ادامه داد: این فلامینگوها به علت عمق بیشتر و شیرینی آب در نواحی جنوبی دریاچه و در مصب رودخانه_های منتهی به دریاچه فرود می آیند. وی حضور فلامینگوها در مصب رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه در سال جاری را چشمگیر عنوان و اظهار کرد: پارک ملی دریاچه ارومیه در فصل بهار با حضور این پرندگان جلوه خاصی به خود گرفته است. رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان_غربی گفت: گزارش هایی مبنی بر تردد فلامینگوها در بین پارک ملی و تالاب های اقماری دریاچه ارومیه به دلیل وجود آب در این نواحی کسب شده است. وی اضافه کرد: تالابهای جنوب آذربایجان غربی و به ویژه تالاب حسنلو و تالاب کانی برازان به علت وجود شرایط امن غذایی برای این پرندگان مکان مناسبی برای زندگی و تردد آنهاست. وی با تاکید بر اینکه فلامینگوها جزو تنوع زیستی پارک ملی دریاچه ارومیه محسوب می شوند، ادامه داد: پیش از بروز خشکسالی در دریاچه ارومیه سالانه حضور صدها هزار قطعه از این پرنده در این منطقه ثبت شده است. به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز، گردنی بلند و و بدنی بسیار کشیده بوده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی دارد؛ این پرنده دوست داشتنی به آرامی راه می_رود و با فرو بردن سر و منقار خود در آب کم عمق، تغذیه می کند. فلامینگوها که به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می کنند، از ۹۰ سانتیمتر تا یک و نیم متر بلندی دارند و تغذیه آنان در بیشتر موراد از محلح حلزون و گیاهان آبی تامین می شود. بحران آبی دریاچه ارومیه در سال های اخیر اکثر فلامینگوها را به تالاب های اقماری این دریاچه کشانده است. این در حالیست که مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به چهار سال گذشته به رغم کاهش بارش ها افزایش ۹۰ سانتیمتری داشته که موجب افزایش بیش از سه برابری پهنه آبی آن شده است.پرویز آراسته با بیان اینکه میزان بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۲۸ درصد کاهش نسبت به پارسال مواجه است، افزود: با وجود این کاهش، مساحت این عرصه آبی از ۷۳۰ کیلومتر مربع در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۶۳ کیلومتر مربع رسیده که این امر باعث شده دریاچه ارومیه هم اکنون ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون متر مکعب آب داشته باشد. وی با اشاره به طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه که در حوزه محیط زیست انجام شده است، اضافه کرد: کاشت درختان گز و قره داغ در حاشیه دریاچه ارومیه در ۴۸۰ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در راستای تثبیت شن های روان از جمله طرح های اجرایی بوده است.وی با بیان اینکه افزایش عرصه آبی دریاچه ارومیه موجب کاهش ریزگردها می شود، اظهار کرد: در همین راستا مالچ پاشی بیولوژیکی در سطح ۴۵ هکتار محدوده جبل کندی ارومیه در حاشیه دریاچه انجام شده است.
وی درباره تامین آب حیات وحش دریاچه ارومیه که از وظایف اداره کل محیط زیست به شمار می رود، گفت: سطوح آبگیری در جزایر پارک ملی احداث شده و آب حاصل از باران در مخزن های آب در سطح جزایر دریاچه جمع آوری می شود و به مصرف حیات وحش می_رسد.مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: در زمینه حفاظت فیزیکی دریاچه ارومیه نیز با همکاری بسیج سازندگی سپاه شهدای استان ۲۹۰ کیلومتر از پیرامون دریاچه ارومیه از سلماس تا بناب قرق شده که افزایش پوشش گیاهی را به دنبال داشته است.دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور جهان بوده که در ۲ دهه گذشته با بحران شدید آبی مواجه شده است.
بررسی کارشناسان آب و محیط زیست بیانگر این نکته است که مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی به خوبی انجام نشده و کشاورزی سنتی از مهمترین علل بروز مشکل کم آبی در دریاچه بوده است.در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم که توجه به حفاظت محیط زیست جزو مهمترین برنامه ها قرار گرفت، مصوبات ۲۶ گانه ای به تصویب رسید تا این زیست بوم ارزشمند از خطر نابودی نجات یابد.
این مصوبات سپس به ۴۰ مصوبه افزایش یافت و هم اکنون ستاد احیا در سطح ملی و استانی در حال اجرای این مصوبات است.مصوبات انجام شده در راستای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه در حال انجام بوده و به نحو مطلوب در صورت تخصیص به موقع اعتبارات در حال پیشرفت است.تراز اکولوژیک یا میانگین آب این دریاچه ۱۲۷۴٫۱۰ سانتیمتر از سطح آبهای آزاد است که هم اکنون علی رغم افزایش پهنه آبی آن حدود سه متر با این تراز فاصله دارد.دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال_های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده و ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه ۲٫۵ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.همچنین رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از جوجه آوری پرندگان در تالاب بین المللی کانی برازان خبر داد. کامران حسینی گفت: وضعیت مطلوب، تغذیه مناسب، امنیت و آرامشی در تالاب کانی برازان به عنوان یکی از زیستگاههای مهم تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی جلوه زیبایی به تالاب بخشیده است.
وی افزود: در میان پرندگان، گونه‌های نادر، حمایت شده و در معرض خطر انقراض مانند اردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی خروس کولی سینه سیاه، باکلان کوچک مشاهده شده که این موضوع اهمیت زیستگاه کانی برازان را از نظر زادآوری گونه‌های حائز اهمیت ملی و بین المللی بیش از پیش نشان می‌دهد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: تالاب زیبا و شگفت انگیزکانی برازان با مساحت ۹۲۷ هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب پارک ملی دریاچه ارومیه و از با ارزش‌ترین زیستگاههای انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 7 =