۹۰ درصد کانون ایجاد ریزگردها در دریاچه ارومیه مهار شد

۹۰ درصد کانون ایجاد ریزگردها در دریاچه ارومیه مهار شد

آراز آذربایجان – مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از مهار ۹۰ درصدی کانون های ایجاد ریزگردها به خصوص ریزگردهای نمکی در دریاچه ارومیه خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد سرخوش صبح سه شنبه در وبینار تخصصی روش‌های جمع‌آوری هرزآب‌ها، آب‌های نامتعارف و پساب‌ها در راستای احیای دریاچه ارومیه، افزود: در سال ۱۳۹۳ و قبل از آغاز اقدامات اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مساحتی به وسعت تقریبی ۱۰۰ هزار هکتار به دلیل عقب نشینی آب دریاچه ارومیه از اراضی حساس به فرسایش بادی محسوب می‌شد.
وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات تخصصی ستاد احیا در کنترل نقاط بحرانی ریزگردها، افزایش ۵۰ درصدی وسعت دریاچه ارومیه و هشت برابری میزان آب آن سبب شد تا بسیاری از اراضی مستعد فرسایش بادی به حالت عادی و سفید بازگردند.
سرخوش تاکید کرد: با اجرای طرح‌های عظیم مقابله با ریزگردهای نمکی، ۹۰ درصد از کانون‌های ایجاد ریزگردها مهار شده و نگرانی‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه برطرف شده که طی سال‌های آتی این نگرانی‌ها کمتر و کمتر نیز خواهد شد.
سالانه ۵۲ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه هدایت می‌شود
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۷۳ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با کانون‌های بحرانی ریزگردهای نمکی در دریاچه ارومیه مصوب شده است، عنوان کرد: تمامی کانون‌های بحرانی گرد و غبار نمکی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تحت کنترل است.
سرخوش در ادامه با بیان اینکه با اتمام شبکه و تصفیه خانه فاضلاب ارومیه، بخش عظیمی از مشکلات زیست محیطی منطقه بویژه دریاچه ارومیه حل خواهد شد، افزود: امسال کل پروژه تصفیه خانه ارومیه، خط انتقال پساب، ۲ مدول و ساختمان‌های جانبی به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح این پروژه سالانه ۵۲ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده مستقیم به دریاچه هدایت خواهد شد.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۳ عدم رعایت حق آبه دریاچه ارومیه، عدم مدیریت آب، هدایت نشدن رواناب‌ها به سمت دریاچه ارومیه و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم، سالانه حدود ۴۰ سانتی متر از تراز دریاچه کاهش کاسته می‌شد.
وی یادآور شد: با اجرای پروژه‌های ملی نجات دریاچه ارومیه از جمله احداث سردهنه ها و دایک های حفاظتی و لایروبی رودخانه‌ها، و اصلاح شیب منفی به وجود آمده بر اثر سیلاب‌ها، از پخش شدن رواناب‌ها پیگیری شده و رواناب‌ها با حداقل هدر رفت به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه هم اکنون وسعت دریاچه به بیش از ۲ هزار و ۷۸۵ کیلومتر مربع رسیده گفت: این میزان نسبت به کمترین حجم ثبت‌شده در سال ۹۳ بیش از صد درصد افزایش یافته است.
طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی تا پایان امسال و توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود
سرخوش با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۴ سانتی‌متر رسیده است، اظهار کرد: اقدامات دولت از سال ۹۳ در احیای نگین آبی آذربایجان سبب شده تا تراز آن نسبت به کمترین میزان ثبت شده بیش از یک متر و ۲۰ سانتی‌متر افزایش یابد.
وی در رابطه با میزان آب دریاچه ارومیه نیز گفت: حجم آب نگین آبی آذربایجان نیز از مرز ۳ میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب گذشته که نسبت به سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیا بیش از ۵ برابر برابر افزایش یافته است.
سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی تا پایان امسال و توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و میزان تبخیر آب آن در فصل گرما سبب کاهش تراز آن می‌شود، گفت: طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب جبران میزان تبخیری این دریاچه شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه تراز آن حدود یک متر افزایش یابد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۶ ب.ظ

دیدگاه


+ 1 = دو