۴۱۹ کیلومتر رودخانه در حوضه دریاچه ارومیه لایروبی شده است

۴۱۹ کیلومتر رودخانه در حوضه دریاچه ارومیه لایروبی شده است

آراز آذربایجان- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات اساسی انجام شده در حوزه احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهمترین اقدامات در این بخش، لایروبی رودخانه و انهار اقماری دریاچه بوده که تاکنون ۴۱۹ کیلومتر در این بخش لایروبی شده است.
اتابک جعفری افزود: این لایروبی در راستای رساندن آب موجود در رودخانه ها و سدهای اقماری به این پهنه آبی بسیار اثرگذار و در حجم انتقال آب نیز موثر بوده است.
وی اضافه کرد: ۱۲۸ کیلومتر از کل مسیر لایروبی شده در این راستا، مربوط به لایروبی رودخانه‌ها و ۲۹۱ کیلومتر مربوط به لایروبی انهار بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این لایروبی در هفت رودخانه اقماری اجرایی شده، بیان کرد: از این میزان ۲۹ کیلومتر مربوط به رودخانه روضه‌چای و باراندوز ارومیه، ۲۵ کیلومتر مربوط به لایروبی و اتصال زرینه رود به سیمینه رود و ۲۲ کیلومتر مربوط به لایروبی رودخانه گدار نقده بوده است.
جعفری ادامه داد: همچنین ۱۳.۵ کیلومتر مربوط به لایروبی سیمینه رود، ۱۳ کیلومتر در خصوص لایروبی زولاچای سلماس، ۱۲ کیلومتر مربوط به هرکدام از رودخانه های مهابادچای و کانی رش و حدود ۲ کیلومتر مربوط به دایک گذاری منتهی الیه سیمینه رود است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای بازسازی تاسیسات آبی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: اصلاح دریچه های خروجی سد بوکان، اصلاح بند انحرافی نوروزلو، ساحل سازی زرینه رود در پایین دست سد بوکان، ساحل سازی پایین دست بند انحرافی نوروزلو، لایروبی کانال ها و زهکش های اصلی، بازسازی کانال های ساحل راست و چپ شبکه زرینه رود با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد از جمله اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود.
وی، سردهنه سازی، اصلاح و بازسازی دریچه ها و آبگیرهای رودخانه های آذربایجان غربی را از دیگر اقدامات در این راستا عنوان کرد و ادامه داد: اقدامات لازم ر این خصوص در رودخانه های نازلو، باراندوز و شهرچای ارومیه، گدار نقده و زرینه رود و سیمینه رود انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اضافه کرد: در این بخش، ۲۰ فقره اصلاح و بازسازی آب بند، ۲۱ فقره مرمت و بازسازی سردهنه، سه مورد احداث بند انحرافی و ۱۴ دهنه احداث سردهنه صورت گرفته است.
جعفری با اشاره به اینکه تکمیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آبی در حوزه های سطحی و زیرزمینی طی سال های اخیر در راستای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با قدرت انجام شده، اظهار کرد: در این راستا ۴۶ ایستگاه هیدرومتری و هواشناسی ارتقاء و توسعه یافته و ۱۰۰ دستگاه تجهیزات برای آنلاین سازی این ایستگاه‌های الکترونیکی خریداری و نصب شده است.

وی گفت: خرید و نصب دیتالاگر آب زیرزمینی در چاه های پیزومتری و آنلاین سازی آنها به تعداد ۲۱۱ دستگاه و حفاری ۶۲ حلقه چاه پیزومتری و اکتشافی در حوضه دریاچه ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش به شمار می رود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۶ ب.ظ

دیدگاه


3 × هشت =