۵ اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی ثبت شد

۵ اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی ثبت شد

آرازآذربایجان – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ثبت پنج اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبر داد.
جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی آثاری هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شدند افزود: با ثبت این آثار، تعداد کل پرونده‌های میراث ناملموس استان تاکنون به ۳۳ عنوان مورد رسید.
وی از ثبت دو اثر طبیعی آبشار سوله دکل و منطقه گردشگری مارمیشو نیز در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: در بخش آثار منقول نیز هشت اثر تاریخی در حوزه تپه حسنلو به ثبت ملی رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی چهارطاقی تکاب مربوط به دوره ساسانی، پل فتحعلی‌خان افشار در تکاب، حمام قره‌بلاغ تکاب و قلعه سردار بوکان را نیز از آثار ثبت شده ملی استان در بخش آثار غیرمنقول نام برد.
جباری با بیان اینکه مرمت و بازسازی ۱۲ اثر تاریخی از بودجه سال ۹۷ آغاز شده است عنوان کرد: امسال نیز مرمت و احیای این آثار تاریخی تداوم دارد و در صورت تامین اعتبار طرح های تاریخی جدیدی نیز مرمت و بازسازی خواهد شد.
وی با اعلام اینکه توجه به موضوع بوم گردی امسال در دستور کار این اداره کل قرار دارد اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰ درخواست احداث اقامتگاه بوم گردی در استان به این اداره کل ارائه و برای ۱۰۰ واحد از آنها تاکنون مجوز صادر شده است.
جباری با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۰ واحد بوم گردی در استان فعال است گفت: شهرهای سردشت و پیرانشهر بیشترین واحدهای بوم گردی استان را به خود اختصاص داده اند.
آذربایجان غربی با ثبت بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی از استانهای مهم گردشگری در کشور به شمار می رود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


چهار + = 13