۸۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی امسال مرمت و احیا می شود

۸۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی امسال مرمت و احیا می شود

آراز آذربایجان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت و احیای ۸۰ بنای تاریخی در استان خبر داد.
جلیل جباری با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی در استان وجود دارد که ۲۲۷ مورد از این آثار شامل پل‌ها، بناها، خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی نیازمند عملیات مرمتی و ادامه دار است، افزود: امسال ۸۰ بنای تاریخی مرمت و احیا می‌شود.
وی ادامه داد: از این تعداد دو بنای تاریخی مدرسه ۲۲ بهمن و ساختمان اربابی دیزج سیاوس توسط دو دستگاه اجرایی مرمت و بازسازی شده است، که پس از تجهیز به عنوان موزه مدرسه و موزه بانک بزودی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
جباری با اشاره به اینکه سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و صیانت از بناها لازم است، افزود: اکنون بنای تاریخی قلعه جوق، شهربانی ماکو و کلیسای سفید مراکان، در شهرستان خوی کاروانسرای دره خان، در پلدشت سد پناه کندی، در تکاب حمام تاریخی روستای یورقون آغاج و دور باش، خانه اربابی این روستا، بقعه یعقوب انصاری، ساختمان صدا و سیمای ارومیه، مسجد قره آغاج و وکیل باشی، مدرسه رازی و قلعه بردوک و سد جمال اباد در انتظار مرمت اضطراری هستند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از اجرای ۶۰ طرح سرمایه‌گذاری با اعتبار دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در استان خبرداد و گفت: با بهره‌برداری از ۶۰ طرح سرمایه‌گذاری در حال اجرا در استان دو هزار تخت اقامتی به تعداد تخت‌های استان اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه رویکرد این اداره‌کل حمایت از ایجاد تأسیسات مدرن گردشگری مانند تله‌کابین و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آبی است افزود: میراث‌فرهنگی با تسهیل روند صدور مجوزهای لازم و پرداخت تسهیلات در حد توان سعی می‌کند با جذب سرمایه‌گذار از ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری حمایت کند
جباری تصریح کرد: هر چقدر تعداد مراکز تفریحی، گردشگری، اقامتی در استان افزایش پیدا کند به همان میزان، ماندگاری و تعداد روزهای اقامت مسافران در استان افزایش خواهد یافت.
کاهش ۸۰ درصدی گردشگران آذربایجان غربی به دلیل شیوع ویروس کرونا
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل جذب گردشگر ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری است، ادامه داد: در حالت کلی ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری به طور مستقیم وظیفه این اداره‌کل نیست بلکه شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های مربوطه باید برای ایجاد این مراکز برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند
جباری با اشاره به اینکه طبق آخرین آمارها که پیش از کرونا جمع‌آوری شده در سطح کشور نزدیک به ۷۰ درصد گردشگری کشور از نوع داخلی بوده و این آمار برای آذربایجان غربی نیز صدق می‌کند افزود: پیش از شیوع کرونا، روند سفر به استان صعودی بوده و تعداد گردشگران در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ چندین برابر شده بود
وی ادامه داد: این استقبال گردشگران از سفر به آذربایجان غربی به گونه‌ای بود که ضریب اشغال هتل‌های استان به طور میانگین ۷۰ درصد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی گردشگران طی سالجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: امسال ضریب اشغال هتل‌های استان ۱۰ الی ۱۵ درصد بود.
آذربایجان غربی هزار و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی‌برازان مهاباد، سه‌گنبد ارومیه، کاخ‌موزه و عمارت کلاه‌فرنگی ماکو، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم‌شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.
تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان ایجاد شده است، افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان هم‌اکنون نگهداری می‌شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 9