۱.۵ میلیون راس دام در آذربایجان غربی پلاک کوبی شد

۱.۵ میلیون راس دام در آذربایجان غربی پلاک کوبی شد

آراز آذربایجان – معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پلاک کوبی ۱.۵ میلیون راس دام با هدف جلوگیری از قاچاق احشام در استان خبر داد.
رضا یوسفی با بیان اینکه طرح پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام نقش مؤثری در جلوگیری از قاچاق دام دارد، افزود: استان دارای بیش از ۷ میلیون واحد دامی است و سالانه با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گوشت یکی از قطب‌های تولید این بخش به شمار می‌رود اما همه ساله بخشی از ظرفیت قاچاق می‌شود.
وی ادامه داد: امسال با افزایش فزاینده قاچاق دام به همراه گرانی و کمبود گوشت در استان و کشور اجرای طرح پلاک کوبی دام‌ها نیز در دستور کار ویژه نهادهای متولی قرار گرفته و قالب این طرح مهلت پلاک‌کوبی برای دام‌های سنگین ۶ ماه و برای دام‌های سبک ۱۲ ماه از زمان ابلاغ مصوبه مربوط است.
یوسفی با اشاره به استقبال دام صاحبان دام برای اجرای طرح پلاک کوبی اضافه کرد: بالا بودن جمعیت دامی استان به ویژه دام سبک که به صورت سنتی و عشایری پرورش داده می‌شود، هزینه بالای آن و نیز عدم آگاهی دامداران موجب عدم رغبت آنان و نیز موجب کندی روند پلاک گذاری شده‌است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به پراکنش دامداری‌ها اعم از صنعتی و سنتی در سطح استان، به منظور تسریع در روند اجرایی پلاک کوبی، اطلاع رسانی طرح به صورت فراگیر باید با به کارگیری ظرفیت‌های دهیاری‌ها، شوراها، مراکز خدمات کشاورزی، صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها انجام گیرد.
یوسفی اختلاف فاحش قیمت دام و گوشت در کشورهای همسایه را مهمترین عامل افزایش قاچاق دام در ماه‌های گذشته ذکر و خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از پدیده که اقتصاد استان و منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید اختلاف قیمت در کشور مدیریت و نظارت و کنترل در مرزها تشدید شود.
وی در خصوص میزان تولید گوشت قرمز آذربایجان‌غربی افزود: امسال نیز ۲۶.۴ هزار تن گوشت در آذربایجان غربی تولید شد که ۴۴ درصد آن از دام سبک و ۵۶ درصد از دام سنگین بوده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: هم اکنون ۸۸۶ واحد صنعتی و سه هزار و ۳۹۸ واحد کوچک روستایی در سطح آذربایجان غربی فعال است و از سوی دیگر هم اینک سرانه مصرف آن ۱۲.۵۵ کیلوگرم بوده که با سرانه کشوری یکسان است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = چهار