۲۰ طرح گردشگری و میراث فرهنگی در آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری شد

۲۰ طرح گردشگری و میراث فرهنگی در آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری شد

آراز آذربایجان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به آماده بودن ۲۰ طرح در این بخش برای افتتاح طی هفته دولت در استان گفت: مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده برای آنها ۸۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.
جلیل جباری افزود: با افتتاح طرح‌های حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در هفته دولت برای ۲۴۷ نفر در سطح آذربایجان غربی، اشتغال ایجاد می‌شود.
وی اظهار کرد: در حوزه گردشگری ۱۲ طرح در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که مجموع سرمایه‌گذاری شده در این حوزه ۷۴۲ میلیارد ریال است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: طرح‌های افتتاحی حوزه گردشگری شامل ۲ هتل با ظرفیت ۴۵ اتاق و ۸۶ تخت اقامتی در ارومیه و قطور، پنج واحد بوم‌گردی در ماکو، شوط و سردشت، سه دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ارومیه و بوکان، یک مجتمع گردشگری با ۲۴ سوئیت و ۵۰ تخت اقامتی و یک مجتمع سلامت و تندرستی در ارومیه است.
وی با اشاره به بهره‌برداری از هفت طرح در حوزه میراث فرهنگی با سرمایه‌گذاری ۷۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اظهار داشت: مرمت کاخ‌موزه باغچه‌جوق و پل قلعه‌جوق ماکو، مرمت مقبره آل‌یعقوب و ساماندهی و محوطه‌سازی کلیسای سورپ‌سرکیس خوی، مرمت راسته پنیرفروشان بازار ارومیه، افتتاح موزه علم و تکنولوژی و رونمایی از اشیای مرمت شده در خوی و ارومیه طرح‌های این حوزه به شمار می رود.
جباری با اشاره به تجهیز و راه‌اندازی کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در خوی بیان کرد: اعتبار هزینه شده برای تجهیز این کارگاه ۹۰۰ میلیون ریال بوده و در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
آذربایجان‌غربی دارای بیش از یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.
کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹ ب.ظ

دیدگاه


4 × سه =