۲۰۰ هکتار استخر پرورش آرتمیا در میاندوآب افتتاح می شود

۲۰۰ هکتار استخر پرورش آرتمیا در میاندوآب افتتاح می شود

آراز آذربایجان – مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: تاپایان سالجاری ۲۰۰ هکتار استخر پرورش آرتمیا به روش مصنوعی در دشت فسندوز شهرستان میاندوآب به مرحله بهره برداری می رسد.
محمدباقر قریشی با اشاره به ارزش غذایی بالای آرتمیا در صنعت آبزی پروری کشور و ارزش اقتصادی بالای آرتمیا افزود: برای بهره برداری اصولی از آرتمیا که خواستگاه این موجود در آذربایجان غربی پرورش آن به صورت مصنوعی از سال ۹۳ در استان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل ظرفیت بالای استان در زمینه تولید و تکثیر آرتمیا در استان به خصوص ارومیه مجتمع دو هزار هکتاری دشت فسندوز میاندوآب برای پرورش آرتمیا به روش مصنوعی ایجاد شده است، اظهار کرد: از این مجتمع ۷۰۰ هکتار برای پرورش آرتمیا واگذار شده که ۲۰۰ هکتار از استخر پرورش آرتمیا اسفندماه به بهره برداری می‌رسد.
قریشی با بیان اینکه ۱۳۰۰ هکتار از این مجتمع آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش است، عنوان کرد: تأمین آب شور مورد نیاز برای پرورش آرتمیا به دلیل نزدیکی این دشت به دریاچه ارومیه دومین منبع آب شور و آرتمیا در دنیا فراهم شده است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه با اینکه در هر هکتار از این مجتمع می‌توان ۱۰۰ کیلو آرتمیا تولید کرد، افزود: آرتمیا در حال حاضر تنها منبع تغذیه صنعت پرورش میگو و ماهیان خاویاری به همراه ماهیان زینتی در کشور به شمار می رودو در بخش صنعت پرورش میگو تنها منبع تغذیه بوده و تاکنون جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است.
قریشی ارزش هر کیلو سیست آرتمیا را ۵۰ تا ۱۰۰ دلار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نیاز کشور به آرتمیا ۷۰ تن در افق ۱۴۰۰ برآورد شده و نیاز سالانه امروز ایران به آرتمیا ۲۵ تن است که از خارج تأمین می‌شود در صورت بهره برداری اصولی از دشت فسندوز نه تنها نیاز کشور تأمین می‌شود بلکه می‌توان صادرات و ارز آوری خوبی عاید کشور کرد.
آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲:۲۵ ب.ظ

دیدگاه


3 + سه =