۳۰۰ تُن آبزی از آذربایجان‌غربی صادر شد

۳۰۰ تُن آبزی از آذربایجان‌غربی صادر شد

آراز آذربایجان- مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته ۳۰۰ تُن انواع ماهی از استان به کشورهای همسایه صادر شد.
محمدباقر قریشی‌ نجف‌آباداظهار داشت: در این مدت ارزش آبزیان صادر شده از استان بیش از یک میلیون دلار بوده و کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مهمترین مقصد صادرات آبزیان پرورشی آذربایجان‌غربی بودند.
وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی با وجود منابع آبی غنی و متنوع، یکی از استان‌های موفق در زمینه تولید انواع آبزیان بوده و عمده‌ترین آبزیان صادراتی در این استان شامل ماهیان پرورشی از جمله قزل‌آلا و ماهی کپور است.
وی افزود: سال گذشته در مجموع ۱۵ هزار و ۴۲۵ تُن آبزی شامل هشت‌هزار و ۹۸۰ تُن انواع ماهی پرورشی سردآبی و گرمابی و ۶ هزار و ۴۴۵ تُن انواع ماهی از منابع آبی استان روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در خصوص مراکز پرورش ماهی فعال در استان گفت: سال گذشته ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، پنج مرکز تکثیر بچه‌ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و ۱۰ مرکز تکثیر ماهیان زینتی در استان فعال بودند.
«قریشی‌ نجف‌آباد» با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی رتبه نخست صید آبزیان را در بین استان‌های غیرساحلی کشور به خود اختصاص داده است، افزود: صید ماهی سالانه در ۱۱ منبع آبی شامل سدهای نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس ۲، شهرچای ارومیه، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله قزل‌آلا، شاه‌میگو و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و ماهیان بومی از جمله زردماهی صید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.
وی در خصوص اشتغال استان در زمینه آبزی‌پروری نیز گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۴۵۰ نفر در آذربایجان‌غربی در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که در سهم بخش پرورش ماهی یک هزار و ۶۴۲ نفر و سهم اشتغال در منابع آبی ۸۰۸ نفر است.
تولید سالانه بیش از ۱۵ هزار تُن انواع ماهی پرورشی و منابع آبی آذربایجان‌غربی و فعال بودن ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرمابی در این استان، آذربایجان‌غربی را به یکی از قطب‌های تولید انواع آبزیان در کشور تبدیل کرده است.
توجه بیشتر به صادرات آبزیان آذربایجان‌غربی و پیداکردن بازارهای جدید در کشورهای منطقه می‌تواند زمینه را برای رشد و ارتقای این صنعت و افزایش سهم آن در اشتغال استان در پی داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱:۴۵ ب.ظ

دیدگاه


8 + = نُه