- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

۸۰ درصد فرش آذربایجان‌غربی قابلیت صادرات دارد

Posted By admin On مرداد ۲, ۱۳۹۸ @ ۱۲:۱۵ ب.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آرازآذربایجان- سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: سالانه بین ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود و ۸۰ درصد از آن‌ها قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد.
محمد دهقان با اشاره به اینکه از این میزان تولید سالانه ۲۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر می شود، اضافه کرد: این صادرات به کشورهایی همچون آمریکای شمالی، آلمان، ایتالیا، نروژ و دیگر کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و ترکیه انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در این استان ۲۳۰ کارگاه غیرمتمرکز و ۶ کارگاه متمرکز وجود دارد، اظهار داشت: در این استان تعداد ۷۲ هزار و ۳۲۱ بافنده وجود دارد و شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان به شمار می رود؛ در کنار آن‌ها فرش‌بافی در شهرستان‌های بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی تعداد فعالان در بخش صنعت فرش این استان را ۷۲ هزار بافنده عنوان کرد و گفت: ثبت ملی و جهانی فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی نشان دهنده اهمیت و قدمت صنعت فرش در استان است.
«دهقان» راه‌اندازی خوشه فرش دستباف را از راهکارهای توسعه فعالیت صنعت فرش و نیز صادرات این محصول عنوان کرد و افزود: باتوجه به توانمندی استان در تولید فرش دستباف راه‌اندازی خوشه فرش می‌تواند راه را برای توسعه هرچه بهتر حوزه فرش فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه طی ماه‌های گذشته تفاهم‌نامه مرکز ملی فرش ایران و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک آذربایجان‌غربی امضا شده است اظهار داشت: در آینده نزدیک شاهد تحول بنیادی در تولید و کمک به صادرات فرش دستباف خواهیم بود.
وی همچنین ادامه داد: طبق آخرین آمار تاکنون ۱۵ هزار نفر از قالیبافان استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند و باقی افراد اغلب بیمه روستایی هستند و سازمان تأمین اجتماعی به علت نداشتن بودجه از پوشش این قالیبافان معذور است؛ طبق تفاهم‌نامه امضا شده بین صندوق بیمه روستایی و عشایری بقیه افراد نیز از طریق این صندوق بیمه خواهند شد.
وی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌های ویژه فرش، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین تداوم اجرای طرح فروش اقساطی فرش دستباف از برنامه‌های سازمان در سال جاری است.
ده‌ها هزار نفر در آذربایجان غربی از محل فرش ارتزاق می‌کنند که این امر نشان‌دهنده جایگاه این هنر – صنعت در اقتصاد این استان است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%db%b8%db%b0-%d8%af%d8%b1%d8%b5%d8%af-%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%ba%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%aa-%d8%b5%d8%a7%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.