۷۰۰۰ هکتار به ذخیره گاه های جنگلی آذربایجان غربی افزوده شد

۷۰۰۰ هکتار به ذخیره گاه های جنگلی آذربایجان غربی افزوده شد

آراز آذربایجان– مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در طول ۹ ماه گذشته سالجاری ۷ هزار هکتار به ذخیره گاه های ژنتیکی جنگلی استان اضافه شده است.
هادی قاسمی با اشاره تا کنون بیش از ۱۱ هزار و ۱۱۵ هکتار ذخیره گاه جنگلی در استان شناسایی و ایجاد شده است، افزود: امسال ۷ هزار هکتار دیگر به این مساحت اضافه شده که نشان دهنده ظرفیت استان در این حوزه است.
وی با بیان اینکه از این میزان ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان ارومیه، یک هزار و ۶۴۰ هکتار در شهرستان چالدران و یک هزار و ۴۱۴ هکتار نیز در چایپاره شناسایی و به ظرفیت ذخیره گاه جنگلی استان افزوده شده است، اضافه کرد: گونه‌های گون، بنه، سرو کوهی از مهمترین ذخیره گاه‌های ژنتیکی در بخش جنگلی استان به شمار می‌رود.
قاسمی حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مهار سیل و حفظ گونه‌های مهم ژنتیکی در بخش جنگل از مهمترین مزایای این طرح برشمرد و ادامه داد: در صورت توجه و توسعه این طرح و نیاز کشورهای همسایه به این ذخیره گاه‌های ژنتیکی می‌توان ارزآوری خوبی نیز از این محل عاید استان و منطقه کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه گونه‌های اصلی موجود در سطح ذخیرگاه‌های جنگلی استان شامل اورس، بادام کوهی، گلابی وحشی، گردوی جنگلی و بنه (پسته وحشی) است، عنوان کرد: وضعیت زادآوری طبیعی در سطح این ذخیره گاه‌ها در حد مطلوب است و امیدوار هستیم تا با تداوم روند کنونی شاهد ایجاد میزان قابل توجهی ذخیره در گونه‌های کمیاب در آذربایجان غربی باشیم.
قاسمی خاطرنشان کرد: این استان در منطقه رویشگاهی زاگرس شمالی واقع شده و در این راستا مناطقی از رویشگاه‌های طبیعی که مشمول ماده یک قانون حفاظت و حمایت بوده، شناسایی و اقدام‌های حفاظتی و حمایتی از جمله محصور کردن رویشگاه و به کارگیری قرقبان و غنی سازی با بذر در آن انجام شده است.
آذربایجان غربی بیش از ۱۰۱ هزار هکتار جنگل در مناطق جنوبی نظیر پیرانشهر و سردشت دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


9 × = نُه